نشست دوم کودک و تبلیغات بازرگانی به همت انجمن علمی دانشجویی حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۲ کد : ۱۶۰۰۶ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۲۴۴
 نشست دوم کودک و تبلیغات بازرگانی، به همت انجمن علمی دانشجویی حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری فلامینگو کالج و پردیس نوآوری حقوقی و قضایی، ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ برگزار شد.
نشست دوم کودک و تبلیغات بازرگانی به همت انجمن علمی دانشجویی حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی دکتر یوسف قاسمی، دکتری حقوق فناوری‌های نوین و بنیانگذار دادفلامینگو و لامینگو گفت: تربیت کودکان باید توأم با در نظر گرفتن حقوق کودکان باشد. نخستین اصل در تبلیغات بازرگانی، به ویژه در تبلیغاتی که کودکان مخاطبان آن هستند، اصل آزادی تبلیغات بازرگانی است. اصل آزادی، اصل غربی نیست، بلکه در اسلام اصل آزادی را داریم. محدود کردن تبلیغات بازرگانی باید بر مبنای نظریه منطقی باشد.
وی گفت: اصل بنیادین دیگر اصل تمایز پیام تبلیغی از پیام غیر تبلیغی است، یعنی مخاطب تبلیغ باید بداند نقطه آغاز و پایان تبلیغ کجا است. یوسف زمانی از اصل سوم تبلیغات بازرگانی برای کودک خبر داد و گفت: اصل سوم، اصل ممنوعیت تبلیغات کالاها و خدمات غیر مجاز نام دارد، کالای خدماتی که ممنوع باشد تبلیغ آن هم ممنوع است.
 وی پیرامون عصر چهارم گفت: اصل چهارم از جنس اصل سوم است، و اصل ممنوعیت از روش و محتوا یا ابزار غیرقانونی برای تبلیغ نام دارد. در تبلیغ نمی‌توانیم توهین کنیم تبلیغ باید متناسب با محتوا در زمان خواست پخش شود.
 دکتر یوسف زمانی ادامه داد: دیگر اصل، فارسی است هدف این تبلیغ بر دو دسته تقسیم می‌شود، اول اینکه باید زبان آن کشور پاس داشته شود، و دیگر اینکه پیام تبلیغی قابل فهم باشد در غیر این صورت تبلیغ باعث فریب مخاطب می‌شود.
 وی خاطر نشان کرد: در محتوای تبلیغ نباید حریم خصوصی را افشا کنیم، نباید صحنه خشن را پخش کنیم، نباید از محتوای جنسی استفاده کنیم، حتی تبلیغات در فضای شهر و جاده دارای اصولی است، و نباید بنرهای تبلیغاتی را هر جای شهر و جاده نصب کرد، همچنین تبلیغ نباید فریب دهنده باشد، نباید مبلغ در تبلیغات بلوف بزند مگر این که در چارچوب قواعد باشد.
دکتر یوسف زمانی با عنوان اینکه کودک یعنی چه ادامه داد: در کشورهای مختلف تبلیغات بازرگانی متفاوت است، در برخی کشورها از جمله یکی از شهرهای کانادا تبلیغات برای کودکان ممنوع است؛ طرح صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان صرفاً برای تبلیغات کودکان است.
وی افزود: پیام تبلیغاتی برای کودک دارای دو معیار است، اولین معیار این است که تبلیغات کودکان باید بین برنامه یا زمانی باشد که آن بخش مختص کودک است، دومین معیار که شخصی است این است که هر پیامی که در ذهن تبلیغ کننده است باید مخاطبش کودکان باشد. دکتر یوسف زمانی با اشاره به دغدغه دنیا برای تبلیغات بازرگانی کودکان گفت: در تبلیغات همه جزئیات تبلیغات باید پخش شود هم نکات منفی هم نکات مثبت، اگر در تبلیغ نسبت به کالا و خدمات پیام‌هایی را بیان می‌کنیم باید مسئولیت یا رفع مسئولیت خود در مقابل آن پیام را هم بیان کنیم، در دنیا رایج است که هنگام تبلیغ پا نویس هم نوشته شود و در پانویس نباید ارزش تبلیغ اصلی را از بین ببریم چرا که مخاطب ممکن است به آن توجهی نکند، شخص تبلیغ کننده (حقوقی و حقیقی) در تبلیغ باید معرفی شود، در تبلیغ هر گاه از تخفیف صحبت کردیم کلی گویی معنایی ندارد و باید عدد و رقم بیاوریم و در تبلیغ اگر فروش محدودی داریم باید آن را ذکر کنیم.
وی ادامه داد: تبلیغات نباید خلاف داده‌ها و نتایج علمی باشد، تبلیغات نباید مبتنی بر تحقیقات باشد مگر اینکه واقعاً پژوهش و تحقیقی پیرامون آن صورت گرفته باشد، تبلیغ را نباید برای کودک زیاد از حد جذاب باشد چرا که کودک تحت تأثیر قرار می‌گیرد در حالیکه او تجربه کافی را ندارد، اصل دیگر در تبلیغ این است که نباید از کودک استفاده کنیم بلکه باید از بزرگسالان استفاده کنیم و این افراد باید بزرگسال بودن خود را نشان دهند، سادگی و قابل فهم بودن تبلیغ برای کودکان اصل دیگری است در واقع تلاش ذهنی زیادی برای درک آن تبلیغ صورت نگیرد، ممنوعیت بالا بردن حجم داده در پیام تبلیغی برای کودک به گونه‌ای نباشد که توجه کودک از پیام‌تبلیغاتی سلب شود، در پیام تبلیغی نمی‌توانیم روشهایی را برای کودک بیان کنیم که مستقیم باشد مانند اینکه بیان شود ایمیل خود را در سایتی وارد کند تا در مسابقه شرکت کنید، اگر داریم از ابزاری را برای کودک تبلیغ می‌کنیم نباید نمونه کارهایی را نشان دهیم که توسط کودک انجام نشده است، تبلیغ دارو و مکمل حتی ویتامین برای کودک ممنوع است، فروش مستقیم از طریق پست و تلفن و ایمیل برای کودکان ممنوع است، در بسیاری از کشورها بیان می‌شود که در نیم ساعت نمی‌شود یک تبلیغ تکراری را پخش کرد، شبکه تلویزیونی و رادیویی نمی‌تواند بیش از ۴ دقیقه تبلیغات را پخش کند، استفاده از شخصیت و انیمیشن در تبلیغات ممنوع است، نباید از واژگانی مثل "فقط"استفاده کرد و در ساعت وعده غذایی نباید تبلیغات غذایی و تنقلات را پخش کرد.
پایان جلسه به پرسش و پاسخ میان حاضران گذشت.
 


نظر شما :