نشست علمی اختلالات یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی برگزار شد
به گزارش معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی دکتر مصطفی تبریزی گفت: مشکلات یادگیری یعنی عدم علاقه مندی دانش آموز به درس، عدم تدریس مناسب در کلاس درس و یا در فرایند ذهنی دانش آموز مشکلاتی وجود دارد، اما اختلالات یادگیری ریشه در عصب روانشناختی دارد که این پدیده بیماری نیست؛ چرا که بعد از شناسایی میتوان با بعضی تمرینها اختلالات یادگیری را برطرف کرد.
وی با اشاره به سیستم دهلیزی ادامه داد: این سیستم داخل گوش درونی قرار دارد داخل گوش مایعی است که چندین میلیون عصب در آنجا نهفته است که این عصبها دارای مژکهایی هستند، موژک ها کار انتقال اطلاعات به مغز را انجام میدهند. اگر فردی سیستم دهلیزی ضعیفی داشته باشد اطلاعات را به خوبی به مغز نمیفرستد، یا اطلاعات را به مغز نمیفرستند. تمرینات و بازیهای تعادلی میتواند این سیستم را غنی کند. دکتر به حس لامسه اشاره کرد و گفت: محرکهایی که در اطراف ما قرار دارد باید توسط حس لامسه دریافت شوند تا به یادگیری کمک کند. عدم لمس کردن اشیا باعث ضعیف شدن گیرندههای عصبی میشود. زمانی که محرکها افزایش یابد تعداد دندریتها نیز افزایش مییابد که این عامل باعث میشود تعداد مسیرهایی که برای رسیدن محرک به مغز به وجود میآید افزایش یابد.
وی از روشهای مختلف برای تقویت حس لامسه خبر داد و افزود: زمانی که حس لامسه باشد، ما احساس خوشایندی داریم که این احساس خوشایند باعث رسیدن تمامی اطلاعات به مغز میشود. دکتر ادامه داد: سیستم لیمبیک مرکز هیجانهای ما است، اگر سیستم لیمبیک حس بدی نسبت به محرک داشته باشد آن را به سیستم ادراکی نمیفرستد یا خوب نمیفرستد، با این اوصاف اگر با لحن جدی و خوش صحبت کنیم این مطالب به مغز نمیرسد.
وی از یکی از مراحل رشد خبر داد و گفت: ما انواع رشدها را داریم: رشد ذهنی، رشد حرکتی، رشد گفتاری، رشد دیداری، رشد شنیداری و رشد لامسه که تا پایان ۵ الی ۶ سالگی سریع رشد میکنند. دکتر تبریزی با بیان اینکه اختلالات یادگیری در اغلب اوقات به دلیل وقفه در یکی از مراحل رشد گفت: برای یک دانشآموز تفریحات و درس خواندن و امور دیگر باید با هم اتفاق بیفتد.
دکتر تبریزی پیرامون اختلالات یادگیری ریاضی ادامه داد: ریاضی یک منطق است، کشف تمام منطقی که بر جهان حاکم است؛ و معنی دیگر آن زبان است، یک زبان کمی؛ و به قدری اهمیت دارد که اگر این زبان کمی در دنیا مطرح شود و ما این کیفیتها را به کمیت تبدیل کنیم به صلح جهانی نزدیک میشویم زیرا در زبان کمی اختلاف پیش نمیآید.
وی افزود: در مورد اختلالات یادگیری، درمان اختلال ریاضی آسانترین درمان است به خاطر اینکه عوامل دخالت کننده در آن کم هستند، یعنی عدد هستند و سختترین آن، اختلال خواندن است؛ ولی بیشتر به اختلالات دیکته مراجعه میکنند، به این دلیل که وقتی تعداد غلطهای دیکته را می گویند دیده میشوند ولی در خواندن این اتفاق نمیافتد؛ اما به لحاظ فراوانی اختلالات خواندن فراوانیاش بیشتر از سایر اختلالات است و پایه نیزهست؛ یعنی اگر خواندن بلد نباشد نمیتواند مسئله را بخواند و وقتی مسئله را نتواند بخواند نمیتواند درصدد حل آن بر آید.
