پنجمین نشست انجمن های علمی دانشجویی با مرکز رشد برگزار شد

۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۲ کد : ۱۵۱۳۷ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۱۲۷
پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با رئیس مرکز رشد واحدهای فناور این دانشگاه با حضور رئیس این مرکز و دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی راهنمایی و مشاوره و علوم تربیتی به صورت مجازی برگزار شد.
پنجمین نشست انجمن های علمی دانشجویی با مرکز رشد برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمد نقی زاده، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه در ابتدای نشست با بیان اینکه افراد فعال در حوزه علوم انسانی بسیار جامع نگر و خلاق هستند، گفت: فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری برای دانشجویان علوم تربیتی، مشاوره، مدیریت آموزشی، روانشناسی و رشته‌های مرتبط در حوزه‌های نوآوری وکارآفرینی وجود دارد.

وی افزود: دو چالش کلیدی فرهنگ عمومی و لزوم توسعه استارتاپ ها بر بستر فضای دیجیتال برای رشته‌های علوم انسانی مانند علوم تربیتی و راهنمایی و مشاوره وجود دارد. چالش فرهنگ عمومی مشکلاتی مانند عدم تمرکز نیروی انسانی خبره و کاهش شدید سرمایه گذاری در حوزه نوآوری و کارآفرینی را به همراه دارد چرا که تصور از دانش یک تصور سخت افزاری است. چالش دوم نیز این است که هر استارتاپی باید بر بستر فضای دیجیتال توسعه یابد. یعنی با یک پدیده در هم تنیدگی جدی علوم انسانی و اجتماعی با علوم مهندسی مواجه هستیم و نداشتن آگاهی نسبت به پلتفرم‌های جدید و توسعه دیتا ساینس باعث حذف از صحنه‌های استارتاپی و کارآفرینی می‌شود.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه فرهنگ استارتاپی و فرهنگ نوآوری یعنی پذیرش کار به مدت طولانی، پذیرش ریسک و گذشتن از بسیاری از خواسته‌ها، بیان کرد: سرمایه گذاری در مرکزهای رشد و نوآوری توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. بنابراین برای ورود به حوزه کارآفرینی و نوآوری باید حرکت کرد، مطالبه گر بود و به سلاح تحولات دیجیتال مبتنی بر تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، پایتون و دوره اینترنت اشیا مجهز شد.

وی با بیان اینکه رویکر مرکز رشد دانشگاه تربیت نیروی انسانی خلاق، حل مسائل و اشتغال دانش آموختگان است، در ادامه به توضیح درباره امکانات مرکز رشد و نوآوری و نحوه ارتباط آنها با انجمن های علمی دانشجویی و همچنین چگونگی ایجاد تعامل میان پژوهشگران و صنعت، پرداخت.

دکتر نقی زاده عنوان کرد: مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبائی بیش از چهار هزار متر مربع فضای اختصاصی کارآفرینی و نوآوری دارد که در آن،۶ شتاب دهنده تخصصی و ۴۹ واحد فناور و نوآور وجود دارد و نزدیک به ۳۰۰ نفر در این مرکز در حال فعالیت هستند. همچنین این مرکز در سال ۹۸ مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ نیز مبلغی معادل ۹۰ میلیارد تومان آورده مالی داشته است.

وی با ارائه تعریفی از شتاب دهنده، افزود: شتاب دهنده جایی است که در آن بر روی ایده‌ها و تیم‌های اجرایی ایده‌ها، سرمایه گذاری مادی و معنوی می‌شود. شتاب دهنده‌های مرکز رشد دانشگاه در حوزه‌های فناوری‌های مالی، تولید محتوا، گردشگری و حوزه عمومی فعال هستند.

وی در پایان گفت: دانشگاه علامه طباطبائی دارای دو مرکز رشد و نوآوری، یک مرکز کارآفرینی، پارک فناوری، آزمایشگاه علوم شناختی و دو مرکز هوش مصنوعی است که مراکز هوش مصنوعی به کامپپیوترهای فوق سنگین برای علم داده، تحلیل‌های پیشرفته کسب و کار و هوش مصنوعی مجهز هستند. همچنین مرکز تولید محتوای دانشگاه در دانشکده ادبیات تا پایان خردادماه سال جاری افتتاح می‌شود. همه این مراکز آماده ارائه خدمات و سرمایه گذاری بر روی ایده‌های جدید دانشجویان هستند.

علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس incubator.atu.ac.ir، همچنین از طریق پست‌های الکترونیکی atuincubator@gmail.comوincubator@atu.ac.irیا شماره تماس ۴۸۳۹۴۲۰۹-۰۲۱ با مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبائی در ارتباط باشند.

 


نظر شما :