نشست اول گفتگوهای آزاد علامه با حضور دکتر هادی خانیکی برگزار شد

اولین نشست از سلسله نشست های گفتگوهای آزاد علامه با حضور دکتر هادی خانیکی (رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو و رئیس خوشه مشورتی ارتباطات و رسانه در دانشگاه های کشور) و دبیر گفتگو دکتر مهدی مهدوی زاهد (مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی) با موضوع روایت «ویروس» و «وب»؛ تصویری از ظرفیت ها و مسائل رسانه ای کرونا در ایران سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲ به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
سلسله نشست های گفتگوهای آزاد علامه با شعار "مردمی سازی دانش"، "گفتگوهای علمی درباره مسائل روز" و "فضایی برای پرسشگری" سه شنبه ها ساعت 21 در صفحه نیمکت (https://www.instagram.com/atu_nimkatپخش خواهد شد.
 
در ابتدای نشست دکتر خانیکی در پاسخ به دبیر گفتگو به شرح مختصری از فعالیتهای خود در دوران مختلف پرداخت: بنده متولد 28 تیر 1330 در روستای خانیک از توابع گنابادم و در شیراز در رشته عمران وارد دانشگاه شدم که با جشنهای 2500 ساله همزمان بود و در آن سالها بود که دستگیر شدم و به زندان افتادم و بعد فرار کردم و دوباره زندانی و از دانشگاه اخراج شدم. بعد از آن در رشته راه و ساختمان وارد دانشگاه علم و صنعت تهران شدم که با توجه به مبارزات مسلحانه ای که داشتم دوبار راهی زندان و فرار و گریز داشتم. خلاصه دوران زندگیم به علم و سیاست و انقلاب و حال حاضر گذشت تا اینکه در دوران انقلاب فرهنگی دوباره به دانشگاه برگشتم و کار ارتباطات را دنبال کردم. بیشترین و تاثیرگذارترین فرد در زندگی ام مرحوم دکتر کاظم معتمدنژاد بود که در دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد در محضر ایشان بودم و در نهایت در سال 1372 به عنوان استاد وارد دانشگاه علامه طباطبائی شدم. از هم دوره های بنده دکتر فرقانی، دکتر مهدی زاده، دکتر شکر خپاه، دکتر حسینی پاکدهی بودند و از دانشجویان با استعدادم خانم دکتر زردار و خانم دکتر کاووسی و دکتر یحیایی میتوانم نام ببرم.
 
در قسمت دیگر از ایشان نظرشان را در مورد شخصیت های مختلف پرسیدند و دکتر خانیکی در مورد دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان داشتبنده ایشان را از زمان فعالیت در رادیو میشناسم و ایشان چون به ارتباطات و هنر تعلق داشته اند و مدتی هم مسئول هنرهای تجسمی بودند را خوب میشناسم. دکتر سلیمی یک دانشگاهی باهوش و مدیری است که کارنامه درخشان و ارزنده ای دارد و از همه مهمتر این است که ظرفیت نقد به کارهایشان را دارند و بنده هم وظیفه دارم که ایشان را در پایان بردن پروژه های دانشگاه کمک کنیم. ایشان از شرح صدر در برخورد با مخالفان برخوردارند و این بسیار مهم است.
 
با توجه به موضوع بحث که در شرایط کرونا قرار داریم، دانشگاه و دانشگاهیان باید در قبال کرونا مسئولیت و نقش خود را ایفا کنند و از نظر بنده این بحث را با دو موضوع مطرح می کنم:
اول از منظر کرسی ارتباطات و علم و فناوری که عهده دار تهیه متون آموزشی و پژوهشی است که در آن به دفتر واقع در تهران بهداشت جهانی کمک می کند  و دوم خوشه مشورتی در حوزه ارتباطات که بنده مسئول آن هستم و در کل 5 خوشه مشورتی از سوی ریاست جمهوری برای کرونا با وصعیت به وجود آمده تعریف شده که دو خوشه آن برای  دانشگاه علامه طباطبائی است.
دانشگاه‌های برتر برای کمک به دولت در زمینه حل مشکلات و مسائل مالی و اقتصادی و اجتماعی اقدام به تشکیل خوشه‌های مشورتی کرده که پنج خوشه مشورتی تشکیل شده است. اساتید دانشگاه اعضای تشکیل‌دهنده این خوشه‌‌ها هستند و این خوشه‌ها بین ۶ تا ۲۰ نفر عضو دارد و اساتید متخصص در کنار نمایندگان سازمان‌های دولتی همکاری می‌کنند. اقتصاد کلان توسط دانشگاه تهران، خوشه پولی و بانکی و ارتباطات و رسانه توسط دانشگاه علامه طباطبایی، خوشه سرمایه اجتماعی توسط دانشگاه اصفهان و خوشه حقوق شهروندی توسط دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شده است. در حوزه مالی و بانکی دکتر بت شکن مسئول آن هستند و این جای افتخار برای دانشگاه علامه طباطبائی است که از میان دانشگاه های کشور دو کرسی مهم را به آن واگذار کرده اند.
 
