برنامه "رمضان و آئین های فرهنگی در عراق و سوریه" برگزار شد

۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۹ کد : ۱۵۱۳۳ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۱۴۷
برنامه مجازی "رمضان و آئین های فرهنگی در عراق و سوریه" از مجموعه برنامه های شب های فرهنگی دانشگاه، با حضور دکتر منال فلاح از کشور سوریه و دکتر خدیجه محمدجواد از کشور عراق، به همت انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی برگزار شد.
برنامه "رمضان و آئین های فرهنگی در عراق و سوریه" برگزار شد

برنامه مجازی "رمضان و آئین های فرهنگی در عراق و سوریه" از مجموعه برنامه های شب های فرهنگی دانشگاه، با حضور دکتر منال فلاح از کشور سوریه و دکتر خدیجه محمدجواد از کشور عراق، به همت انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی برگزار شد.

 

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر منال فلاح با بیان اینکه ماه مبارک رمضان از زیباترین و مقدس ترین ماه ها در تمام کشورهای اسلامی از جمله سوریه است، گفت: آداب و رسومی مانند شلیک توپ هنگام رویت هلال ماه رمضان در کشور سوریه وجود دارد که سینه به سینه بین مردم چرخیده است.

وی عنوان کرد: یکی از آداب این ماه، رسم "سحر باش"است. "سحر باش" به فردی گفته می شود که در زمان سحر در خیابان ها می چرخد و با زدن یک طبل کوچک، مردم را برای خوردن سحری بیدار می کند.

دکتر فلاح ادامه داد: شروع ماه مبارک رمضان، بر ساعت های خواب، بیداری، غذا خوردن رمضان، لباس پوشیدن و رفتار مردم تاثیر می گذارد. مردم به احترام این ماه لباس های آراسته می پوشند و مردان پس از نماز جلابیه سفید(جامه بلند سفید که روی لباس ها می پوشند) و روانه مسجد می شوند.

وی افزود: سفره های رمضانی و عادات غذایی در ماه مبارک رمضان در سوریه از ویژگی خاصی برخوردار است به گونه ای که انواع خوراکی ها در آن دیده می شود. آنها ترجیح می دهند، در روز نخست ماه مبارک رمضان، روزه خود را با غذاهایی سفید رنگ مانند "شیخ المحشی"، "کپه لبنی"، "شاکریه" و "شیربرنج" افطار کنند. در روزهای دیگر این ماه، غذاهایی همچون فول مدمس (باقلای طبخ شده با روغن)، فته (نان خشک ترید شده به همراه نخود آب پز، آرد و شیر) وعدسی طبخ می کنند. همچنین شیرینی هایی مانند قشطه، قمیق، کنافه و قطایف همراه چای در این ماه بسیار استفاده می شود. مردم سوریه در ماه رمضان انواع غذاها و شیزینی جات را با هم شریک می شوند و بین خود رد و بدل می کنند.

دکتر فلاح بیان کرد: مردان سوریه در ساعات اولیه روزهای ماه مبارک رمضان به وظائف و کارهای خود مشغول شده و زنان در خانه به تهیه افطار می پردازند و در این بین ساعات مشخصی را هم به ادای فرایض دینی اختصاص می دهند.بیشتر مردم سوریه پس از پایان کار به تلاوت قرآن کریم می پردازند.کاسبان نیز در این ماه مبارک سعی می کنند با تنوع در کالاها و مواد غذایی مشتریان را جذب کنند.

وی در پایان گفت: ماه مبارک رمضان در سوریه به سه دهه با نام های " دهه غذا"، "دهه پوشاک" و " دهه شیرینی" تقسیم می شود. در دهه نخست به دلیل توجه مردم به تهیه وعده های غذایی به دهه غذا نام گذاری شده است. در دهه دوم مردم با خرید لباس به استقبال عید می روند به همین دلیل به نام دهه پوشاک نام گذاری شده است. دهه سوم نیز که به دهه شیرینی معروف است در بازارها انواع شیرینی جات تهیه می شود و به فروش می رسد.

در ادامه برنامه دکتر خدیجه محمدجواد در خصوص یکی از آداب و رسوم مردم عراق به نام "گرگیعان" صحبت کرد و گفت: در شب پانزدهم ماه رمضان بچه های کوچک پس از افطار با آویختن کیسه هایی بر گردن برای جمع آوری عیدی و شیرینی ماه رمضان به خانه همسایه و فامیل می روند و آنها از کودکان را با دادن پول و آجیل استقبال می کنند.

وی همچنین به بازی "محیبس" که در شب های ماه رمضان مرسوم است اشاره کرد و افزود: در این بازی یک انگشتر در میان دستان یک گروه دست به دست می چرخد. آنقدر می چرخد تا حریف گمراه شود. اعضای گروه بر روی دستانشان پارچه یا چفیه می اندازند تا حریف نداند انگشتر در دست چه کسی است. گروه مقابل باید با تیزبینی ومهره سننجی تشخیص دهد انگشتر در دست کیست. این بازی آنقدر مهم است که برای آن لیگ هم برگزار می کنند.

دکتر محمدجواد با بیان اینکه عید فطر در عراق با شکوه بسیار زیادی برگزار می شود، اظهار کرد: کشور عراق به مناسبت عید فطر، سه روز تعطیل رسمی است. مردم عراق از چند روز قبل با خرید لباس نو و آماده کردن غذای مناسب برای پذیرایی از مهمانان خودشان را برای عید آماده می کنند. همچنین کیک «کلیچه» شیرینی مخصوصی است که برای عید پخته و خورده می شود.

وی در پایان گفت: از مهم‏ترین برنامه های عید فطر برگزاری نماز عید فطر است. بعد از نماز کوچک تر ها به دیدار بزرگ تر می روند و بزرگ‏ترها به کوچک‏ترها عیدی می‏دهند. خیابان‏ها بسیار شلوغ است ومسافرت‏ های زیادی انجام می‏ شود. البته زیارت کربلا، نجف و کاظمین در این مسافرت ها جای خاصی دارد.

انتهای پیام/


نظر شما :