جلسه رو نمایی از کتاب مبارزه ایران برای استقلال اقتصادی برگزار شد

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۰ کد : ۱۵۹۳۳ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۳۷۶
 جلسه رو نمایی از کتاب مبارزه ایران برای استقلال اقتصادی، به همت انجمن علمی- دانشجویی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و موسسه مطالعات دین و اقتصاد با همکاری نشر نهادگرا پویش فکری و توسعه، ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ برگزار شد.
جلسه رو نمایی از کتاب مبارزه ایران برای استقلال اقتصادی برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی مهسا کریمی مترجم کتاب مبارزه ایران برای استقلال اقتصادی گفت: سه نکته پیرامون این کتاب حائز اهمیت است، اولین نکته این است که شعار محوری در انقلاب بحث استقلال بود، که مطالعه محوری راجع به این موضوع صورت نگرفته است. دومین نکته این است که کتاب علاوه بر مخاطبان خاص خود، مخاطبان عام خود را دارد و آخرین نکته این است که، کتاب پیش رو توسط یک خانم نوشته شده است.
وی با اشاره به انقلاب‌ها گفت: در فصل اول این کتاب گفته می‌شود که انقلاب‌های دیگر پس از کاهش هیجانات خود به مسیر گذشته بازگشتند، اما انقلاب اسلامی ایران به مسیر خود برای تغییر ادامه داد، در فصل دوم، نویسنده به دنبال این بود که بیان کند، استقلال سیاسی از کجا بوجود آمده، نویسنده در ادامه کتاب با بررسی قانون اساسی دنبال مورد توجه قرار دادن استقلال سیاسی است، در فصل‌های بعدی کتاب، نویسنده سعی بر بررسی دولت‌ها و نحوه شکل گیری جناح‌ها مختلف است؛ به طور کلی مبارزه ایران برای استقلال سیاسی بسیار پیچیده بوده است.
دکتر محسن رنانی عضو هئیت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد و گفت: نکته برجسته کتاب این است که، با تولید انبوه مفاهیم و واژگان راهنما، ابزارهای ملموسی در دست تحلیل گر می‌دهد.
وی از واژگان مهم کتاب خبر داد و گفت: اهداف اغراق آمیز یکی از این واژگان است، واژه دیگر ابهام اندیشگی است که نقطه قوتی است که پیرامون نظام سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است.
محسن رنانی خاطر نشان کرد: بی اجماعی نخبگان از جمله واژگان این کتاب است که یعنی توجیه کننده رفت و برگشت‌های مکرر سیاسی در دوره‌های مختلف قدرت است.
وی با اشاره به اجماع در اهداف و اختلاف در روش افزود: واژه دیگر اجماع در اهدف و اختلاف در روش، تمایلات تناقض آمیز، درهم تنیدگی منافع، فقدان بازیگر سیاسی قاطع است.
رنانی ادامه داد: مسئله دیگر نهاد سازی موازی است که در انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم؛ اما واژه دیگر کتاب ناهمگونی سیاسی است که همین واژه منجر به نهاد سازی موازی می‌شود، و مهم‌ترین نکته این است که امنیتی و هویتی شدن موضوعات مورد اختلاف، امکان اصلاح را منتفی می‌کند.
وی پیرامون انتقادات خود از کتاب گفت: این کتاب حول دو محور می‌چرخد، یکی از محورها استقلال اقتصادی و دیگری ترمیدور است، هر دو مفهوم دارای ابهام است و به خوبی توضیح داده نشده و همین امر باعث برداشت‌های مختلف می‌شود، اما در نهایت هدف کتاب این است که بیان کند یک جامعه چگونه با بحران به اهداف خود می‌رسد.
محسن رنانی در خاتمه با اشاره به ترمیدور گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی است، در نتیجه ترمیدور در انقلاب‌های دینی وجود ندارد.
در پایان جلسه دکتر فرشید مؤمنی عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به وقایع مشابه، سعی بر آشکار سازی مطالب کتاب داشت.
 


نظر شما :