کانون های فرهنگی حیات بخش دانشگاه هستند

۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۶ کد : ۱۵۱۵۰ اخبار فرهنگی کانون ها
تعداد بازدید:۲۹۸
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کانون های فرهنگی، حضور دانشجویان را در عرصه اجتماع نشان می‌دهد. جوامعی که می خواهند مسیر پیشرفت را طی کنند به این حضور نیاز دارند.
کانون های فرهنگی حیات بخش دانشگاه هستند

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کانون های فرهنگی، حضور دانشجویان را در عرصه اجتماع نشان می‌دهد. جوامعی که می خواهند مسیر پیشرفت را طی کنند به این حضور نیاز دارند.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آئین اختتامیه نهمین جشنواره رویش ملی با اشاره به بزرگی دانشگاه و جامعه بر مبنای تعاملات و تراکم تبادلات اجتماعی و فرهنگی، گفت: به میزانی که این تراکم و مجموعه های اجتماعی و فرهنگی از تنوع بالایی برخوردار باشد، به همان نسبت با جوامع بزرگتری مواجه می شویم. دانشگاه به عنوان یک نهاد اجتماعی، فراتر از یک سازمان است و بنا به داشته ها و ظرفیت های خود از ویژگی هایی بهره مند می شود تا تبدیل به دانشگاه در معنای واقعی کلمه شود.

وی بیان کرد: کانون های فرهنگی از یک تنوع و گستره قابل توجهی برخوردار هستند و در این چند سال اخیر بر تنوع و گستردگی آنها افزوده شده است. در سال ۹۲، دو هزار و ۲۰۰کانون وجود داشت و اکنون نزدیک به هفتهزار کانون فرهنگی، ادبی، هنری و مذهبی و دینی وجود دارد.

غفاری افزود: امروز که شاهد برگزاری اختتامیه نهمین جشنواره رویش هستیم. وقتی به مجموعه کارهای انجام شده نگاه می‌کنیم؛ می‌بینیم که مجموعه فعالیت‌ها، هم به لحاظ کمی و هم کیفی از یک وسعت و گستره بسیار خوبی برخوردار است.و از این نظر می توان گفت کانون های فرهنگی حیات بخش دانشگاه هستند و به دانشگاه جان تازه ای می دهند.

وی ادامه داد: فرهنگ بر مبنای تجربه زیسته کنشگران اجتماعی، بالندگی و زنده بودن خود را حفظ می کند و مدام، به دلیل اینکه برآمده از اختیار کنشگران است بر بالندگی آن افزوده می شود. بنابراین فرهنگ در تجربه های زیسته معنای خود را برای ما حاصل می کند و نشان می دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه کانون ها واجد ویژگی های ممتازی هستند، اظهار کرد: کانون ها اکسیژن ساز هستند و به دانشگاه ها طراوت و شادابی می دهند. آنچه باعث نشاط و شادابی و سرزندگی در دانشگاه و بین دانشجویان می شود این است که کارهای انجام شده از سر اراده و اختیار است. کانون ها با تمام تنوعی که دارند فعالیت و کنشگری خود را به عنوان یک کنشگری داوطلبانه و از سر اراده تعریف می کنند. کنشگری که در آن یک نوع ابداع هم وجود دارد. هیچکس از قبل برای هیچ کانونی فعالیت تعریف نکرده است. هرچه را که وجود دارد ابداع دانشجویان است و این کار کمی نیست.

وی عنوان کرد: تفاوت جوامعی که از غنای فرهنگی بیشتری نسبت به دیگر جوامع برخوردارند در این است که قدرت ابداع، اختراع و خلاقیت بیشتری در ساحت های مختلف از خود نشان می دهند. این چیزی است که جوامع را بزرگ می سازد و این بزرگی است که باعث دست آوردهای بیشتر می شود.

غفاری بیان کرد: زندگی با غنای بیشتر، مقاومت در برابر حوادث، داشتن قدرت انتخاب، گفت و گو، ارتباط، تحمل دیگری و کار جمعی برخی از دستاوردهایی است که از طریق مجموعه های کانونی حاصل می شود و بر این مبناست که سرمایه اجتماعی و فرهنگی نهاد دانشگاه در گرو کنشگری و فعالیت هایی است که دانشجویان در کانون ها انجام می دهند.

 وی گفت: کانون های فرهنگی، حضور دانشجویان را در عرصه اجتماع نشان می‌دهد و این هنر حضور کار کوچکی نیست‌. جوامعی که می خواهند مسیر پیشرفت را طی کنند به این حضور نیاز دارند. کانون ها امروز خود را ثابت کرده اند، هویتی برای خود به دست آورده اند و یک سرمایه و ظرفیت برای دانشگاه و جامعه هستند.

در ادامه مراسم دکتر علی ربیعی، سخنگوی دولت ضمن قدردانی از همه دانشجویان و هنرمندان  گفت: مسئله ایران و ایرانی از مسیر فعالیت های فرهنگی می گذرد. پذیرش نقش دانشگاه در موضوعات جامعه بسیار بدیهی است.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه نمی تواند با مسائل عمیق جامعه پیوند برقرار کند. موضوعات بسیار مهمی وجود دارد که اگر دانشگاه ها به آنها توجه نکنند آینده کشور دچار مشکل خواهد شد. شیوه انتقال علم از دانشگاه به جامعه ایراد دارد. شیوه های معمول امروز پاسخگوی مسائل نیست. ارتباط جامعه و دانشگاه باید به صورت گفت و گویی باشد. امروزه به دانشی نیاز داریم که بتواند در ساخت اجتماعی تاثیر بگذارد.

ربیعی تاکید کرد: در هیچ دوره ای به اندازه این دوره به گفت و گو نیاز نداشتیم. اصلی ترین مشکل ما مهارت اجتماعی است. نمی توانیم با هم ارتباط سازنده ای برقرار کنیم که منجر به یک حرکت جمعی شود. زیستن در کانون ها، مقطعی از زندگی است که بر دیگر مقاطع زندگی سایه می اندازد. دلیل مشکلات جامعه این است که فعالیت کانونی و گروهی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه کانون یک نهاد اجتماعی میانجی است، افزود: ما بدون تمرین فعالیت اجتماعی در هیچ کاری موفق نمی شویم. عنصر فرهنگی در هر جامعه از اصلی ترین مسائل است. کانون ها می توانند هم به عنوان محفل های گفت و گوی اجتماعی و هم محل یادگیری کار گروهی و مهارت اجتماعی ایفای نقش کنند و بین دانشگاه و جامعه پیوند برقرار کنند.

سخنگوی دولت در پایان گفت: مسئولیت اجتماعی دانشگاه می تواند بوسیله کانون ها شکل بگیرد. کانون ها می توانند واسط بین مسئولیت اجتماعی دانشگاه با جامعه شوند. جامعه ای که نهادهای میانجی در آن فعال باشند، مسئولیت اجتماعی آن زیاد است. ما نسبت به کشور و آینده آن مسئول هستیم و رسیدن به هدف های مشخص شده از مسیر کانون ها می گذرد.

انتهای پیام/


نظر شما :