با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف انجام شد:
برگزاری آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی رویش به میزبانی دانشگاه مازندران

مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی رویش ویژهی کانونهای فرهنگی، هنری و اجتماعی، با شرکت 500 دانشجو از 265 دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور و با برپایی حدود 100 غرفه، صبح روز یکشنبه 21 اردیبهشت 1404 با حضور مسوولان وزارتی، استانی، شهرستانی و دانشگاهی، در سالن ورزشی حضرت قائم(عج) پردیس دانشگاه مازندران برگزار شد.
در این مراسم که دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر ابراهیم صالحی عمران سرپرست دانشگاه مازندران، دکتر مصطفی باقری خلیلی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، جمعی از روسا و معاونان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز حضور داشتند، سخنرانان به مزایا و ویژگیهای فعالیتهای گروهی دانشجویی اشاره کردند و به بیان دغدغههای خود برای حل مسایل، مشکلات و راهکارهای برونرفت از آن پرداختند.
ایرانیان در مورد هویت و سرزمین مادریشان با هیچ قدرتی شوخی ندارند
دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سخنان خود به توانایی کار گروهی، رهبری جمع، و توانایی مقابله با چالش و تلاش برای پیداکردن حل مساله اشاره کرد و خطاب به دانشجویان عضو کانونهای دانشجویی افزود: شما با کار و فعالیتهای گروهی که انجام میدهید، باعث میشوید مهارتهای خود را در این میان گسترش دهید. مجموعهتوانمندیهای شما در این دورهها رشد میکند و گسترده میشود. گسترش نوآوری و خلاقیت، توانمندی دیگری است که در تمام دنیا رقابت زیادی در آموزش و پرورش و آموزش عالی برای آن است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: کسانی که کانونی هستند، این بخت را پیدا میکنند که توانمندیهای نوآوری و خلاقیت را در بین خود شکوفا کنند. میزان استرس خود را کنترل کرده و نسبت به دیگران، موفقتر عمل نمایند.
دکتر شالچی خاطرنشان کرد: وقتی شما درگیر یک کار جمعی مثل کانون هستید، با گفتمانها، طبقات و نظامهای فکری مختلفی مواجه میشوید که از فضای آن، آگاهیهایی در شما ایجاد میگردد و به موجب آن، سرمایهی ارزشمندی در شما تقویت میشود که در طول عمر خود از این توانمندیها در امور کاری و زندگی حرفهای خود بهره خواهید گرفت.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این نکته که انسان دانشگاهی یک بخشی از میراث بزرگ دانشگاه و جامعه است، اذعان داشت: وقتی ما از 21 میلیون دانشآموخته در میان 90 میلیون ایرانی صحبت میکنیم، بخش بزرگی برمیگردد به همین تربیت انسان دانشگاهی. انسانی که به جامعهاش متعهد است و نسبت به ارزشهای انسانی، احساس تعلق میکند.
دکتر شالچی سپس به ارزشمند بودن فعالیت در کانونهای دانشجویی اشاره کرد و گفت: بخش دوم ارزشمندی کار و فعالیت شما کانونیها به آن روحی است که در فضاهای دانشگاهی میدمید و بخش سوم ارزشمندی کار شما، آن چیزی است که برای جامعه به ارمغان میآورید. کانونهای خیریه، هلال احمر و کانونهای دینی و مذهبی، بخش مهمی از تعهدات دانشگاه به جامعه است که شما این مسوولیت اجتماعی دانشگاه به جامعه را متقبل میشوید و به جامعه، احساس مسوولیت میکنید.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامهی سخنانش به فرهنگ غنی ایرانی _ اسلامی اشاره کرد و افزود: این فرهنگ غنی که همهی ما به آن تعلق داریم، فرهنگی است که چندهزارسال قدمت دارد و با آموزههای اسلام، بسیار غنیتر و پویاتر شده، این فرهنگ غنی، محصول شماست و با شما تداوم پیدا میکند.
