کار گاه آشنایی با رشته آموزش زبان روسی برگزار شد

۱۵ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۵ کد : ۱۶۰۹۰ اخبار فرهنگی انجمن ها
تعداد بازدید:۴۴۳
کار گاه آشنایی با رشته آموزش زبان روسی، با همت گروه انجمن علمی دانشجویی زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری گروه و انجمن علمی دانشجویی زبان روسی دانشگاه تربیت مدرس و انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی،۱۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ برگزار شد.
کار گاه آشنایی با رشته آموزش زبان روسی برگزار شد

 
به گزارش معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی دکتر محمدرضا محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: آموزش زبان و ادبیات روسی به دو دوره تقسیم می‌شود، یک بازه زمانی 1314 تا 1357 که اولین آکادمی کارشناسی زبان روسی در سال ۱۳۱۴ در دانشگاه تهران تأسیس و راه اندازی شد، دومین دوره از سال ۱۳۵۷ تا به امروز است
وی افزود: هر سه مقطع را در ۱۲ کشور تأسیس و راه‌اندازی کرده‌اند، آمار دقیقی از فارغ التحصیلان در سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۵۷ نداریم، تقریباً می‌شود گفت دوره محدودی در دانشگاه تهران در این بازه زمانی برگزار شده است. در سال ۱۳۵۷ توقف دو الی سه ساله با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور، به خصوص در رشته علوم انسانی برقرار شد.
محمد رضا محمدی خاطر نشان کرد: اولین بار بازگشایی رشته‌های علوم انسانی از جمله زبان روسی از بهمن ۱۳۶۲ شروع شد.
وی با اشاره به سه مقطع ادامه داد: کارشناسی یک دوره عمومی و پایه و به عبارتی آموزش محور است، دوره ارشد یک دوره تخصصی است و علاوه بر آموزش پژوهش محوری در آن وجود دارد، دوره دکترا کاملاً تخصصی است یعنی پژوهش محور است.
محمدرضا محمدی گفت: درخصوص رشته مختلف زبان خارجی در ایران، معمولاً سه تخصص برای رشته ارشد و دکترا در نظر گرفته می‌شود، که شامل آموزش زبان، مترجمی زبان و ادبیات است.
وی یکی از مشکلات این رشته را عدم هماهنگی بین سه مقطع و محتوای درسی دانست و گفت: دوره کارشناسی سه الی چهارسال، دوره ارشد دو الی سه سال و دوره دکترا سه الی چهار سال طول می‌کشد.
محمدرضا محمدی افزود: افتتاح دانشگاه‌های زبان و ادبیات روسی با توجه به گرفتن دانشجو، شامل دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامیفدانشگاه الزهرا، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه گیلان، دانشگاه مازندران، دانشگاه گنبد و بجنورد است.
وی پیرامون اولین برنامه درسی آموزش زبان و ادبیات روسی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس اولین برنامه درسی آموزش زبان ادبیات روسی را نوشته است، اما شروع دوره در دانشگاه تربیت مدرس و تهران به صورت همزمان بوده است.
محدرضا محمدی خاطر نشان کرد: رشته مترجمی زبان روسی در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه تربیت مدرس آغاز شد. در رشته زبان و ادبیات روسی فقط دانشگاه تهران مقطع کارشناسی ارشد را دارد، مقطع دکترای آموزش زبان روسی فقط در دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی با اشاره به اهداف اصلی افتتاح کارشناسی ارشد زبان روسی گفت: اهداف شامل تربیت افراد واجد شرایط برای تدریس زبان روسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، برآوردن نیازهای جامعه در مسائل آموزش و ترجمه زبان روسی، تکمیل معلومات قبلی، آشنایی با اصول نظری و روشها و مهارتهای تدریس، میل به خودکفایی در تربیت افراد برای آموزش و مترجمی، کمک فارغ التحصیل در امر تحقیق و آموزش و برنامه‌ریزی است.
محدرضا محمدی در خاتمه گفت: محتوای آموزشی مهم است، یعنی بهترین منابع را معرفی کنیم و در دست داشته باشیم، استفاده از بهترین ابزار توسط استاد و دانشجو جزو عوامل مهم در زمان آموزش است. پذیرش دانشجو در رشته زبان و ادبیات روسیه به صورت متوسط در مقطع ارشد در دانشگاه تربیت مدرس ۵ الی ۸ نفر و در مقطع دکترا به صورت متوسط ۵ نفر می‌باشد.
در ادامه جلسه کوثر رجیون، دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش زبان روسی و دانشجوی دکترای آموزش زبان روسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در دوره ارشد دروسی که باید پاس شود به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول دروسی است که پایه و اساس زبان را در برمی گیرد، و دسته دوم در دوره ارشد بیشتر بر بعد آموزش دانشجویان تکیه دارد.
در انتهای جلسه بیتا تکریمی دانشجوی کارشناسی ارشد زبان روسی دانشگاه تربیت مدرس، پیرامون واحدهای درسی مطالبی را بیان کرد و افزود: آموزش زبان روسی به علت دارا بودن مقطع دکترا یک ویژگی مثبت است.
پایان جلسه به پرسش و پاسخ میان دانشجویان گذشت.
 


نظر شما :