زنان وزنه ای سنگین در رونق و توسعه اقتصادی هستند
به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی، دومین نشست پیش رویداد "رادمان"، با عنوان "کارآفرینی دختران دانشجو و دانش آموخته" با حضور دکتر هدی غفاری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر آزاده مهرپویان، عضو هیات علمی دانشگاه ولایت و عضو شبکه زنان دانشمند جهان اسلام و کارآفرین اجتماعی، دکتر علی اصغر سعدآبادی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران و سارا قرائی، بنیانگذار و مدیرعامل آژانس دیجیتال مارکتینک نادین ایده، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران به صورت مجازی برگزار شد.
دکتر هدی غفاری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده در ابتدای این نشست گفت: کارآفرینی نسبت به رویدادهای دیگر در حوزه زنان کار جدیدی است و با چالش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی همراه است. افرادی که قصد ورود به حوزه کارآفرینی را دارند باید با قوانین حقوقی آشنایی لازم را داشته باشند، چرا که جهل به قوانین نه تنها از کارآفرین رفع مسئولیت نمی کند بلکه در مسیر کار اشکال ایجاد می کند و باعث خسارت می شود.
وی افزود: بانوان و دخترانی که در حوزه کارآفرینی، ابتدای راه هستند، آنقدر پیگیر رفع موضاعات فنی می شوند که از مسائل حقوقی و قانونی غفلت می کنند و نپرداختن به مدل های خاص قراردادها در حوزه کارآفرینی، نحوه تعامل با کارکنان، بنیانگذاران و سرمایه گذاران در مراحل مختلف، چالش های جدی را برای آنها ایجاد می کند.
غفاری با بیان اینکه نخستین چالش های حقوقی که در مرحله شکل گیری کارآفرینی به وجود می آید، چالش های سرمایه گذاری و جذب سرمایه است، ادامه داد: ارتباط بین بنیانگذاران و سرمایه گذاران بسیار مهم است به همین دلیل این ارتباط باید به صورت حقوقی و در قالب قرارداد مشخص، معین شود تا در هنگام بروز اختلافات جدی، رفتار حقوقی جایگزین ارتباط های انسانی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به شرط های اصلی و قابل بیان در قرارداد، عنوان کرد: در قرارداد باید هدف از انعقاد قرارداد و موضوع آن مشخص باشد. آورده هر کدام از بنیانگذاران، سرمایه اولیه و محل تامین آن، دارایی های فکری، مالکیت های فکری و معنوی در حوزه کسب و کار به طور کامل مشخص شود. همچنین ساختار مالکیت یعنی درصد مالکیت نسبت به دارایی باید ذکر شود. سمت، تعهد و حقوق هر کدام از بنیانگذاران، نحوه تعیین ارزش گذاری استارتاپ و محرمانگی و حفظ اطلاعات مربوط به استارتاپ باید به صورت دقیق در قرارداد بیان شود.
وی در ادامه با تاکید بر ثبت قانونی ایده و شرکت، افزود: اگر ایده یا شرکتی به ثبت قانونی نرسد، در صورت موفقیت ایده و شرکت هیچگونه حق و مالکیت حقوقی در خصوص آن به وجود نمی آید و باعث ایجاد خسارت برای ایده پردازان می شود. بنابراین با ثبت شرکت، شخصیت حقوقی مستقل برای آن کسب و کار به وجود می آید و این استقلال سبب ایمنی شرکت از خطر توقیف طلبکاران شخصی از بنیانگذاران می شود. همچنین مسئولیت بنیانگذاران در قبال بدهی های احتمالی شرکت محدود می شود و هر کدام به نسبت سهمشان در پرداخت بدهی مسئول می شوند.
غفاری با مهم دانستن حفط مالکیت مادی و معنوی استارتاپ ها و موضوع عدم افشای اطلاعات، بیان کرد: با شروع کار هر استارتاپ و فعالیت های کارآفرینی، اطلاعات حیاتی مانند ایده های ناب وجود دارد که حفاظت از این اطلاعات بسیار مهم است. بنابراین داشتن قراردادهای عدم افشا بسیار اهمیت دارد تا در طی زمان و با رونق و گسترش کسب و کار، بتوان مشکلات حقوقی پیش آمده را از طریق قانون حل کرد.