دکتر شالچی در پایان سخنانش، گریزی هم به یاوهگوییهای اخیر مسوولان آمریکایی در خصوص استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس زد و گفت: اخیرا یکی از کشورهایی که منازعهی دیرینی با کشور ما دارد، دست گذاشته است بر روی تغییر نامی که برای تک تک ما ایرانیان، عزیز است. بنده با رصد تحلیل تمامی طیفها و گفتمانهای جامعهی ایرانی و بهویژه جامعهی علمی کشور در این قضیه، متوجه پاسخ عجیب و فوقالعادهای شدم. این برافروختگی جوانان ایرانی نسبت به نام جعلی برای خلیج همیشگی فارس، نشان داد که ایرانیان در مورد هویت و سرزمین مادریشان، میراث مادران و پدرانشان، با هیچ قدرتی شوخی ندارند و این یعنی تعهدی که ما نسبت به جامعه و کشور عزیزمان داریم و این مهم، رمز تداوم فرهنگی ماست.
برای رسیدن به عدالت آموزشی میبایست کیفیت آموزشی را ارتقا دهیم
دکتر صالحی عمران؛ سرپرست دانشگاه مازندران نیز در مراسم آیین افتتاحیهی دوازدهمین جشنواره ملی رویش، با اشاره به نام زیبایی که برای این رویداد ملی انتخاب شده است، با طرح این سوال که:"کیفیت آموزش عالی چیست و چگونه حاصل میشود؟" گفت: امروز شاهد یک رویداد یا یک جشنواره ملی هستیم. رویش یعنی فراهمنمودن زمینههای تربیت برای دانشجویان که محور اصلی کار در دانشگاهها هستند.
سرپرست دانشگاه مازندران ادامه داد: دانشگاه بدون دانشجو ارزشی ندارد و شاید تبدیل به یک مرکز پژوهشی یا فناوری یا مرکز دیگری که منابع انسانی به مانند دانشجو ندارند، بشود. پویایی، زیبایی و لذتی که در دانشگاهها ملاحظه میکنید، به خاطر وجود دانشجویان است که اتفاقات خوبی رقم میخورد و حرکت صورت میگیرد و اگر دانشجو از سیستم حذف شود(نظیر زمان کرونا) دانشگاه اهمیت و زیبایی خود را از دست خواهد داد. وقتی محور دانشجو باشد، مجموعه کارها و فعالیتهایی که انجام میشود، باید با عنصر اصلی آموزش(دانشجو) تنظیم شود. کلیه فعالیتهای ما باید زمینههایی را فراهم کند تا دانشجویان در آن رشد کنند. ما اگر بتوانیم زمینههای مختلف رشد یک فرد را فراهم کنیم، این مهم موجب ایجاد انگیزه در دانشجو خواهد شد.
دکتر صالحی عمران سپس به اهمیت برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: دیدن جشنواره رویش موجب میشود که شادابی خاصی پیدا شود. انصافا برگزاری این جشنوارهها، یک زندگی مجدد و یک کیفیتبخشی به آموزش است. انگار کیفیت، معنای دیگری پیدا میکند. اگر دانشجو فرصت همکاری و رشد در یک زمینه خاصی به دست بیاورد، این مهم عین تربیت و کیفیت آموزشی است. این جشنواره میتواند به عدالت آموزشی نیز کمک کند چون هر چیزی که معنای کیفیت یادگیری داشته باشد و زمینههای مختلف رشد اجتماعی، دینی، عاطفی، اقتصادی، معنوی و هنری را فراهم کند، عین کیفیت و عدالت آموزشی است.
سرپرست دانشگاه مازندران در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: هر چقدر کیفیت آموزشی، ارتقا پیدا کند و آموزش بهتری برای دانشجویان فراهم شود، این مهم، کمکی برای عدالت آموزشی خواهد بود. انشاءالله از این فرصتها استفاده کنیم و دانشجویانی شاداب، فعال، باانگیزه و پرتلاش در خدمت کشور و جامعهی علمی تربیت کرده و رشد همهجانبهی کشور را شاهد باشیم.
