مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر داد: شرکت ۸۶ دانشگاه در نهمین جشنواره ملی رویش

۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۲ کد : ۱۵۱۴۶ اخبار فرهنگی کانون ها
تعداد بازدید:۱۳۴
آئین افتتاحیه نهمین جشنواره ملی رویش ویژه فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی کانون های فرهنگی و اجتماعی، با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی در بستر مجازی برگزار شد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر داد: شرکت ۸۶ دانشگاه در نهمین جشنواره ملی رویش

آئین افتتاحیه نهمین جشنواره ملی رویش ویژه فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی کانون های فرهنگی و اجتماعی، با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی در بستر مجازی برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این مراسم گفت: امروزه شاهد ارتقا فعالیت های کمی و کیفی دانشگاه ها، به ویژه در حوزه فعالیت های کانون های فرهنگی و اجتماعی هستیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اجتماعی دانشگاهی است که نمی تواند نسبت به پیرامون خود بی تفاوت باشد، افزود: نهاد علم به واسطه بخش مدنی خود باید بتواند مسائل و مشکلات پیرامون دانشگاه را رصد و در انتقال آنها به سیاست گذاران و برنامه ریزان موفق عمل کند.

عسگری ادامه داد: تولید انسان دانشگاهی یکی از کارویژه های اساسی دانشگاه است. این انسان دانشگاهی می تواند هم انسانی حکیم، خردمند و فرهیخته و هم انسانی تکنوکرات باشد. برای توسعه ملی که ضرورت امروز است به هر دو قسم انسان دانشگاهی نیاز داریم. اگر دانشگاه بخواهد به این کارکرد خود دست پیدا کند نیازمند نهاد سرمایه آفرین است. یکی از ویژگی های دانشگاه به عنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی، این است که بتواند در تقویت صور مختلف سرمایه نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه کانون ها جایی برای بهره برداری از ذخایر میراث فرهنگی هستند، افزود: کانون ها در بازخوانی و ارائه روزآمد مباحث فرهنگی، اجتماعی و دینی در دانشگاه ها نقش دارند. آنها می توانند دانشگاه، جامعه و سازمان جامعه را بیش از پیش عقلانی و استدلالی کنند. درونی سازی فرهنگ گفت و گو، توسط فعالیت های فرهنگی مانند نشریات دانشجویی، کانون های فرهنگی و انجمن های علمی دانشجویی انجام می شود. کانون ها، سرمایه فرهنگی تجسم یافته، فردی شده و نهادینه شده هستند که می توانند به تحقق درونی سازی فرهنگ کمک کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: با اینکه بیش از ۲۰ سال از ابلاغ آیین نامه تشکیل کانون های فرهنگی و اجتماعی به دانشگاه ها گذشته است ولی امروزه کانون ها به عنوان سازمان های فرهنگی موفق می توانند معادلات دانشگاه را ترسیم و به دولت کمک کنند. بخشی از وظایفی که نهاد علم در ارتقا فرهنگ عمومی بر عهده دارد از طریق حضور موثر کانون های فرهنگی قابل دستیابی است.

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی بازوی ارزشمند و توانایی هستند، افزود: در شرایطی که روح و روان جامعه به دلیل پاندمی کووید-۱۹ مخدوش شده بود کانون های فرهنگی توانستند هم فضای امید را در دانشگاه تقویت کنند و هم امید تولید شده در دانشگاه را به سطح جامعه تزریق کنند. همچنین سعی کردند از طریق کنشگری، مبانی علمی و آگاهی بخشی را در دانشگاه ها دنبال و به شهروندان منتقل کنند چرا که در این شرایط حق شهروند ایرانی است که هم کیفیت زندگی خود را حفظ کند و هم بتواند از بهره وری بالایی برخوردار باشد.

عسکری در ادامه عنوان کرد: امسال برای نخستین بار در برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه های صنعتی، شاهد برگزاری رویش دانشگاهی بودیم. بیش از ۷۰ رویش دانشگاهی در دانشگاه های کشور برگزار شد و ۸۶ دانشگاه نیز در جشنواره ملی رویش شرکت کردند.

وی در پایان از اضافه شدن بخش مسئولیت اجتماعی دانشگاه به جشنواره رویش خبر داد و گفت: بخش عمده ای که امسال به یاد و نام دانشجوی دغدغه مند "شهید حسین علیمرادی"، آذین جشنواره ملی رویش شده، بخش مسئولیت اجتماعی دانشگاه است. امیدواریم با این حرکت، دانشگاه بتواند نقطه عطفی در بازیابی تمامی توان و استعداد دانشگاهیان ذیل مسئولیت اجتماعی دانشگاه باشد.

انتهای پیام/

 


نظر شما :