برنامه مجازی "ماه رمضان: چالش های مسلمان بومی در جامعه غربی" در قالب طرح شب های فرهنگی دانشگاه برگزار شد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۴۸۳۷ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۳۱۹
برنامه "ماه رمضان: چالش های مسلمان بومی در جامعه غربی" در قالب طرح شب های فرهنگی دانشگاه با حضور میکائیل آلوارس لوییس بنیانگذار کتابخانه اسلامی اهل البیت و جامعه اسلامی بیت اللهدر اسپانیا و به همت انجمن علمی-دانشجویی زبان اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت برخط برگزار شد.
برنامه مجازی "ماه رمضان: چالش های مسلمان بومی در جامعه غربی" در قالب طرح شب های فرهنگی دانشگاه برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برنامه "ماه رمضان: چالش های مسلمان بومی در جامعه غربی" در قالب طرح شب های فرهنگی دانشگاه با حضور میکائیل آلوارس لوییس بنیانگذار کتابخانه اسلامی اهل البیت و جامعه اسلامی بیت الله در اسپانیا و به همت انجمن علمی-دانشجویی زبان اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت برخط برگزار شد.

میکاییل آلوارس لوییس در ابتدای سخنان خود گفت: در اروپا و به ویژه اسپانیا تعداد کمی مسلمان خودآموخته یعنی اروپائی هایی که مسلمان شده اند، زندگی می کنند، این مسلمانان با مهاجران مسلمانی که در طول تاریخ به اسپانیا مهاجرت کرده اند و از ابتدا مسلمان بوده اند، تفاوت دارند. افرادی که در اسپانیا تغییر دین داده و مسلمان شده اند شرایط بسیار سختی را تجربه می­کنند به این دلیل که دین متفاوتی را انتخاب کرده اند. این شرایط برای ما قابل درک نیست.

وی با بیان اینکه روزه گرفتن فقط جنبه جسمی ندارد بلکه باید چشم ها و گوش های ما هم روزه باشد، افزود: شرایط زندگی در کشور اسپانیا به گونه ای است که باید مدام به زمین نگاه کنیم، چرا که همه چیز بر اساس یک کشور غیرمسلمان طراحی شده است و ما نمی توانیم رمضان را مطابق با اسلام واقعی جشن بگیریم. بهترین رمضان برای ما، ماه رمضان سال گذشته بود که به دلیل شیوع کرونا این ماه را در قرنطینه سپری کردیم. در شرایط قرنطینه به دلخواه، از این ماه مبارک بهره بردیم. روزه گرفتن فقط غذا نخوردن نیست بلکه جهاد غلبه بر نفس است و  مسلمانان اروپایی تمایل دارند اینگونه رمضان را جشن بگیرند.

آلوارس لوییس اظهار کرد:  ما مسلمانان دوست داریم برای ارتباط عمیق ­تر با خدای خود، روزه واقعی بگیریم ولی فشار بسیار زیاد است. در کشورهای مسلمان به راحتی می‌توان مناسک و آداب ماه رمضان را به جا آورد ولی در کشورهای غیر مسلمان به دلایل مختلف این امکان وجود ندارد. ما برای اینکه در ماه رمضان با جامعه‌ای که در آن هستیم مواجه نشویم بیشتر زمان خود را به اندیشیدن و مطالعه می­ گذرانیم و با وجدان خود تنها هستیم.

وی ادامه داد: این اندیشیدن و مطالعه ما را آماده می­کند تا برای پاسخ گویی به سوال های مختلفی که از ما پرسیده می شود آماده باشیم. ما باید ابتدا تفسیر درستی از زندگی خود داشته باشیم و بعد شروع به حرف زدن برای دیگران کنیم.

بنیانگذار کتابخانه اسلامی اهل البیت در اسپانیا گفت: ما مسلمانان باید با آیین اسلام هراسی و حرف های نادرستی که در اروپا به عنوان اخبار از مسلمانان گفته می شود کنار بیاییم. اینجا اسلام مانند یک قطره در اقیانوس است. باید همیشه آماده باشیم تا با کردار و معلومات خود پاسخ افرادی که به ما نزدیک می شوند و سوال می پرسند را به درستی بدهیم و اسلام راستین را به آنها نشان دهیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: آیین های ماه مبارک رمضان در بین اروپائی های مسلمان شده و مسلمانان مهاجر متفاوت است. ما مسلمانان اروپایی بیشتر دوست داریم اندیشه کنیم و یک روزه عرفانی داشته باشیم  ولی برخی از مسلمانان مهاجر اروپا در گفتار و عقیده خود متناقض عمل می­کنند. آنها خود را متفاوت و برتر ازمسلمانان اروپایی می دانند در صورتی که اینگونه نیست. تفاوت تا حدودی وجود دارد ولی مسئله مهم این است که ما یک امت واحد اسلامی هستیم و باید به وحدت، اتحاد و یکپارچگی برسیم. توجه و تمرکز بر تفاوت ها می تواند یک امت واحد را از مسیر اصلی منحرف کند. امیدوارم همه ما مسلمانان، چه مسلمانان اروپایی و چه مسلمانان مهاجر، بتوانیم در مسیر حمایت از اسلام هماهنگ و متحد حرکت کنیم.

در پایان برنامه میکاییل آلوارس لوییس به سوال های حاضران در جلسه پاسخ دادند.

گفتنی است میکائیل(میگل) آلوارس لوییس، متولد سویای اسپانیا است و درسال 1982 به دین مبین اسلام مشرف شد. وی بنیانگذار کتابخانه اسلامی اهل البیت و جامعه اسلامی بیت الله است. همچنین در وزارت حمل و نقل، تحرک و برنامه های شهری مشغول به فعالیت است.


نظر شما :