مهم‌ترین کارکرد کانون‌های دانشجویی؛ ایجاد گرمای اجتماعی، هم‌افزایی و تعامل

۲۰ آذر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۶۰۴ اخبار فرهنگی کانون ها
تعداد بازدید:۲۶۴
دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در یازدهمین نشست سالانه شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه‌ها گفت: مهم‌ترین کارکرد کانون‌های دانشجویی، ایجاد گرمای اجتماعی، هم‌افزایی و تعامل است.
مهم‌ترین کارکرد کانون‌های دانشجویی؛ ایجاد گرمای اجتماعی، هم‌افزایی و تعامل
دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در یازدهمین نشست سالانه شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه‌ها گفت: مهم‌ترین کارکرد کانون‌های دانشجویی، ایجاد گرمای اجتماعی، هم‌افزایی و تعامل است.
به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به نقل از  اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست که عصر  سه‌شنبه 19 آذر 1398 در محل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، دکتر غفاری با بیان اینکه کانون‌های دانشجویی مرکز تبلور برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند، اظهار داشت: وقتی صحبت از انسان فرهیخته و دانشگاهی می‌شود در این میان نقش فعالان فرهنگی با توجه به ظرفیت و سرمایه فکری که دارند کاملاً بی‌بدیل است وشما نباید فعالیت خود را دست کم بگیرید.
وی با بیان اینکه فعالان فرهنگی در دانشگاه‌ها فراتر از تحصیلات دانشگاهی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز می‌پردازند، گفت: اگر قرار باشد مسائل و مشکلات جامعه را از منظر فرهنگی و اجتماعی تحلیل کنیم بخش مهمی از آن به اموری مربوط است که از آن به عنوان حلقه‌های مفقوده توسعه یاد می‌شود و در این میان کانون‌های فرهنگی مرکز تبلور این تحلیل‌ها و فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه فعالیت دانشجویان در کانون‌های فرهنگی و اجتماعی با مشکلات و سختی‌هایی همراه است، گفت: فعالیت این کانون‌ها با توجه به کمبود امکانات و محدودیت‌های موجود، بسیار اثرگذار است و با مهارت و تمرین، تاثیر عملکردشان افزایش می یابد.
وی افزود: دانشجویان فعال فرهنگی یک فعالیت داوطلبانه و ارادی را انتخاب کرده‌اند و در این فعالیت ها باید سعی شود یافته‌ها و تولیدات فرهنگی آنها در راستای حل بخشی از معضلات جامعه قرار گیرد.
دکتر غفاری با بیان اینکه تولیدات فرهنگی کانون‌های دانشجویی از قبیل تفاهم، تعامل و تشریک مساعی در بهبود وضعیت کلان کشور هم مورد نیاز است، گفت: امروز اگر می‌خواهیم کشور از تندباد سختی‌ها سربلند بیرون بیاید، همگی به جای تقابل و تعارض و فاصله گرفتن از یکدیگر، باید با ایجاد تعامل، هم‌افزایی و تشریک مساعی در همدلی و ایجاد فضای سالم رقابتی بکوشیم.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی انسان دانشگاهی این است که خود را محدود به ساحت دانشگاه نمی‌کند، گفت: انسان دانشگاهی، انسانی چند بعدی است و اهل مدارا، مطالعه، گفت‌وگو و چانه‌زنی و پی‌گیری است و با سختی‌ها می‌جنگد و کانون‌های دانشجویی نیز باید در این مسیر فعالیت کنند.
دکتر غفاری با بیان اینکه فعال دانشجویی باید آستانه تحمل خود را بالا ببرد، گفت: شما باید اعتقاد و ایمان داشته باشید که اثرگذار هستید و در آینده که فارغ‌التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوید، این روحیه و عملکردتان به شما در بهبود امور کمک خواهد کرد زیرا انسان هر قدر قابلیت‌های بیشتری داشته باشد، اثرگذار و توسعه‌آفرین خواهد بود.
وی با بیان اینکه با درخواست دانشجویان، امکان ایجاد کانون‌های تخصصی در دانشگاه‌ها فراهم شد، افزود: در این راستا در چند زمینه از جمله فعالیت‌های دیجیتالی در کانون‌های هنری فراهم شده و در حوزه‌های تخصصی دیگر هم می‌توانند با هم‌افزایی بیشتر امکان فعالیت داشته باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه موفقیت یک مجموعه در گرو این است که با سایر مجموعه‌ها تعامل داشته باشد، گفت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی به هیچ عنوان نمی‌توان از بالا به پایین امور را کنترل کرد و این خود کانون‌ها هستند که در متن دانشگاه بوده و باید به بهترین نحو عمل کنند و ما نیز به عنوان ستاد می‌توانیم به کانون‌های دانشجویی کمک کنیم.
دراین نشست دو روزه علاوه بر اجرای برنامه گفت‌وگو پیرامون هم‌افزایی در فعالیت‌های کانونی، کارگاه‌های آموزشی خلاقیت و نوآوری و فعالیت‌های کانونی، اهمیت فضای رسانه‌ای در فعالیت‌های کانونی و کارگروه‌های تخصصی ویژه هشتمین جشنواره ملی رویش و مجمع‌های تخصصی کانون‌ها برگزار شد.

نظر شما :