دومین جلسه از سه شنبه های مشاوره­ای با عنوان دانش ­آموزان امروز، شاغلان فردا و کسب آمادگی برای ورود به دنیای پیچیده اشتغال، در بستر مجازی برگزار شد

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۴۸۱۶ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۱۲۰
دومین جلسه از سلسه جلسات سه شنبه های مشاوره­ای با عنوان دانش آموزان امروز، شاغلان فردا به مناسبت گرامیداشت هفته مشاغل و اهمیت طرح­ریزی شغلی برای دانش ­آموزان با حضور دکتر پریسا نیلفروشان عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه اصفهان و مجتبی حقانی کاندید دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی به همت انجمن مشاوره دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری انجمن مشاوره ایران و سازمان آموزش و پرورش در بستر مجازی برگزار شد.
دومین جلسه از سه شنبه های مشاوره­ای با عنوان دانش ­آموزان امروز، شاغلان فردا و کسب آمادگی برای ورود به دنیای پیچیده اشتغال، در بستر مجازی برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دومین جلسه از سلسه جلسات سه شنبه های مشاوره­ای با عنوان دانش آموزان امروز، شاغلان فردا به مناسبت گرامیداشت هفته مشاغل و اهمیت طرح­ریزی شغلی برای دانش ­آموزان با حضور دکتر پریسا نیلفروشان عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه اصفهان و مجتبی حقانی کاندید دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی به همت انجمن مشاوره دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری انجمن مشاوره ایران و سازمان آموزش و پرورش در بستر مجازی برگزار شد.

مجتبی حقانی در ابتدای جلسه به طرح مسئله در خصوص آمادگی دانش آموزان برای آینده پرداخت و گفت: مدارس و آموزش و پرورش کانونی برای خلق دنیای آینده است. باید به دانش آموزان کمک کنیم تا با استفاده از بستر آموزش و پرورش طرحی برای زندگی آینده و مسیر شغلی خود داشته باشند. مهم­ترین و کلیدی ترین نکته این است که هر دانش آموز باید یک مهارت و فن را بیاموزد تا بعد از دوران مدرسه توان ورود به دنیای کار را داشته باشد.

وی با اشاره به عصر انقلاب صنعتی چهارم که بسیار فناورانه و تکنولوژیکی است، گفت: نکته های مورد توجه در این عصر شکاف مهارت هاست. آموزش هایی که در مدارس و دانشگاه ها به افراد داده می شود با اقتضائات محیط شغلی واقعی همسان نیست. همچنین یادگیری مادام العمر و آمادگی شغلی از دیگر نکانت مهم و ضروری است. مشاوران مدرسه باید تلاش کنند این مفاهیم در ذهن دانش آموزان شکل گیرد تا هم آنها با مقتضیات دنیای شغلی امروز آشنا و هم برای ابعاد مختلف زندگی در آینده آماده شوند.

در ادامه جلسه پریسا نیلفروشان با اشاره به تغییرات سریع دنیای مشاغل، گفت: این تغییرات سریع سبب می­شود بسیار دقیق تر، سنجیده تر به سمت آینده حرکت کنیم و تنها چیزی که می‌توانیم به عنوان تکیه گاه برای نسل های بعدی در نظر بگیریم، توانایی اشتغال پذیری است. دانش آموزان باید شایستگی‌ها و تخصص هایی را در درون خود رشد دهند تا بتوانند آن تکیه‌گاه را داشته باشند و در دنیای بی ثبات و در حال تغییر دوام بیاورند.

وی به عوامل مرتبط با اشتغال پذیری از دوران مدرسه و ضرورت وجود نقشه شناختی در ذهن دانش آموزان پرداخت و بیان کرد: یکی از عوامل اشتغال پذیری، ایجاد سازه های ذهنی نسبت به مشاغل هستند تا دانش آموزان ضمن آشنایی با مشاغل متعدد، به صورت منحصر به فرد نقشه ای را بر حسب جنسیت و پرستیژ اجتماعی از مشاغل مختلف در ذهن ایجاد و طبقه بندی کنند.

نیلفروشان با تاکید بر ضرورت کسب هویت مسیر شغلی توسط دانش­آموزان با کمک مشاوران مدرسه، اظهار داشت: هویت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به خودشناسی برسد و بدانند در مسیر شغلی چه چیزی برای آنها اهمیت و ارزش دارد. بزرگترین هدیه‌ای که مشاوران مدرسه می‌توانند به دانش‌آموزان بدهند این است که مهارتی تحت عنوان تامل ورزی را به آنها یاد بدهند تا در آینده هر جایی که نیاز بود گذار یا تغییری را تجربه کنند، به خود باز گردند و بازاندیشی در مورد اینکه من کیستم داشته باشند زیرا ناچارند که در دنیای بی ثبات خود را متعادل نگه دارند.

وی اظهار داشت: فعالیت­های مشاوران مدرسه و آموزش هایی که در مدارس انجام می‌شود مبتنی بر قطعیت است در حالی که آینده از قطعیت برخوردار نیست. دانش آموزان نیاز دارند در آینده دائم خود را تغییر دهند تا فرصتهای شغلی را شناسایی کنند. بنابراین مشاوران مدرسه باید ابتدا با تغییر نگرش در خود، این تغییر را  به دانش آموزان انتقال دهند تا آنها با درک پیچیدگی ها برای استفاده کردن از فرصت ها آماده شوند

عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه اصفهان در پایان به انطباق پذیری با شرایط اشاره کرد و گفت: دانش آموزان برای انطباق با شرایط بسیار نامشخص، پیچیده و ناآشنایی که وجود دارد نیاز به یادگیری مادام العمر دارند. بنابراین درخت محکم اشتغال­پذیری که می‌توان در این دنیای متغیر بر آن تکیه کرد این است که فرد خود را بشناسد، دنیا را متغیر ببیند، سازه­هایی برای مشاغل جدید در ذهن خود به وجود آورد و خواستن و توانستن برای انطباق با شرایط متغیر را  در خود ایجاد کند.

در پایان سخنرانان به سوال های حاضران در جلسه پاسخ دادند.

گفتنی است برنامه سه شنبه های مشاوره ای بیش از یک دهه است که به همت گروه مشاوره­ دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری انجمن مشاوره ایران و سازمان آموزش و پرورش، با هدف افزایش پویایی، همفکری و هم افزایی در رشته مشاوره برگزار می شود.

 


نظر شما :