وی در پایان سخنان خود با تاکید دوباره بر آشنایی پیدا کردن به قوانین حقوقی در حوزه کسب و کارهای نوین و استارتاپ ها، گفت: کارآفرینان باید از قوانین مالیاتی و قوانین بیمه و تامین اجتماعی آگاهی داشته باشند. همچنین نسبت به داشتن قرارداد اصرار داشته باشند چرا که در هنگام بروز اختلاف در بین طرفین، دادگاه بر اساس قرارداد رای نهایی را صادر می کند.
در بخش دیگری از این نشست دکتر زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: هر چه بیشتر از حضور نخبگان استفاده و فاصله علم و عمل را کم کنیم شاهد توسعه روزافزون خواهیم بود. دختران و بانوان نیز به عنوان وزنه سنگین در رونق و توسعه هستند ولی اگر قرار است به عنوان کارآفرین وارد عرصه شوند با موانعی همچون موانع فردی، خانوادگی و محیطی روبرو هستند.
وی افزود: موانع فردی مهمترین و سنگین ترین بخش موانع را در بر می گیرد. زمانی که فردی به عنوان کارآفرین شروع به فعالیت می کند یک بخش عاملیت است و دیگر بخش ساختار است. فرد کارآفرین در ابتدا باید مهارت ها و ویژگی های لازم را کسب کند تا ساختار پذیرای حضور او باشد.
دکتر بهروزآذر با بیان اینکه بعضی از موانع فردی مانند "الگوی نقش ذهنیتی"، "هویت" و "یادگیری مهارت های عمومی کسب و کار" در حوزه کارآفرینی برای دختران پررنگ تر است، ادامه داد: در خانواده های ایرانی فعالیت هایی که منجر به کارآفرینی می شوند بیشتر مردانه هستند و پدر این نقش را به عهده دارد. پدر نقش بسیار کمرنگی در الگو بودن برای دختر دارد و دختران به صورت سنتی الگوی خود را از مادر می گیرد. نداشتن الگوی نقش فکر کردن و ورود به دنیای کسب و کار را به تاخیر می اندازد.
وی بیان کرد: علاوه بر اینکه در خانواده ها برای دختران الگوی نقش کارآفرین نداریم، ساختار هویتی هم که به آنها داده می شود باعث می شود دختران به "سندروم سیندرلا" نزدیک شوند و این سندروم هم در ازدواج و هم در ورود آنها به عرصه کسب و کار مشکل ایجاد می کند.
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران تصریح کرد: یکی دیگر از موانع جدی در حوزه کارآفرینی دختران، موانع خانوادگی است. نگاه خانواده ها این است که وظیفه تامین درآمد با مرد است. به همین دلیل مانع از ورود دختران به دنیای کسب و کار می شوند. خانواده ها فکر می کنند، اشتغال و کارآفرینی دختران مانع از ازدواج و ادای نقش مادری آنها می شود، بنابراین آموزش های دیگری را به دختران پیشنهاد می کنند تا بتوانند نقش هایی همچون همسر، مادر، دختر و خواهر را ایفا کنند. در صورتی که مطالعات نشان داده است مادران و دخترانی که کارآفرین هستند در زندگی و تربیت فرزند موفق تر هستند.
وی محیط کسب و کار و نبود منابع مالی را مانع دیگری برای ورود دختران به حوزه کارآفرینی ذکر کرد و افزود: اگر خانواده منابع مالی زیادی را هم برای دختر در نظر گرفته باشد، ترجیح می دهد آن منابع را به جای سرمایه کار، برای تهیه جهیزیه دختر استفاده کند. حتی بیشتر مواقع اگر پدر صاحب کسب و کار باشد، بین دو فرزند دختر و پسر، پسر را جانشین خود می کند و کسب و کار را به او واگذار می کند.
