نشست حمایت از حقوق کودک در رسانه‌های اجتماعی برگزار شد

۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۱ کد : ۱۵۸۹۹ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۳۱۸
نشست حمایت از حقوق کودک در رسانه‌های اجتماعی به همت انجمن علمی دانشجویی حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
نشست حمایت از حقوق کودک در رسانه‌های اجتماعی برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی مهسا کیال (وکیل دادگستری، پژوهشگر حوزه کودک و دانشجویی مقطع دکتری حقوق بین الملل دانشگاه تهران) گفت: رسانه در گذشته دیده و لمس می‌شد و نظارت بر آن امکان داشت، اما امروز فضای سایبری نظارت را کم و غیر ممکن کرده است. کودکان بهتر از بزرگترها با فضای مجازی آشنا هستند.
وی پیرامون سواستفاده از کودکان توسط فضای مجازی گفت: کودکان خوب و بد را تشخیص نمی‌دهند. بدترین نوع سواستفاده، بهره کشی جنسی است، بهره کشی سیاسی و اجتماعی نیز گریبان گیر کودکان است.
مهسا کیال ادامه داد: والدین باید مراقب عکس و ویدئو کودکان خود باشند؛ باج گیری از عکس‌ها از جمله مواردی است که بارها با استفاده از بازی‌های مختلف تکرار شده است؛ نکته مهم این است که والدین باید قبل از خطر کودکان را راهنمایی کنند.
وی با اشاره به اقدامات ارگان‌های مختلف افزود: یونسکو در سال ۱۹۹۹ برای حمایت از کودکان طرح، اقدام برای حمایت از کودکان را برنامه ریزی کرد.
مهسا کیال پیرامون اقدامات ارگان‌های مختلف گفت: یونیسف در سال ۲۰۱۷ یک گزارش سالانه، به کسانی که مراقب حقوق کودکان هستند فرستاد و درخواست کرد، به حقوق کودکان در فضای سایبری توجه چند برابر شود. در سال ۲۰۱۸ شورای اروپا، بخشی از استراتژی خود را درباره‌ی حقوق کودک به کشورهای دیگر توصیه کرد.
وی گفت: باید به کودکان تهدیدهای فضای مجازی را آموزش داد. دولت‌ها باید در چارچوب قواعد خود موارد قانونی و غیر قانونی را تفکیک کنند و محتوای غیر قانونی را کنترل کنند.
مهسا کیال از اقدامات کشورها خبر داد و افزود: کشور آلمان، اولین کشوری بود که آیین نامه اپراتور تلفن‌های همراه را تنظیم کرد، محتوای این آیین نامه اینگونه بود که به مخاطبان اجازه دسترسی به محتوای غیر قانونی را نمی‌داد. کشور انگیلیس از سال ۲۰۰۴، فیلترینگ را برای حمایت از حقوق کودکان طراحی کرد. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ مقررات حریم خصوصی داده‌ها را وضع کرد. در ایران برای حمایت از کودکان دو دسته قانون داریم، اولین قانون، قانون مجازات اسلامی و دیگری قانون حمایت ازاطفال و نوجوان است.
پایان جلسه به گفتگو میان حاضران گذشت.
 


نظر شما :