بیش از ۱۵هزار فعالیت کانونی در نهمین جشنواره ملی رویش ثبت شد

۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۴ کد : ۱۵۱۴۸ اخبار فرهنگی کانون ها
تعداد بازدید:۱۴۹
نشست خبری نهمین جشنواره ملی رویش به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به صورت برخط برگزار شد.
بیش از ۱۵هزار فعالیت کانونی در نهمین جشنواره ملی رویش ثبت شد

نشست خبری نهمین جشنواره ملی رویش به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش روابط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری نهمین جشنواره ملی رویش که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، کانون های دانشجویی با فعالیت های پرتعداد و پرثمر از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار هستند. با وجود شرایط ناشی از کووید-۱۹، شاهد فعالیت های مطلوبی از طرف کانون های فرهنگی دانشگاه ها به صورت مجازی بوده ایم. امیدواریم با تغییر شرایط در سال تحصیلی پیش رو، شاهد حضور کنشگران دانشجویی در دانشگاه ها باشیم.

وی افزود: جشنواره رویش همواره با رویش های جدید مواجه بوده است. در جشنواره نهم رویش ملی به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی نیز با تنوعی از برنامه ها و فعالیت های تازه مواجه هستیم که گشایش های جدیدی را بر روی دانشجویان فعال این عرصه باز می کند. نزدیک به ۸۰ درصد کانون های دانشجویی، فعالیت های متنوع خود را در این جشنواره ثبت کرده اند که این نشان از روحیه مشارکت و کنشگری آنها است.

غفاری در ادامه بیان کرد: ما به دنبال دانشگاه اجتماعی هستیم چرا که جنس فعالیت ها و کنشگری های دانشجویی و کانون ها به عنوان میانجی و یک فعالیت نهادی برای تحقق دانشگاه اجتماعی بسیار خاص و تعیین کننده است. فعالیتی که از سوی کانون های دانشجویی انجام می شود، داوطلبانه، از سر اراده و برآمده از حس مسئولیت نسبت به پیرامون خود، داخل و بیرون دانشگاه است. فعالیت ها و جشنواره هایی که امکان تعامل و تبادل تجارب را فراهم می سازد زمینه ساز غنا بخشی به دانشگاه وحضور فعالان دانشجویی است.

وی عنوان کرد: جشنواره ملی رویش برآمده از مجموعه فعالیت هایی است که در طی یک فرآیند  بلند مدت در دانشگاه ها شکل گرفته است. جشنواره رویش ابتدا به صورت درون دانشگاهی و پس از آن در مقیاس ملی برگزار می شود. تعداد پنج هزار و ۲۸۵ کانون از ۸۶ دانشگاه، در نهمین جشنواره ملی رویش شرکت کردند که این تعداد شامل۸۰ درصد کانون های دانشگاهی است.  همچنین تعداد ۱۵ هزار ۵۳۷ فعالیت از سوی کانون ها در سامانه جشنواره ثبت شده است که از این تعداد هزار و ۳۶۲ اثر به صورت فردی و ۲۱۶ اثر به صورت گروهی بوده است. ۱۲۶ ایده خلاق کانونی نیز به دبیرخانه جشنواره ارائه شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: کار درخشانی که در این دوره از جشنواره انجام شده است، احترام گذاشتن به فعالیت افرادی است که در سال های قبل از فعالان کانون ها بوده اند. بر این اساس برای نخستین بار در بخش جایزه مسئولیت اجتماعی و جهادگر آسمانی تعداد ۷۵ نفر شرکت و کار آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی در خصوص داوری و ارزیابی آثار گفت: در نهمین جشنواره ملی رویش، ۶۶ داور در بخش ارزیابی کانون ها، ۲۷ داور برای ارزیابی آثار، ۳ داور در بخش ارزیابی ایده های خلاق و ۳ داور نیز در بخش مسئولیت های اجتماعی همکاری کرده اند.

غفاری در پاسخ به پرسش از برنامه های جنبی جشنواره گفت: نهمین جشنواره ملی رویش با شکل و محتوای جدیدتری نسبت به دوره های قبل برگزار شد. برپایی نمایشگاه، نشست ها و کارگاه های تخصصی با موضوع زیست رویش، واژه های رویش، گپ های رویش، نوآوری های رویش و گفتارهای رویش به صورت مجازی از بخش های جنبی این جشنواره بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این معاونت در ارتقای فعالیت های فرهنگی و دانشجویی، بیان کرد: در ابتدا تلاش کردیم شرایط لازم را برای برگزاری دوباره جشنواره ملی رویش در دستور کار قرار دهیم که با برگزاری جلسه های متعدد با فعالان فرهنگی و مجموعه‌های کانونی و همکاری آنها این کار انجام شد. ما در جهت شکل گیری دانشگاه اجتماعی، نیازمند حضور میانجی‌هایی برای تسریع این روند هستیم که کانون‌های دانشجویی، از اصلی‌ترین این میانجی‌ها هستند.

غفاری افزود: تمایل دانشجویان به انجام فعالیت های فرهنگی باعث شد تا شاهد رشد قابل توجه کانون‌های دانشجویی باشیم. بخش قابل توجهی از این رشد مربوط به کانون هایی است که در بعد اجتماعی زیست دانشجویی و مسائل پیرامونی فعالیت می کنند. همچنین برخی از فعالیت ها مربوط به کانون هایی هستند که در چهارسال اخیر شکل گرفته و تعریف شده اند. هنگامی که فعالیت کانون ها را در قالب تشکل مورد توجه قرار دهیم، این فعالیت ها مبتنی بر مجموعه ای از شیوه نامه ها و آیین نامه هایی برای هم افزایی و فراهم کردن بسترهای فعالیت است. البته در آیین نامه ها و شیوه نامه ها باید بازنگری مورد توجه قرار گیرد. مسیر چندان هموار نیست و دشواری هایی را به همراه دارد چرا که متقاعد کردن افراد و سازمان ها نیاز به صرف وقت و صبوری بیشتری دارد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با راه‌اندازی مجمع تخصصی کانون‌ها، خاطرنشان کرد: برای شکل گیری این مجمع فرآیندهایی باید طی می‌شد. تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شد و همچنین پیشنهادهای خوبی از سوی دانشجویان داده شد. اما در آیین نامه کانون‌ها باید بازنگری انجام گیرد تا شاهد تسهیل فعالیت این مجمع باشیم. درحال حاضر نیازمند مصوبه شورا هستیم که در مراحل نهایی قرار دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص زمان برگزاری اختتامیه گفت: اختتامیه نهمین جشنواره رویش چهارشنبه، ۱۹ خرداد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.

انتهای پیام/


نظر شما :