اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۲۳۴۴ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها کانون ها
تعداد بازدید:۴۳۲
اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از معاونان، مدیران و دانشجویان دانشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد
اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از معاونان، مدیران و دانشجویان دانشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
 
دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری روز سه شنبه 3 تیر 1399 در اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در شرایط کرونا فعالیت فرهنگی موجب نشاط و سرزندگی در  دانشگاه ها می شود و کانون ها با توجه به سر زندگی که دارند امیدواری را به دانشجویان می دهند. دانشگاه ها باید در کنار سایر سرمایه ها به سرمایه فرهنگی توجه ویژه داشته باشند و کلید ارتقای این حوزه به کارگیری کانون ها با توجه به جنس فعالیت آنها است. 
 
دکتر غفاری گفت: با توجه به گزارش ها، کانون ها نسبت به مسئله کرونا دغدغه بیشتری داشته اند و در پویش وزارت خانه نیز مجموعه های کانونی حضور بیشتری داشتند و توجه مجموعه کانون ها به مسئولیت اجتماعی در راستای تقویت امید می تواند راه گشای بسیاری از مسائل در جامعه باشد. 
 
 
در این مراسم دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن ابراز خرسندی برای حضور در جمع فعالان و علاقه‌مندان فرهنگی، گفت: در این روزها یکی از فعال ترین حوزه های دانشگاه، با وجود تمام محدودیت های ایجاد شده، حوزه معاونت فرهنگی است.
وی با اشاره به طرح پایش تلفنی دانشجویان، گفت: دانشجویان در مجموع شرایط روحی خوبی داشتند ولی ترس ما آسیب های روحی و روانی دانشجویان است که از یک طرف می تواند نتیجه شرایط عمومی و اجتماعی و از طرف دیگر خانه نشینی و فشار بیماری خانواده و اطرافیان و همچنین مشکلات فقر و کمبودهای اجتماعی باشد. این آسیب ها ممکن است نوعی رفتار تهاجمی و پرخاشگرانه به شکل خشونت های مختلف کلامی و رفتاری را در یک سر طیف و یا گونه ای از افسردگی و ناامیدی ار در سر دیگر طیف ایجاد کند.
 