دکتر تبریزی گفت: ریاضی فصل یک منطق است و دو قسمت دارد یکی منطق ریاضی یعنی فهم و روح ریاضی و دیگری عملیات ریاضی، مثل جمع، تفریق، حساب و هندسه، این عملیات ریاضی ابزاریاند. برای درک گروه ریاضی اگر روح ریاضی را درک نکنیم اینها یک سری اطلاعات و معلومات اضافیاند.
وی خاطر نشان کرد: ما در آموزش و پرورش ارزش زیادی برای درس ریاضی نسبت به سایر دروس قائل هستیم.
از سری انتقالهای استاد به کتابهای درسی، تصویر صفحه اول این کتاب بود. در آن تصویر تقسیم کار رعایت نشده است، در آن تصویر خانواده درمانی معکوس مشاهده میشود و با توجه به اینکه اولین پیوند خانواده، پیوند عاطفی است، هیچ عاطفهای بین این اعضای خانواده دیده نمیشود و این الگوی مناسبی برای تربیت کودکان نیست. وی در ادامه گفت: میز مستطیل در مفهوم روانشناسی نقاشی، یک خانواده از هم گسیخته را نشان میدهد.
یکی دیگر از اشکالات ریاضی در کتابها بحث تدریس بلندی از که یک درخت بلند را میکشند و بعد پرسیده میشود بلندی این درخت چند آدم است که در اینجا چند آدم شمارش آدمهاست با شمارش متفاوت است و در اینجا یک مفهوم ریاضی، غلط تدریس میشود مانند این که بگوییم بلندی قد ما چند کیلو است در صورتی که چند نفر، تعداد را میرساند.
دکتر تبریزی گفت: همانطور که گفته شد ما یک عملیات ریاضی و یک مفاهیم ریاضی داریم مفاهیم ریاضی در همه زندگی ما حضور دارند برای مثال عدالت یک مفهوم ریاضی است. اختلال ریاضی که بیشتر در مدرسهها است، اختلال در مفاهیم نیست و معلمین نیز ناچارند از کتابها تبعیت کنند و بیشترین اختلال در عملیات ریاضی است. در عملیات ریاضی در اختلال دو حوزه بررسی داریم، یک حوزه بنیادی،
کار دیگر مفاهیم بنیادیتر است، به عنوان مثال چند چیز در ریاضی از اهمیت زیادی قائل است که یکی از آنها طبقهبندی است.
دیگری ردیف، یعنی بزرگتر به کوچکتر، کوچکتر به بزرگتر یا بزرگتر به بزرگتر است.
دکتر تبریزی با اشاره به نمیکره های مغز گفت: دیگری پرورش نیمکره راست است، پرورش نیمکره راست یعنی در مغز آن قسمتی که مربوط به ریاضی است فعال شده است یا خیر. نیمکره راست زمانی فعال میشود که ما برای کودک معما بگوییم و جلوی او حرکات پانتومیم اجرا کنیم، یا زمانی که برای کودک شعر و یا متن را با احساس میخوانیم.
بنابراین بعداز یک سری کارهای بنیادین مانند طبقه بندی، ردیف و لحن و تمام کارهایی که به نیمکره راست مربوط میشود وارد مقوله مفهوم عدد میشویم؛ تجربه نشان داده است عمدتاً معلمها مفهوم عدد را از یک تا ده به بچهها آموزش نمیدهند، یعنی یه شکل ایستا از اعداد به دانش آموزان یاد میدهند و در صورتی که دانش آموز تمام شکلهای اعداد را بگوید مفهوم اعداد را توانسته کامل یاد بگیرد.
وی در خاتمه افزود: هرچقدر مفاهیم را با بازی انجام بدهیم، بچها هم بازی میکنند هم تمرین میکند و هم خسته نمیشود و مغزشان رشد میکند.
نظر شما :