هر دانشجو، بذری پربار است که میتواند به درخت تنومندی تبدیل شود
دکتر سیدباقر حسینی کریمی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران نیز در آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی رویش، ویژهی کانونهای فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، با تاکید بر این مطلب که، ما در جشنواره رویش گردهم آمدیم تا شکوفایی استعدادها، خلاقیتها و تلاشهای دانشجویان عزیز را جشن بگیریم، افزود: رویش؛ نماد تولدی دوباره، جهشی به سوی رشد و یادآوری این حقیقت زیباست که هر دانشجو، بذری پربار است که میتواند به درخت تنومندی تبدیل شود.
دکتر حسینی افزود: ما معتقدیم دانشجویان و جوانان عزیز ما، معماران آیندهی این سرزمین هستند و ما در این جشنواره یاد میگیریم که در کنار همدیگر با همدلی از تجربیات هم استفاده کنیم و جامعهای بسازیم که در آن، هر کسی فرصت شکوفایی دارد. این جشنواره، صرفا نمایشی برای توانمندیهای دانشجویان نیست بلکه آغازی است برای همکاریهای بزرگتر.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب راجب جوانان و توجه به آنان، تاکید کرد: اگر ما به جوان اعتماد کنیم، از غیرجوان هم بهتر و مسوولانهتر کار را انجام میدهند. هم سریعتر پیش میبرند و هم کار را تازهتر و همراه با ابتکار بیشتری به ما تحویل خواهند داد. هر جا به نسل جوان، اعتماد کردیم و حداقل امکانات را در اختیارش قرار دادیم، کار پیش رفت.
دکتر حسینی با تاکید بر این نکته که هر رویشی نیاز به مراقبت و حمایت دارد، بیان داشت: اگر امروز در فضای دانشگاههای ما، مقداری از سرمایهی اجتماعی ما، کاهش یافته و کمی ارتباط ما با نسل جوان و بهویژه قشر فرهیخته و امید ایران عزیزمان، کم شده، نتیجهی اعتماد نکردن بهجا و کافی به دانشجویان عزیز است. جوانان عزیز، موتور محرک پیشرفت ایران عزیز هستند. این تفکر، یک تفکر استراتژیک سرمایهگذاری هوشمند برای آیندهی کشور ما محسوب میشود.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران در پایان سخنانش، اعتمادنکردن به جوانان را موجب از دست رفتن فرصتها دانست و افزود: این مهم، نه تنها باعث تضعیف نوآوری میشود، بلکه فرصتهای تاریخی پیشرفت کشور را نیز از ما خواهد گرفت. ما اگر بخواهیم جامعهی پیشرفتهای داشته باشیم، باید در مدیریت دانشگاهها و کنترل و ادارهی دانشگاهها، به جوانان اعتماد کنیم. آنها آینده را میفهمند چرا که خود، آیندهاند.
بعد از کرونا فعالیتهای اجتماعی کانونیها افزایش یافته و فضای جامعهپذیری و یادگیری خوبی فراهم شده است
دکتر مرتضی علویان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران نیز در آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی رویش، ویژهی کانونهای فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، ضمن خیرمقدم به دانشجویان و میهمانان حاضر در مراسم گفت: فعالیتهای دانشجویان در کانونهای فرهنگی و هنری، مجموعه فعالیتهایی هستند که دانشجویان در کنار فعالیتهای علمی خود، به آن میپردازند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، با معرفی تشکلهای سیاسی، علمی، فرهنگی و هنری دانشجویی بهعنوان تشکلهایی که فعالیتهای متنوعی دارند و سلایق دانشجویان را جهت میدهند، افزود: این نشاندهندهی آن است که ما میخواهیم دانشجویان را به وظایف اجتماعیشان که مورد تاکید وزیر محترم عتف نیز است، آشنا نماییم. یعنی دانشجو در کنار آموزشهای رسمی که در حوزهی علم باید حرکت کند و تخصص بیاموزد، فعالیتهای جامعهپذیری و زمینههای آشنایی با کارکردهای مدیریت را آموزش ببیند و سلایق خود را نیز ارایه دهد. به همین منظور، این اتفاق در کانونها با تنوعی که در فعالیتهای آنان وجود دارد، شکل گرفته است.