سلیمی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که بدنه اصلی دانشجویان علی رغم شرایط دشوار، توانسته روحیه خوب خود را حفظ کند و امیدوار باشد ولی درصدی که نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم دانشجویانی هستند که ممکن است به پرخاشگری و خشونت گرایی و یا افسردگی و ناامیدی گرایش پیدا کنند. دانشگاه به عنوان یک مرکز تربیتی، باید بتواند فکری برای این دسته از دانشجویان کند. وقتی ما مدعی حضور بهترین استعدادهای حوزه علوم انسانی کشور در دانشگاه علامه طباطبائی هستیم وظیفه داریم از این استعداد ها پاسداری کنیم و نگذاریم دچار آسیب های مختلف روحی روانی شوند. نگذاریم این آسیب ها در برنامه ریزی زندگی موفقیت آمیز آینده آنها تاثیر گذار باشد.
وی عنوان کرد سوالی که مطرح می شود این است که یک مرکز تربیتی چگونه می تواند این کار را انجام دهد و مانع از بروز آسیب های روحی و روانی دانشجویان شود؟ ما در این شرایط با شوک های متفاوتی مواجه شدیم و مجبور شدیم به یکباره کلاس ها را به صورت غیرحضوری برگزار کنیم. همکاران حوزه ی معاونت آموزشی و دانشکده ها به سرعت سامانه آموزش مجازی را راه اندازی کردند، در ابتدا اشکال های زیادی وجود داشت که به تدریج رفع شدند و تا حدودی با موفقیت در این ترم به پایان رسید. در حوزه پژوهش هم ما جهش های پژوهشی داشتیم، به طور مثال، در این سه ماه، کارهای پژوهشی بین المللی نزدیک به سه برابر مدت مشابه سال گذشته رشد داشته اند.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیب های روحی و روانی راه کارهایی وجود دارد ولی راه حل اصلی فرهنگ است، افزود: فعالان عرصه فرهنگی با وجود محدودیت های فیزیکی، تکنولوژیکی و مالی، دانشگاه را به لحاظ فرهنگی که فرهنگ همان روح دمیده شده در کالبد دانشجویان است، سرزنده نگه داشته اند و این کار  دشواری است. کارهای بسیار مثبتی در زمینه فرهنگ انجام شده است ولی این آغار راه امسال ماست و برای مواجهه با این چالش بزرگ به کمک استادان و دانشجویان نیاز داریم.
وی بیان کرد: فعالان فرهنگی، دانشجویان و استادان با نگاهی خاص به عنوان انجام یک ماموریت نجات بخش برای جامعه دانشجویی به فعالیت های خود نگاه کنند. اینکه چگونه می توانیم یک مجموعه از فعالیت های فرهنگی را در همین فضای محدود شده تعریف کنیم تا از بروز آسیب های روحی و روانی در دانشجویان جلوگیری کنیم همان پرسشی است که فعالان فرهنگی باید دست به کار شوند و به عنوان یک ماموریت جدید آن را انجام دهند. انجام یک فعالیت به عنوان فعالیت صرف دیگر مهم نیست بلکه حصول نتیجه که همان کاهش آسیب های روحی و روانی است مهم و حائز اهمیت می باشد.
دکتر سلیمی در ادامه افزود: کانون آسیب شناسی اجتماعی، می تواند دانشجویان و گروه های اجتماعی که دچار آسیب های اجتماعی شده اند و به دانشگاه مربوط می شوند را شناسایی و مشکلات آنها را حل کند یا کانون خیریه می تواند کنار مسئولان دانشگاه در رفع نیازها و تامین لوازم اولیه برخی دانشجویان نیازمند تلاش تاثیر گذار داشته باشد. همچنین کانون هایی که به حوزه هنر و مذهب مربوط هستند می توانند در فضای جدید انقلاب کارکردی در فعالیت های خود ایجاد و حتی گونه ی متفاوتی از فعالیت ها را تعریف کنند.
وی در پایان با اعلام حمایت از فعالان عرصه فرهنگ و کانون های دانشگاه، گفت: زمانی که تلاش می کنیم برای حل معضلات روحی و اجتماعی مفید باشیم حال خوبی پیدا می کنیم. همچنین ابراز امیدواری کرد همانطور که تاکنون بسیاری از فعالیت های این دانشگاه برای دانشگاه های دیگر الگو شده است امسال هم الگوهای جدیدی ارائه کنیم.
 
 
 
