خلاقیت و نوآوری، ارکان اساسی توسعهی کارآفرینی
به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر معصومه حسینزاده شهری ابتدا ضمن ارائهی سه تعریف از کارآفرینی که به فرایندی بودن، داشتن نوآوری و خلاقیت در کار و بهرهبرداری از فرصتها و موقعیتیابی اشاره داشت، سازماندهی یا تاسیس کسبوکار جدید، ریسکپذیری، فرصتطلبی و خلاقیت و نوآوری را ارکان اساسی کارآفرینی برشمرد. این عضو هیئتعلمی دانشگاه الزهرا، با موثر دانستن ویژگیهای شخصیتی فرد کارآفرین در موفقیت کسبوکار، تفاوت کارآفرینی بانوان و مردان را در جنسیت بنیانگذار دانسته و بیان کرد : در همهکشورها سعی بر رشد کارآفرینی زنان دارند؛ چراکه نصف جمعیت هر جامعهای را زنان تشکیل داده و باید از همهی نیروها در جهت رشد و توسعهی کشور بهره گرفت.
حسینزاده سپس با اشاره به آمارهایی که از سوی G.M ارائه شده است، گفت: در ایران مشارکت زنان در اقتصاد و اشتغال کشور کمتر از 20درصد بوده که مسئلهای نگرانکننده به نظر میرسد؛ چراکه متقاضیان و فارغالتحصیلان دانشگاهی خانم نسبت به مردان بشتر بوده و این امر عدم اشتغال افراد تحصیلکرده را نسبت به افراد با تحصیلات کمتر نشان میدهد.
رییس مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه الزهرا با ارائهی مثالهایی از تفاوتهای کارآفرنی زنان و مردان، توسعهی کارآفرینی ایران را منوط به عواملی چون تقویت انگیزه، ترویج فرهنگ و آموزش دانسته و به دلایلی چون جهانیشدن کسبوکار، شبکهای شدن سازمانها و اکوسیستمهای کسبوکار، تغییر مولفههای قدرت همچون ایده، افزایش رقابت و تغییر ساختار سازمانها به واسطهی رشد تکنولوژی، نوآوری و خلاقیت را در کسبوکار عاملی حیاتی به حساب آورد. وی ادامه داد: کارآفرینی امری اکتسابی بوده و میتوان با خودشناسی، شناسایی و ارزیابی فرصت، نیازسنجی از بازار و تیمسازی که میتواند در موفقیت یا شکست کارآفرینی مهمتر از ایدهیابی باشد، به آن دست یافت.
دکتر حسینزداه شهری با اشاره به اهمت اجزای مدل کسبوکار در بقای کسبوکار، مولفههای آن اعم از شبکهی همکاران، ارزش پیشنهادی، مشتریان و ارتباط با آنها، کانالهای توزیع، جریان درآمد، ساختار هزینه، منابع اصلی و فعالیتهای اصلی را نام برده و به ایجاد نوآوری مداوم در هریک از موارد گفته شده تاکید کرد و گفت: شناخت عمیق از شرکا، نیازهای خود و چگونگی به اجرا درآمدن کسبوکار، موفقیت کسبوکار را تضمین میکند.
در پایان وبینار پرسشهایی از دکتر حسینزاده صورت گرفت که ایشان ضمن پاسخگویی به سوالات حاضران در جلسه، کتابهای “ خلق مدل کسب و کار” و “مدل کسب کار” را به علاقهمندان معرفی کرد.
نظر شما :