دکتر بهروزآذر در پایان گفت: موانع گفته شده، در مسیر کارآفرینی دختران بسیار مهم هستند. برای حل این مسائل باید در سطوح فردی، خانوادگی و ساختاری به دختران کمک کنیم تا دسترسی آنها برای کسب مهارت های عمومی و منابع مالی افزایش پیدا کند و راحت تر بتوانند وارد محیط کسب و کار و کارآفرینی شوند.
در ادامه نشست دکتر آزاده مهرپویان، عضو هیات علمی دانشگاه ولایت، با تاکید بر نقش و مشارکت زنان ایرانی در علم و کارآفرینی در حوزه ادبیات روایی، گفت: دختران و زنان کارآفرین ویژگی های شخصیتی خاصی دارند. از جمله اینکه اعتماد به نفس آنها به شدت بالا می رود، ریسک پذیری، آینده نگری و عمل گرایی بیشتری پیدا می کنند و در شیوه های رهبری بسیار موفق تر هستند. همچنین مردم گرایی بیشتری دارند و این مردم گرایی کمک می کند مشکلات و معضلات جامعه را بهتر درک و حل کنند.
وی توانمندی زنان و مشارکت آنها در فرآیندهای گوناگون زندگی را یکی از نشانه های مهم موفقیت برنامه های مبارزه با فقر عنوان کرد و افزود: توانمندسازی فرآیندی است که در آن زنان از حقوق خود آگاه می شوند و کنترل امور را به دست می گیرند و از موانع یکی بعد از دیگری عبور می کنند.
عضو شبکه زنان دانشمند جهان اسلام با اشاره به ضرورت آموزش کارآفرینی دختران دانشگاهی، بیان کرد: بر اساس آمار 49.25 درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند، در حالیکه نرخ مشارکت اقتصادی آنها 15.5 درصد است که با متوسط نرخ فعالیت زنان در جهان 30 درصد فاصله دارد و این فاصله بسیار زیاد است.
وی عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، حضور زنان در بازار کار، متناسب با افزایش سطح تحصیلات آنها، افزایش پیدا نکرده است و موانع بسیاری بر سر راه فعالیت اقتصادی زنان در خارج از خانه وجود دارد. با افزایش شمار زنان تحصیل کرده و فعال، بحران بیکاری تشدید می شود، به طوری که نرخ بیکاری دختران و زنان دانشگاهی از 39 درصد در سال 85 به 65 درصد در سال 95 رسیده است. این آمار نشان می دهد راهکارهای انجام شده هیچکدام نتوانسته جوابگوی حل مسائل و موانع ایجاد شده در مسیر بیکاری زنان باشد.
دکتر مهرپویان در خصوص تاثیرگذاری ادبیات و مطالعه ادبیات در روند کارآفرینی افزود: ادبیات با کمک به شناخت بهتر خود، قدرتمند شدن را به افراد می آموزد و یاد می دهد که افراد، مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند بلکه آنها ساخته می شوند. ادبیات مهارت های رهبری، سخنوری و برقراری ارتباط صحیح را می آموزد و با کمک به توسعه فردی و دنبال کردن اهداف حرفه ای کسب و کار، افراد را برای تبدیل شدن به کارآفرین موفق آموزش می دهد.
وی در پایان گفت: دختران و دانش آموختگان دختر برای کارآفرینی بهتر است ویژگی هایی همچون اعتماد به نفس بالا، داشتن نگاه مثبت به زندگی، پیش بینی آینده، نترسیدن از شکست، صداقت و توازن بین نقش خود در خانه و بیرون از خانه، داشتن برنامه و هدف بلند مدت و حس مبارزه با مشکلات را بیاموزند.
گفتنی است رویداد "رادمان" (راهکار آفرینی در مسائل اجتماعی نوین) به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری مرکز جهاد دانشگاهی این دانشگاه، به منظور ایجاد بستر برای حضور پررنگ و تاثیرگذار دانش آموختگان علوم انسانی و اجتماعی در فضای استارتاپی و حل مسائل جامعه با رویکرد علوم انسانی و اجتماعی برگزار می شود. قبل از برگزاری رویداد اصلی نیز مجموعه گفت و گوهایی با حضور اندیشمندان، فرهیختگان و کارشناسان برجسته کشور برگزار می شود.
نظر شما :