 
کمترین اختلاف در کانون ها وجود دارد 
 
همچنین دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این مراسم اظهار داشت: دانشگاه سه کار ویژه آموزش، پژوهش و فرهنگ را انجام می دهد. 
دکتر وحید شالچی ادامه داد: در کانون ها کمترین اختلاف وجود دارد. با توجه به اینکه برخی تشکل های دانشگاهی چالش هایی با یکدیگر دارند، اما این چالش ها در کانون ها وجود ندارد. 
وی عنوان کرد: در جامعه ای که نیاز به انسجام داریم، کانون ها خوب عمل کرده اند. همچنین کانون ها دغدغه اجتماعی دارند و رسالت سوم آنها این است که به هنر توجه ویژه دارند که فضیلت های انسانی در آنها نمود پیدا می کند. 
دکتر شالچی با اشاره به اینکه سه کار ویژه اصلی دانشگاه عبارت از آموزش، پژوهش، و فرهنگ است، تصریح کرد: کانون ها بیش از هر بخش دیگری به تحقق این سه کارویژه اشتغال دارند. تمام  فعالیت کانون های دانشگاه های کشور نزدیکترین هماهنگی را با این بخش ها دارند. همچنین در کانون ها خرده فرهنگی وجود دارد که آن بسیار ارزشمند است. یکی از آنها این است که شما در کانون‌ها کمترین اختلاف را می بینید، در حالی‌که اغلب فعالیت های دانشجویی در کنار فوایدی که دارند، شکاف های اجتماعی را هم نمایندگی می کنند ولی  یکی از محاسنی که در کانون ها می بینیم این است که در جامعه ای که ما بیش از پیش نیاز به انسجام اجتماعی داریم، کانون ها این رسالت را خیلی خوب انجام می دهند.
وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از رسالت هایی که کانون ها به خوبی از پس آن بر می آیند، مسئولیت اجتماعی دانشگاه است. کانون های متعددی مثل خیریه، هلال احمر و… دغدغه دانشجویی را در میان دانشجویان زنده نگه می دارند و دنبال می کنند که کار بسیار ارزشمندی است. رسالت سوم کانون ها این است  که به هنر می پردازند. بزرگان خیلی بهتر می دانند که هنر یکی از عالی‌ترین نمودهای زندگی بشری است و حاصل زندگی ما انسان ها در این صدها هزار سال است. نقطه اوج فضیلت های انسانی در هنر است. کانون های مختلف هنری مثل فیلم و عکس و… به این عالی‌ترین وجه انسانی می پردازند که بسیار ارزشمند است.
دکتر شالچی در ادامه با ارائۀ گزارش عملکرد یک‌ساله کانون ها اظهار کرد: آثاری که در رویش چهارم شرکت کرده است ۷۹۸ اثر بوده که حاصل تلاش صدها نفر از دانشجویان بود که  در مقایسه با آثار دوره قبل به لحاظ کمی قابل توجه بود و حدود بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است. در بعضی بخش ها مانند پوستر و گرافیک رشد چهار برابری داشته ایم و ۶۴ اثر در این دوره از رویش شرکت کرده اند. در حوزه ادبیات که یکی از حوزه های کلیدی است که ما را به میراث فرهنگی اسلامی – ایرانی خودمان نزدیک می کند هم رشد داشته ایم.
وی ادامه داد: در حوزه ترانه از دو ترانه در رویش سوم به ۳۵ ترانه رویش چهارم رسیدیم. در حوزه شعر کلاسیک اقبال دانشجویان گسترش پیدا کرد و این شمه ای بود از فعالیت های دوستان کانونی و ما مطمئن هستیم در  این ۱۵ هزار دانشجویان علامه استعداد های فراوان هنری و فرهنگی  وجود دارد. من در پایان تشکر می کنم از  صدها دانشجویی که در فعالیت های فرهنگی دانشگاه علامه فعالیت کردند و علیرغم شرایط سخت کرونایی که در پیش داریم کماکان چراغ هنر و فرهنگ و ادب را روشن نگه داشته‌اند.
 
 
در اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاه علامه‌طباطبائی علی اکبریان میمند برگزیده چهارمین جشنواره رویش معرفی شد. همچنین در پایان این مراسم از کانون روشنایی، کانون گویندگی و اجرا، کمیته گندم، کانون مهدویت، کانون خبر و رسانه، کانون محیط زیست، کانون هلال احمر، کانون فرهنگی خیریه، کانون فیلم و عکس، کانون صنایع دستی و هنرهای تجسمی، کانون دانشجویان بین الملل، کانون کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.
 

بر این اساس، اسامی کانون های برگزیده و نفرات برتر هر حوزه به صورت زیر اعلام و از آنها تقدیر شد.

