نشست سیاستگذاری رسانه‌ای افزایش جمعیت در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۰ کد : ۱۵۸۲۴ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۲۱۳
 نشست سیاستگذاری رسانه‌ای افزایش جمعیت به همت انجمن علمی علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری دبیرخانه جشنواره ملی ره ‌نشان تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان با حضور امین طیب طاهر و مهدی مختاری پیام برگزار شد.
نشست سیاستگذاری رسانه‌ای افزایش جمعیت در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی امین طیب طاهر با اشاره به برداشت وبر از سیاست گفت: وقتی که می گوییم سیاست، سیاست یک خانواده دو نفره مد نظر نیست بلکه کاری را که دولت انجام می‌دهد مد نظر ماست.
او گفت: مفهوم سیاست عمومی از آنجا شروع می‌شود که منافع فردی حذف می‌شود و درباره مصلحت و خیر عمومی صحبت می‌شود. دولت موظف است این مصلحت عمومی را کشف کند و آن را اجرایی کند.
امین طیب طاهر افزود: مسلماً تشخیص مصلحت یک حکومت اسلامی با یک حکومت سکولار تفاوت دارد و همچنین تشخیص اینکه چه چیزی خیر عمومی است در یک حکومت در حال توسعه و یک حکومت جهانی دومی‌ای که کمونیستی‌اند با یک حکومت لیبرال جهان اولی توسعه یافته، متفاوت است و باید به اینها توجه شود فارغ از اینکه رویه حرفه‌ای و نظام ارتباطی ما متفاوت است.
همچنین گفت: وقتی که ما میگوییم صدا و سیما مالکیتش دولتی است در اینجا تابعیتش از سیاست‌ها را تعیین می‌کنیم.
مختاری در ادامه در خصوص اهمیت سلامت و بهداشت گفت: زمانی که سیاست‌های تهدید یا محدود سازی جمعیت شروع شد یک سری از این سیاست‌ها تمرکزش بر اقتصاد و مسائل اجتماعی و بیشتر در مسائل اقتصادی بود؛ اما چیزی که شاید مغفول مانده وان کس که به‌طور نزدیک و خیلی رو در رو با مردم توانست جمعیت را کنترل کند و کاملاً عملیاتی وارد کار شدند حوزه سلامت و جامعه پزشکی بهداشت و درمان بودند. به این صورت که کسی که در روستاها مشغول فعالیت بود و به عنوان بهورز فعالیت می‌کرد اولین نقطه تماس با مردم بود و به صورت رودررو در حوزه جمعیت با آنها ارتباط می‌گرفت.
او بیان کرد: شبکه بهداشت و درمان در دهه شصت به راه افتاد. در هر روستایی، در دور افتاده‌ترین نقاط کشور فردی را به عنوان بهورز مستقر شد و تقریباً تمام بهورزها که ۹۰ درصد روستاها را پوشش می‌دادند ساکن همان روستا بودند و الزام بود کسی که در روستا به عنوان بهورز جذب می‌شود ساکن همان روستا باشد؛ زیرا مردم هم روستا را می‌شناخت و همچنین مردم از او حرف شنوی بیشتری داشتند تا نسبت به پزشک یا کارشناس بهداشتی که از بیرون و غیربومی می‌خواست در روستا فعالیت کند. این خیلی روی پذیرش مردم به عنوان صحبتی که از ایشان می‌شنوند تأثیر می‌گذاشت و خیلی ارتباط نزدیکی بخصوص با خانواده‌ها در مورد رفتارهای فرزندآوری آن‌ها داشت.
وی بیان داشت: کسانی که در شبکه بهداشت مستقر بودند هم سیاست‌های نرم داشتند و هم سیاست‌های سخت. به این صورت که حتی کسانی که یک یا دو فرزند بیشتر داشتند و به متخصص زنان مراجعه می‌کردند بلافاصله با انها برخورد می‌شد. کسانی هستند که در این عرصه فعالیت می‌کنند به این راحتی سیاست‌های کلان را نمی‌پذیرند.
وی گفت: اتفاقی که در حوزه سلامت در زمینه جمعیت بعد از سه دوره قبل از انقلاب افتاده است تهدید تشویق به فرزندآوری کمتر بوده است. ما بعد از انقلاب شروع به تشویق به فرزندآوری بیشتر کردیم و بعد از سال ۱۳۶۸ نیز شروع کردیم به سیاست‌های محدود سازی جمعیت.
مهدی مختاری ادامه داد: برای کسانی که در دهه شصت و هفتاد در کاهش جمعیت کاملاً دخالت داشتند دو اتفاق افتاده است؛ یکی اینکه نقش حوزه سلامت را در افزایش فرزندآوری و تغییر رفتار مردم کاملاً نفی می‌کنند و معتقدند که حوزه سلامت در این زمینه نباید نقشی داشته باشد و بیشتر باید حوزۀ رسانه‌ای و فرهنگی به آن بپردازند و دوم این که هنوز بر آن سیاست محدود سازی جمعیت باقی ماندند و خیلی در جامعه پزشکی همراهی با سیاست‌ها اتفاق نیفتاده است و بیشتر مقاومت در برابر آن وجود دارد.
او بیان کرد: اتفاقی که شاید با آن مواجه بودیم در حوزه جمعیت، به خصوص اخیراً آن است که شاید ما هنوز نقش عمده‌ای روی اجرای سیاست‌ها نداریم ما پیوست‌های رسانه‌ای برای سیاست‌های افزایش جمعیت نداریم اگر این اتفاق بیفتد و یک نقش برجسته برای رسانه صورت بگیرد و یک سیاست‌گذاری رسانه‌ای برای جمعیت صورت بگیرد همانطوری که ما مشوق‌های اقتصادی در نظر می‌گیریم و جایگاه اجتماعی داریم و تغییر نگرش صورت می‌گیرد دوست داریم بحث رسانه‌ای نیز اتفاق بیفتد.
مختاری افزود: به نظر من یکی از جاهایی که باید بسیار نقش خود را در بحث افزایش جمعیت نشان دهد رسانه است و نقش خود را به خوبی ایفا کند. نقشه حوزه سلامت از دیدگاه سلامتی مهمترین نقش را دارد و نقش سلامت در این زمینه از دیدگاه‌های جمعیتی در بحث محدودسازی جمعیت و تشویق به فرزندآوری نیز حائز اهمیت است.
 


نظر شما :