آینده شغلی و بازار کار، دنیای رقابت است

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۸ کد : ۱۵۱۰۷ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۲۲۸
وبینار مجازی "آینده شغلی دانش آموختگان حقوق بین الملل" با هدف آشنایی دانشجویان و دانش اموختگان رشته حقوق بین الملل با موقعیت های شغلی این رشته برگزار شد.
آینده شغلی و بازار کار، دنیای رقابت است

وبینار "آینده شغلی دانش آموختگان حقوق بین الملل" با هدف آشنایی دانشجویان و دانش اموختگان رشته حقوق بین الملل با موقعیت های شغلی این رشته، با حضور دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی و به همت انجمن علمی دانشجویی حقوق بین االملل این دانشگاه در بستر مجازی برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی در ابتدای وبینار گفت: رشته حقوق بین الملل در گذشته به رغم وجود برخی مسائل بین المللی چندان شناخته شده نبود و توجهی به این رشته نمی شد ولی با رشد مسائل گسترده و متنوع بین المللی گرایش و توجه به رشته حقوق بین الملل افزایش یافت.

وی عنوان کرد: حقوق بین الملل ناشی از روابط بین الملل است و امروزه در تمام مسائل مربوط به بین الملل حقوق بین الملل مطرح می شود و این رشته برای خود جایگاه مهمی پیدا کرده است. زمینه کار و فعالیت نیز در این عرصه گسترده شده است. دنیا روز به روز به سمت تخصص گرایی پیش می رود، بنابراین نهادهای بسیاری که بر اثر توسعه روابط بین الملل و فعالیت در این زمینه به وجود آمده اند، حکایت از این دارد که جامعه بین المللی نیازمند دانشجویان و دانش آموختگان حقوق بین الملل است.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشجویانی که قصد انتخاب رشته حقوق بین الملل را دارند باید به علاقه خود توجه کنند، افزود: علاقه شخصی، بازار کار و آینده شغلی، با هم ارتباط مستقیم دارند و افراد فقط به دلیل وجود بازار کار نباید اقدام به انتخاب این رشته کنند. دورنمای کلی از این رشته را در نظر اشته باشید و بدانید که در جامعه داخلی و بین المللی برای مسائل بین المللی، چه در حال حاضر و چه در آینده چقدر به رشته حقوق بین الملل نیاز است.

وی با اشاره به گرایش بیش از حد دانشجویان به این رشته، بیان کرد: بسیاری از دانشجویان خواسته یا ناخواسته با انتخاب رشته حقوق بین الملل، باعث افزایش دانش آموختگان این رشته شده است و این مسئله ممکن است با تضمین آینده شغلی در تضاد باشد. هر چند دانشجویان باید توجه کنند که آینده شغلی و بازار کار دنیای رقابت است. رقابت در اینکه بتوانیم در زمینه های مختلف این رشته نسبت به افراد دیگر قدرتمندتر شویم.

دکتر ضیایی بیگدلی اظهار کرد: برخی از دانشجویان تصور می کنند تحصیل در یک دانشگاه معتبر و تراز اول برای اشتغال کافی است در صورتی که اینگونه نیست. برای جذب افراد قبل از اینکه به نوع دانشگاه محل تحصیل توجه شود به میزان آگاهی و توانایی او توجه می شود. هرچند اصل بر این است افرادی که دانش آموخته دانشگاه های برتر هستند از معلومات بیشتری برخوردارند ولی این اصل عامل تعیین کننده ای برای حضور در بازار کار نیست. در استخدام افراد آنچه مهم است آگاهی و توانمندی او نسبت به مسائل حقوق بین المللی است.

وی با تاکید بر یادگیری زبان انگلیسی، افزود: تسلط به زبان انگلیسی یا زبان دوم در حقوق بین الملل چه در داخل کشور و چه در عرصه بین المللی، برای ورود به بازار کار بسیار تعیین کننده است. البته تسلط به زبان محاوره، زبان مذاکره، تخصص و تجربه های دیگر هم نیاز است تا افراد بتوانند اطلاعات خود از حقوق بین الملل را به درستی ارائه دهند و پاسخگوی سوالات در این حوزه باشند.

این استاد حقوق بین الملل در ادامه خاطر نشان کرد: بخش های کاری این رشته هم در داخل کشور و هم در کشورهای دیگر به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم شده اند. حوزه بین الملل و سازمان های دولتی که در خارج از کشور قرار دارند جزو بخش های دولتی محسوب می شوند. هیچ سازمان و نهادی چه در ایران و چه در خارج از کشور، بدون وجود نیروی کار در زمینه حقوق بین الملل نمی تواند آنچنان که شایسته است به کار خود ادامه دهد به همین دلیل امروزه فضای بیشتری برای اشتغال به کار دانش آموختگان رشته حقوق بین الملل فراهم شده است.

وی در پایان با تاکید دوباره بر رقابت دنیای کار، گفت: دانشجو باید با جستجو و تکیه بر توانمندی های خود فضای کار را پیدا کند. ما دانش آموختگان کارشناسی ارشد بسیاری داریم که حتی در کشورهای آفریقایی و اتحادیه های آفریقایی با درامدهای بالا فعالیت می کنند و جالب تر اینکه تعداد قابل توجهی از آنها را خانمها تشکیل می دهند. مهم تخصص و توانایی افراد در مسائل بین المللی است. تمام دروازه های کاری بین المللی به روی دانشجویان این رشته باز است به شرطی که بتوانند در میدان رقابت خود را جلو برند.

علاقه مندان می توانند از طریق آدرس aida_aghajani@atu.ac.irبا انجمن علمی دانشجوی حقوق بین الملل در ارتباط باشند.

انتهای پیام/


نظر شما :