  • تندیس استاد مشاور برتر چهارمین جشنواره رویش به پاس راهنمایی‌ها و راهبری‌های موثر و مستمر اهدا شد به خانم دکتر سمانه عابدی، استاد  مشاور کانون محیط زیست
  • برگزیده بخش داستان‌نویسی چهارمین جشنواره رویش: سرکار خانم مینا علیزاده
  • لوح شایسته تقدیر بخش نثر ادبی به صورت مشترک تقدیم شد به: سرکار خانم لیلا جعفرخواه و  آقای علی شریعتی
  • تندیس نثر ادبی برگزیدۀ جشنواره تقدیم شد به: جناب آقای علی اکبریان میمند
  • تندیس ترانه برگزیدۀ رویش تقدیم شد به: علی اکبریان میمند
  • تندیس شعر کلاسیک برگزیدۀ چهارمین جشنواره رویش دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت مشترک تعلق گرفت به: جناب آقای علی اکبریان میمند و سر کار خانم آرزو سبزوار قهفرخی
  • تندیس شعر سپید برگزیده این جشنواره تعلق گرفت به: علی اکبریان میمند
  • برنده تندیس ایدۀ برگزیدۀ بخش ایده پردازی جشنواره رویش: علی اکبریان میمند
  • چهرۀ برتر کانونی چهارمین جشنواره رویش دانشگاهی: علی اکبریان میمند
  • تندیس جشنواره رویش در بخش پوستر تعلق گرفت به: هادی سلطانی
  • تندیس بخش خوشنویسی تعلق گرفت به: محمد حسن جانفدا
  • برگزیده جشنواره در بخش نقاشی: جناب آقای امیرگلرخی
  • عنوان شایسته تقدیر بخش صنایع دستی چهارمین جشنواره رویش اهدا شد به: ابوالفضل مهدی‌لو و محدثه سادات غضنفری
  • دانشجوی برگزیده بخش صنایع دستی جشنواره: سرکار خانم صبا محبی
  • عکاسان شایستۀ تقدیر چهارمین جشنواره رویش داخلی دانشگاه علامه طباطبائی: آقای یونس جوان دلوئی و سرکار خانم ساجده حاج‌علی
  • برندگان تندیس جشنواره در بخش عکس به صورت مشترک: آقای علی اکبریان میمند، خانم صبا محبی و سرکار خانم  مونس نادری
  • عنوان شایسته تقدیر بخش آواز اصیل ایرانی تعلق گرفت به: نریمان صداقت سیاهکل
  • تندیس برگزیده بخش آواز اصیل تغلق گرفت به: محمدرضا حیدری
  • دانشجوی شایسته تقدیر بخش نوازندگی سازهای جهانی: علی بافتی زاده
  • برندۀ تندیس نوازندگی برتر سازهای ایرانی: نریمان صداقت سیاهکل
  • عنوان شایسته تقدیر بخش موسیقی انقلابی: سید محمد هادی قاسمی
  • تندیس موسیقی سنتی برتر جشنواره تقدیم شد به: محمدرضا حیدری
  • تندیس موسیقی مذهبی برتر جشنواره تقدیم شد به: سید محمدهادی قاسمی
  • دانشجوی شایسته تقدیر بخش فیلمنامه نویسی جشنواره برای فیلمنامه «گوشتِ تلخ»: آقای فرید حاجی
  • تندیس فیلمنامه برتر جشنواره رویش برای فیلمنامه «قصه زنی که شوهرش را کُشت» تقدیم شد به: عاطفه باقری
  • تندیس نمایشنامه برتر جشنواره رویش برای نمایشنامه «سیزده سال پیش که سیزده سالم بود…» تقدیم شد به علی اکبریان میمند
  • تندیس فیلم‌های کوتاه برتر در بخش‌های داستانی و مستند تقدیم شد به: فرید حاجی برای فیلم داستانی خیزران و فاطمه بنیادی برای فیلم مستند ام هُنادی
  • برگزیده حوزه کانون های هنری-ادبی: کانون فیلم و عکس
  • برگزیده حوزه کانون های اجتماعی: کانون ایرانشناسی و گردشگری
  • برگزیده حوزه کانون های فرهنگ و اندیشه: کانون کتاب و کتابخوانی
  • برگزیده کانون های دانشگاه: کانون کتاب و کتابخوانی
  • شایسته تقدیر حوزه کانون های هنری- ادبی: شعر و ادب
  • شایسته تقدیر حوزه اجتماعی: کانون های هلال احمر و محیط زیست
  • شایسته تقدیر حوزه فرهنگ و اندیشه: خبر و رسانه
  • تندیس کانون برگزیده دانشگاه علامه طباطبائی با نظر هیئت محترم داوران تعلق گرفت به: کانون کتاب و کتابخوانی به دبیری علی اکبریان میمند
 
  

نظر شما :