پنجمین نشست وبیناری فراغت به مثابۀ گفتگو برگزار شد
به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در این نشست وبیناری ابتدا دکتر حسن بلند عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه گیلان با موضوع «رسانه و اوقات فراغت» به ایراد سخن پرداخت و گفت: اوقات فراغت دارای دو شرط عینی و ذهنی است. شرط عینی آن است که ما وقت را صرف امور کار نکنیم و شرط ذهنی این است که تحت اختیار و رضایت فرد باشد. اوقات فراغت نقش عمدهای در بهداشت روانی فرد دارد. اوقات فراغت در دورههای مختلف سنی متفاوت است و در رشد هویت فردی نقش بسزایی دارد. وی وجه ارتباطی فراغت را مهم دانست گفت: امروزه شبکه های اجتماعی موجب موجب تضعیف پیوندهای اجتماعی شده است. بیشترین وقت جوانان و دانشجویان صرف مصرف رسانهای شده است و این فرایند موجب آسیبهای اجتماعی رسانهای به ارمغان آورده است. افزایش مصرف رسانه موجب کاهش مطالعه، ضعف مسئولیت پذیری، تقلیل پیوندهای اجتماعی، مشکلات جامعه پذیری، کاهش همحسی بین افراد، کاهش سواد ارتباطی، افزایش احتمالی خشونت و... شده است.
سپس دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی با موضوع «دانشجویان، اوقات فراغت و سیاستگذاری فرهنگی» گفت: مشکل جوانان را باید «اینجا و اکنونی» دانست اوقات فراغت با زمانهای دیگر وی مرتبط است که فرد بتواند خود را متحقق کند. امروزه مشکلات ساختاری و گفتمانی موجب عدم «تحقق نفس» در جوانان شده است. اشتباه فاحش در امر سیاستگذاری فرهنگی این است که ما جوانان را ابژههای نسلی در نظر بگیریم و کپی کردن نسلها را مد نظر قرار دهیم و این امر موجب میشود تحقق بخشی و خودشکوفایی جوانان با مشکل مواجه شود. متاسفانه از جوانان به عنوان ابزار توسط گفتمانهای مختلف استفاده میشوند. وقتی ساختار اقتصادی نمیتواند اشتغال برای جوانان فراهم کند باعث عصیانگری آنها میشود. او در ادامه افزود: امروزه گروهی خود را نماینده جوانان تلقی میکنند که در هژمونی جهانی قرار گرفته ولی به ظاهر نگاه انتقادی دارند. این تفکر باعث کالاییشدن جوانان میشود. وی در ادامه گفت: در امر سیاستگذاری دچار تقلیلگرایی فرهنگی شدهایم و صرفاً آن را در امر مناسکی فرو کاستهایم. سیاستگذاری فرهنگی مناسب باید موازنه و تعادلی بین تاریخ فرهنگی و فرهنگ معاصر داشته باشد. جوانان باید در امر سیاستگذاری، اجرا و حتی ارزیابی سیاستگذاری فراغتی نقش عمدهای داشته باشند. وی تیپ ایدهآل سیاستگذاری فرهنگی را گفتگو بین متولیان امر فرهنگی از بالا و مشارکت دانشجویان از پایین دانست و استفاده از ظرفیتهای کانونهای فرهنگی و هنری از قبیل فیلم و عکس، موسیقی، کتابخوانی ... و انجمنهای علمی در شرایط کرونایی را در سیاستگذاری فراغتی خانگی جدی تلقی کرد.
نظر شما :