دکتر خانیکی در قسمت دیگری از این گفتگو در مورد تهدیدها و فرصت های کرونا گفت: روایت ویروس و وب یعنی اینکه این پدیده نیاز به روایت دارد و نیاز به فهم و توصیف عمومی دارد که کرونا چه بر سر ما آورده است. ولی یک چیز مشترک که کرونا داشت انجام کارهای خیر مشترک و نحوه دسترسی به وب و...  بود. کرونا به ما یاد داد  که در این بحران باید به فکر افراد محروم بود. کرونا به ما عادت داد که بجای حضور فیزیکی باید حضوری محازی داشته باشیم و مجاز را بر فیزیک غلبه داد اما از سوی دیگر میل به گفتگو را در کنار آن برای ما بیشتر کرد. در این زمینه مهم اینست که با عقلانیت در برابر همه این موانع به قانون و اخلاق تمکین کردیم و در واقع یک نوع مدنیت شکل گرفت، همه اینها شاید در قبال تهدیدها، به نوعی سرمایه اجتماعی به حساب آید و فرصتهای بیشتری به ما داد و باید گفت تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم و این برای تقویت بنیان های جامعه خوب بود. همیشه نسبتی بین فناوری و فرهنگ وجود دارد و در دوران کرونایی ما مجبور شدیم با قرنطینه و فاصله اجتماعی این نسبت را بهبود دهیم. مسئله مهم ارتباطات یک مفر برای خارج کردن از تنهایی و تدارک دیدن یک نوع از روابط جمعی و شکل جدیدی از کنشها و نهادهای مدنی از دیگر مواردی است که در این دوران به وجود آمد.
رشد سلبریتی در ضعف شکل نگرفتن نهادهای اجتماعی رشد پیدا می کند و در این وضعیت کرونایی پدیده‌های مثبت و منفی وجود دارد و مثلا میل به اخلاق، حقوق، مدنی تر شدن و این در جامعه در معرض خطر رشد یافت و رشد جامعه مدنی به سود دولت و مردم و جامعه دانشگاهی و...  است و هرچه نهادهای مردمی شکل بگیرد و به جامعه کمک کند ما نباید از آنها بترسیم و فاصله بگیریم. برشت می گوید: بدبخت ملتی است که نیازمند قهرمان باشد و من می گویم بدبخت تر ملتی که قهرمان آن قهرمان واقعی نباشد.
 
ایشان در پاسخ به سوال آخر در خصوص هجمه و توهین و خشونت در ارتباطات بیان داشت: هر میدانی که جمع های کمتری دارد احتمال خشونت در آن بیشتر است و قسمت مهم آن به فضای سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی پنهان جامعه برمی گردد. به قول سعدی وقتی دلیل قوی نباشد رگهای گردن بزرگ می شود و این ضعف است و از آسیبهای فضای رسانه و مجازی است. از طرف دیگر در جامعه هرگاه نابرابری زیاد باشد ناسزا در آن بیشتر است و باید بگویم که آزادی نسبت زیادی با نقد دارد اما هرگز نسبتی با خشونت ندارد.
 
نشانی دبیرخانه دائمی گفتگوهای آزاد علامه و کسب اطلاعات بیشتر: تهران دهکده المپیک، میدان ورزش، پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه: کد پستی: ۱۴۸۹۶۸۴۵۱ تلفن: ۴۸۳۹۳۵۰۶ همراه 09024476820 (واتس اپ)
#فرهنگی_علامه
#گفتگوهای_آزاد_علامه
#فضایی_برای_پرسشگری

تاریخ درج خبر: 1399/02/31 - ساعت درج خبر: ١١:٣٦ - شماره خبر: ١٢٠٤٦ - تعداد بازدید: 83


خروج