نشست علمی چیستی هتل در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به گزارش معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی امیرحسین مسعودی گفت: گردشگری از جنگ جهانی دوم رونق پیدا کرد. شغل هتلداری زیر مجموعه گردشگری و جزو صنایع مادر است؛ تمامی صنایع برای پیشبرد کار و صنعت خودشان نیاز به هتل دارند.
وی ادامه داد: هتل از کلمه فرانسوی گرفته شده و معنای میزبان را دارد. مهمترین رکن در هتل ارائه مناسبترین خدمات است.
امیر حسین مسعودی گفت: علت برگزاری جلسات در هتلها، خدمات رسانی آن است.
وی خاطر نشان کرد: خدمات هتل شامل تغذیه مناسب و متنوع، اتاق مناسب و تمیز، خدمات بهداشتی، ایجاد فضای مناسب بیرون و داخل هتل برای مهمانان و حتی برخورد خوب کارکنان هتل میشود.
امیرحسین مسعودی گفت: با توجه به قانونی که آمریکاییها گذاشتند، ستارههای هتلها از ۱ تا ۵ متغیر است، که بسته به کیفیت ارائه خدمات و معماری هتلها تعداد ستارهها متفاوت است.
وی با اشاره به تفاوت هتلها گفت: در هتلهای ۱ ستاره تخت، آب گرم، سرویس بهداشتی، یخچال، تلویزیون و تلفن وجود دارد و در هتلهای ۵ ستاره علاوه بر امکانات هتلهای ۱ ستاره حداقل ۲ رستوران، رستوران فرنگی، استخر و باشگاه، سالن همایش، اتاق جلسات، تعداد اتاقهای بالا و... وجود دارد.
وی افزود: خدمات room service یعنی خدماتی که داخل اتاق اقامت مهمان داده میشود؛ در هتلهای فاخر خدمات داخل اتاق با خدمات رستوران متفاوت است.
هتلها دارای اتاقهای مختلفی هستند.
امیر مسعودی افزود: در هتل داری باید هدایت کننده، صبور و خلاق، فروشنده خدمات باشیم.
وی گفت تنوع خدمات روز به روز در هتلها در حال افزایش است و با ارائه خدمات آرامش، لذت، استراحت و عشق را به مهمانان میفروشیم.
وی در خصوص بوکلت های موجود در اتاقهای هتل گفت: در بوکلت تمام خدمات هتل، تلفنهای هتل، نقشهای مختلف پذیرایی هتل، رستوران و رختشور خانه ارائه میشود. همچنین اطلاعات گردشگری و تمام نرخهای هتل را نیز در این بوکلت ذکر شده است تا مهمان برای محاسبه نرخ راحت باشد.؛ که با این کار به مهمان اطلاعات جامع و کامل را میدهیم.
امیر حسین مسعودی بیان کرد: در هتل یک بخش اصلی داریم به نام واحد پذیرش که همه با آن در ارتباط هستند؛ و چه قبل از ورود به هتل و چه زمان پذیرش و ورود از این خدمات استفاده میکنند و مراجعه کننده اصلی به آنجا هستند. این واحد از چند بخش تشکیل شده است مثل رزرواسیون، صندوق، پذیرش و اطلاعات. این بخشها نیز چهار بخش اصلی این واحد هستند که همگی در یک راستا در لابی هتل در جایی که مهمان از درب ورودی وارد میشود وجود دارد تا مهمانان اشراف داشته باشند و بتوانند مراجعه کنند.
همچنین بیان داشت: یکی از زیرمجموعههای بخش واحد، پذیرش نگهبانی است؛ که به محض اینکه اتاق را به مهمان تحویل میدهند نگهبان در طول حرکت به سمت اتاق، تمام اطلاعات هتل را به مهمان میدهد.
وی افزود: در هتل یک بخش بک آفیس داریم، که در آن بخش مدیر داخلی و مدیر اقامتی با خانه دارها در ارتباط هستند. این مدیران کسانی هستند که کمتر با مهمانان در ارتباط هستند.
وی در خصوص لاندری بیان داشت: در زیر مجموعه واحد اقامتی که بخشی از آن خانه داری است، رختشور خانه قرار گرفته است که معمولاً در ساعات اداری کار میکنند؛ اما برای هتلهای با کیفیت و خدمات بالا مانند هتلهای پنج ستاره و بعضی از هتلهای چهارستاره این خدمت را ۲۴ ساعته انجام میدهند.
او گفت: یک بخش اساسی در هتلها که بخش استراتژیک است که در کنار این که میتواند درآمد بسیار خوبی داشته باشد میتواند نقطه خطر هتل باشد بخش غذا و نوشابه است. ما میتوانیم با انواع نوشیدنیهای بسیار سالم و مقوی و دارای کیفیت که میتواند به ما کمک کند برای ارتقاء خدمات هتل، به مردم ارائه بدهیم یعنی استفاده از انواع سردنوش ها و گرم نوشها در بخش غذا و نوشابه میتواند خیلی به تنوع خدمات هتل کمک کند.
بخش رستوران اصولاً به بخش آشپزخانه، روم سرویس و... تفکیک میشود؛ و در اکثر هتلهای ۴ و ۵ ستاره نانوایی، قسمت فست فود، غذاهای دریایی و غذای فرنگی و... داریم همچنین بخش کافی شاپ نیز داریم که قسمتی از بخش غذا و نوشابه است که اینها نیز عموماً بیست و چهارساعته است.
او اظهار داشت: یکی از بخشهای تخصصی در هتلها، بخش مالی است که در خصوص اشتغال زایی این بخش بسیار ضعیف است.
همچنین گفت: بخش تشریفات هتل اصولاً زیرمجموعه بخش غذا و نوشابه است؛ و مدیر بخش غذا و نوشابه با مدیر تشریفات معمولاً یکی هستند و یا مدیر تشریفات زیر مجموعه مدیر غذا و نوشابه خواهد بود که بخش سرویس دهی را انجام میدهند. در کنار اینکه سرآشپز زیر نظر مدیر غذا و نوشابه است پس مدیر غذا و نوشابه میتواند تخصص خود را از آشپزخانه شروع کند و به ارتقا برسد یا اینکه از وقت تشریفات رستوران شروع کند.
یک بخش دیگری در بخش پذیرش داریم که این بخش میتواند برای افرادی که مایلند تا از خود درامد داشته باشند مناسب است در این بخش خدمات جانبی داده میشود یعنی افراد میتواند خریدهای مهمانان را انجام دهند و....
وی با اشاره به رویدادهایی که در هتلها اتفاق می افتد گفت: یکی از اتفاقاتی که در هتلها می افتد برگزاری مراسم جشن عروسیها، ماه عسل و... است؛ پس برای رویدادهای شخصی مثل تولد، ازدواج، نامزدی و عروسی، هتلها یکی از مراکز خوبی هستند و یکی از تنوع اتاقها میتواند همین باشد. یکی دیگر از اقداماتی که در هتلها اتفاق میافتد و به طور ملموس دیده میشود لابی هتلها است که برای قرارهای کاری، جلسات و ایونت های اداری، برگزاری نمایشگاهها و رویدادها و... مناسب و فوق العاده است.
همچنین در پایان بیان کرد: بخش آمفی تئاتر مقری بسیار امن و دارای خدمات فوق العاده برای شخصیتهای تجاری و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی هستند و همچنین مکانی برای گروههای فیلمبرداری و فیلمسازی است.
نظر شما :