دکتر علویان سپس گریزی هم به دوران کرونا زد و خاطرنشان کرد: فعالیتهای اجتماعی در زمان کرونا به شدت کاهش پیدا کرد. ولی خوشبختانه در طی دو سه سال اخیر، رویش و افزایش خوبی در خصوص فعالیتهای کانونیها ایجاد شده و آرام آرام فضای جامعهپذیری و یادگیری و فعالیتهای کانونها فراهم شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، سپس به برپایی غرفههای دستآوردها و موفقیتهای کانونها اشاره کرد و افزود: نمونههایی از فعالیتهای انجامشده در طی سال گذشته توسط دانشجویان عضو کانونهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در قالب غرفههایی به نمایش گذاشته شده است که نشاندهندهی ظرفیتهایی است که در دانشگاهها وجود دارد.
دکتر علویان در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد: انشاءالله این جشنواره در قالب نمادسازیهایی باشد که بتواند فضای بین دانشگاه و جامعه را پر نموده، موجب آشنایی سازمانهای بروندانشگاهی از فعالیتهای اینچنینی شده و فرصتی باشد برای کسب و کار دانشآموختگان دانشگاهی.
دانشگاهها امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت و ارتقای جایگاه معنویت خود در جامعه هستند
دکتر مصطفی باقری خلیلی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی وزارت عتف نیز با ابراز خوشبختی از حضور در این مراسم گفت: حضور در جمع شما که از پویاترین، خلاقترین و هنرمندترین فعالان دانشگاهی هستید، برای بنده افتخار و فرصتی مغتنم است.
دکتر باقری خلیلی سپس خطاب به فعالان کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای کشور گفت: شما معماران فضای فکری و هویتی دانشگاه هستید. امروز شما با استعداد، طبع هنری، تعهد و ابتکار، معماران فضای فرهنگی هستید و روح حیات فرهنگی را در فضای علمی دانشگاه حفظ میکنید. امروز بیش از هر زمان دیگری دانشگاهها نیازمند تقویت و ارتقای جایگاه معنویت خود در جامعه هستند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی وزارت عتف، بیان داشت: نهاد علم اگرچه همواره جایگاه رفیع در تولید دانش داشتهاند، اما برای حفظ این جایگاه و فضای پیچیدهی امروز، نیازمند پیوندهای عمیقتری با بدنهی جامعه و نسل جوان و همچنین فعالان دانشگاهی دارد. یکی از مهمترین عوامل موثر در این مسیر، حضور و مشارکت فعال دانشجویان دانشگاه است.
دکتر باقری خلیلی در بخش دیگری از سخنانش، جایگاه کانونهای فرهنگی با ذوق و طبع هنری و دغدغهی اجتماعی را جایگاهی رفیع در حوزهی فرهنگی دانشگاهها عنوان کرد و افزود: کانونهای فرهنگی میتوانند گفتمانهای علمی و فرهنگی را در ادبیات نسل جدید بازآفرینی کنند. محافلی برای تضارب آرا، گفتوگوی بین نسلی و اندیشهورزی باشند و مسایل اجتماعی را با عمق علمی و با تکیه بر هویت فرهنگی، تحلیل نموده، بازتاب دهند و در نهایت، فضای دانشگاه را به محوری برای حرکت اجتماعی تبدیل نمایند.
دکتر باقری در پایان سخنانش تاکید کرد: مشارکت نهتنها موجب تقویت سرمایهی اجتماعی دانشجویان شده است، بلکه اعتماد عمومی به دانشگاه و نقش آن در تحولات اجتماعی را افزایش میدهد. این مهم، همان مسیر ارتقای مرجعیت نهاد علم است از دل مشارکت و مسوولیتپذیری اجتماعی دانشجویان و ذوق و سلیقه و ابتکار دانشجویان عزیز ما است.
گفتنی است: در پایان این مراسم، مسوولان از غرفههای نمایشگاه آثار، دستآوردها و فعالیتهای کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاهها بازدید کردند. همچنین بعد از آیین افتتاحیهی جشنواره ملی رویش، مراسم افتتاح "بوستان فرهنگ هیرکانی" در حدفاصل سلف – یادمان شهدای گمنام با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.
نظر شما :