برنامه "تجربیات ماه مبارک رمضان در کشور چین" در قالب طرح شب های فرهنگی دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۴۸۳۶ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۴۲۵
برنامه "تجربیات ماه مبارک رمضان در کشور چین" در قالب شب های فرهنگی دانشگاه، با حضور دکتر محمدرضا الهامی استادیار گروه زبان چینی دانشگاه علامه طباطبائی و محدثه برزگر دکترای زبان چینی، به همت انجمن علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در بستر مجازی برگزار شد.
برنامه "تجربیات ماه مبارک رمضان در کشور چین" در قالب طرح شب های فرهنگی دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، برنامه "تجربیات ماه مبارک رمضان در کشور چین" در قالب شب های فرهنگی دانشگاه، با حضور دکتر محمدرضا الهامی استادیار گروه زبان چینی دانشگاه علامه طباطبائی و محدثه برزگر دکترای زبان چینی، به همت انجمن علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در بستر مجازی برگزار شد.

این برنامه با هدف تعامل بین فرهنگی و آشنایی بیشتر با فرهنگ ماه رمضان در چین برگزار شد.

 

در ابتدای برنامه دکتر محدثه برزگر با بیان اینکه، 70 درصد مسلمانان چین در مناطق و شهرهای خودمختار شمال غرب و غرب چین زندگی می کنند، گفت: 56 گروه قومیتی در چین وجود دارد که 10 گروه از این قومیت ها متعلق به مسلمانان است. این مسلمانان بیشتر شافعی مذهب هستند. تعداد شیعیان 12 امامی اندک است و بیشتر در منطقه یارغند استان سین کیانگ سکونت دارند.

وی به رسم های مشترک مسلمانان پیش از آغاز ماه رمضان اشاره کرد و گفت: مسلمانان چینی پیش از آغاز این ماه داخل و بیرون منازل و مساجد را نظافت و روی دیوارهای منازل و مساجد تابلوهای قرآنی آویزان می­کنند. آنها مساجد را تزیین و نورافشانی و فرش های جدید را جایگزین فرش های قدیمی می­کنند.همچنین بر اساس یک رسم قدیمی با خرید بهترین خوراکی ها به استقبال ماه رمضان می روند.

دکتر برزگر درباره چگونگی زمان­بندی در ماه رمضان اظهار کرد: ماه رمضان یا "جی یوه" در چین ۳۰روز است و قابل تغییر نیست. جمعیت اسلامی چین نیز آغاز و پایان ماه رمضان را بر اساس صور فلکی به مسلمانان این کشور اعلام می‌کند و به طور معمول اطلاعات در مورد زمان شروع ماه رمضان و عید فطر و نماز های پنجگانه را از مالزی می­گیرند. در چین وقت سحر و افطار را مسجد اعلام می‌کند. چند روز قبل از حلول ماه مبارک رمضان، مسلمانان در مسجد جمع می شوند و امام جماعت در مورد اعمال این ماه و وظایف روزه داران صحبت می­کند و برگه ای که حاوی اوقات شرعی است به آنها می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه زمان افطار برای سنی ها درست زمانی است که خورشید غروب می کند، گفت: آنها در این هنگام با همکاری مردم و بانیان میزهای غذا را در حیاط مسجد گذاشته و از روزه‌داران پذیرایی می کنند. پذیرایی دو مرحله دارد، در مرحله نخست هنگام اذان، همه با کمی چای، خرما، میوه و شیرینی های کوچک روزه را افطار می کنند، بعد از آن نماز مغرب را می خوانند. در مرحله دوم، بعد از خواندن نماز مغرب، برای صرف افطار مفصل دوباره به رستوران مسجد می روند.

 دکتر برزگر افزود: بیشترهزینه های افطاری توسط کمک‌های مردمی جمع آوری می­شود به این صورت که قبل از شروع ماه مبارک رمضان روحانی و پیش نماز مسجد در روزهای ۲۲و ۲۳شعبان اعلام می‌کند، ماه رمضان نزدیک است و هر کس هر چه در توان دارد برای افطاری دادن در مسجد سهیم شود. برخی دیگر از مساجد، کنار در ورودی یک صندوق قرار می‌دهند که بعد از افطار، مردم مبلغی به دلخواه در آن می ریزند. البته بعضی مساجد هم هستند که تمام هزینه های افطاری را خود متقبل می شوند. ناگفته نماند در ماه رمضان بعضی از رستوران ها افطاری و سحری را به صورت رایگان ارائه می دهند.

در ادامه برنامه دکتر محمدرضا الهامی استادیار گروه زبان چینی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص برگزاری شب های قدر در بین مسلمانان چینی گفت: مراسم احیای شب قدر از مراسم مهمی است که در چین برگزار می‌شود. مسلمانان چین، بیشتر اهل تسنن هستند و شب ۲۷ماه مبارک رمضان را شب قدر می دانند. آنها در این شب با حضور در مساجد، به دعا و عبادت می پردازند. به طور معمول هم با لباس نو و شیرینی و غذاهای مخصوص رمضان، این شب را جشن می‌گیرند؛ چرا که اهل سنت معتقدند شب بیست و هفتم، شب نزول قرآن بوده است. برخی مسلمانان نیز معتقدند روز چهاردهم و بیست و هفتمین ماه مبارک رمضان از روزهای مهم است و افراد باید به احترام آن روزه بگیرد. در بعضی مناطق چین هم افرادی هستند که در ماه مبارک رمضان گوشت خوک نمی خورند و همین نخوردن گوشت خوک را روزه گرفتن تلقی می کنند.

وی با اشاره به اینکه عید فطر یکی از بزرگترین و مهم ترین مناسبت های مذهبی مسلمانان چین به ویژه در استان سین کیانگ است، افزود: با فرا رسیدن عید سعید فطر مسلمانان چینی با بیشترین حضور در مساجد سراسر این کشور، ضمن برگزاری جشن عید بندگی، نماز عید را به جماعت برگزار می­کنند. پوشیدن لباس های نو، استفاده از مواد خوشبو کننده، نظافت، دید و بازدید و گرفتن عیدی و تقدیم هدیه به بزرگان خانواده از دیگر رسم های مسلمانان چینی در روز عید سعید فطر استکه البته تاثیراتی هم از سنت های فرهنگی چین پذیرفته است. حضور در قبرستان ها و ادای احترام به مردگان نیز یکی دیگر از آیین های ویژه در روز عید فطر است که از سوی مسلمانان چین برگزار می شود.

در پایان برنامه به سوال های شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

 


نظر شما :