دوره شیرینی پزی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۲ کد : ۱۵۹۴۵ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۲۵۲
دوره شیرینی پزی، به همت انجمن علمی دانشجویی هتلداری دانشگاه علامه طباطبائی تهران برگزار ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ برگزار شد.
دوره شیرینی پزی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

محمد آقاعلی اکبری با خوشامدگویی به حاضران در جلسه و معرفی خود، جلسه را در ساعت 17 شروع کرد. ایشان در ابتدا اشاره کرد که از سن دوازده سالگی به شیرینی پزی و پخت کیک علاقه مند شده است و به صورت خودآموز سعی در یادگیری فنون شیرینی پزی داشته است و همچنین اضافه کرد که قصدش این است که در این دوره بخشی از تجربیاتش، اعم از برخی نکات و مفاهیم و اصطلاحات را بیان کند.
محمد آقاعلی اکبری در ادامه سرتیترهای کلی تدریسش را به اختصار نام برد و سپس به طور مفصل به توضیح هر کدام از موارد پرداخت. تیترهای تدریس در این دوره عبارت بودند از:
مواد اولیه
برخی نکات مواد اولیه
برخی از ابزار
انواع روش‌های مخلوط کردن
اصطلاحات
نگهداری و ماندگاری
نکات نهایی
در قسمت مواد اولیه، مواردی از جمله کره‌ی حیوانی، کره‌ی اسپرید، شکر، کستر شوگر، شکر سفید، شکر خام نیشکر (شکر ماسکوادُ)، دمرِرا شوگر، شکر قهوه‌ای، آیسینگ شوگر، گولدن سیرپ، molasses، انواع مختلف خامه، بیکینگ پودر و بیکینگ سودا، ژلاتین، وانیل، vanillin، agar agar، شرحی کلی بر آرد و پودر کاکائو و در آخر هم پنیر ماسکارپونه برای حاضران در جلسه به طور کامل معرفی گردید و تدریس شد.
به عنوان مثال محمد آقاعلی اکبری molasses را به عنوان شربت یا شیره‌ی طبیعی خارج شده از نیشکر در مرحله‌ی تصفیه و پیش از بدست آمدن شکر سفید، معرفی کرد و ویژگی‌هایش را برشمرد.
در بخش نکات مواد اولیه، ملاحظات استفاده از موادی مثل بیکینگ پودر، کره‌ی حیوانی، تخم مرغ، شکلات، پودر کاکائو، عصاره‌ها و روغن‌ها، ژلاتین، عسل، خشکبار، نمک و ادویه‌ها و عصاره و دانه‌های وانیل، شرح داده شد. آقاعلی اکبری در بخش ادویه‌ها بیان کرد این ماده برای تعدیل شیرین بودن مطلق استفاده می‌شود و باید به تازه بودن آن دقت نمود تا عطر و طعمش کاملاً نمایان شود. همچنین شرایط نگهداری ادویه برای رسیدن به ماندگاری شش ماهه توضیح داده شد.
در قسمت ابزار، محمد آقاعلی اکبری، اسپچولا یا لیسَک، صفحات سیلیکونی مت پخت و دلیل استفاده از سیلیکون را به طور مفصل توضیح داد.
انواع روش‌های مخلوط کردن که تیتر بعدی این جلسه بود، با روش creaming آغاز شد و پس از بیان روش‌های whisking، rubbed in و all in one، با توضیح روش melting به عنوان روشی که در آن شکر و چربی روی حرارت خیلی کم یا بن ماری ذوب می‌شوند و پس از خنک شدنِ مواد اضافه می‌گردند، به پایان رسید.
محمد آقاعلی اکبری تعدادی از اصطلاحات تخصصی را هم نام برد و هر یک را معرفی کرد. آیسینگ و فیلینگ، زمان پخت، مایه کیک، blind-baking، خنک شدن، فولدینگ، گاناش، زِست، بَن ماری و باتر میلک از جمله این اصطلاحات بودند. برای مثال، مایه کیک یا batter به این صورت تعریف شد: مخلوط پخته نشده‌ی کیک کیک را می گویند. مایه کیک معمولاً مایع یا نیمه مایع است و تفاوتش با خمیر این است که خمیر سنگین و ضخیم و سفت است.
در قسمت نگهداری، موارد کلی توضیح داده شدند و علاوه بر آن، فریز کردن و نکات پیرامون آن شرح داده شد.
پس از نکاتِ مربوط به نگهداری، ماکروویو به بیان علمی معرفی شد و موارد استفاده‌ی درست از ماکروویو توسط محمد آقاعلی اکبری تشریح شد. ذوب کردن شکلات در ماکروویو، رفع شکرک و پوست کندن و بو دادن فندق از جمله مواردی بود که در این قسمت تدریس شد.
در انتهای بخش تدریس، محمد آقاعلی اکبری توضیحاتی در مورد پخت بیسکوییت، آماده سازی قالب کیک، پخت، تست کردن و خنک شدن کیک ارائه داد و در نهایت نکات کلی و کلیدی در مورد آشپزی و شیرینی پزی را برای حاضران جلسه بیان کرد. در بخشِ نکات کلی، مواردی از جمله نکات کلی در مورد پخت کیک، ایرادات محتمل، رفع ایرادات ظاهری، دلیل به وجود آمدن ایرادات حین کار شیرینی پزی و چگونگی رسیدن به نتیجه‌ی مطلوبِ نهایی در پخت کیک، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.


نظر شما :