ویژگیهای جوان انقلابی در وبینار "قرآن، عترت و غیرت دینی" بیان شد
وبینار "قرآن، عترت و غیرت دینی" با عنوان "انقلاب اسلامی، قرآن، عترت و غیرت دینی" از سری برنامههای ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی با سخنرانی دکتر کامران شیوندی مدیر نظارت و ارزیابی و مشاور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و اجرای دکتر قادر پریز مسئول بسیج کارکنان شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شد.
در ابتدای برنامه دکتر قادر پریز مسئول بسیج کارکنان دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم به حضار و عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی (ع) بیان داشت که این مراسم برای زنده نگه داشتن یاد و نام امام خمینی (ره) و گرامیداشت شهدای دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شده است و از دکتر کامران شیوندی تقاضا داشت پیرامون قرآن، عترت و غیرت دینی برای حضار سخنان خود را ایراد نماید.
در ادامه برنامه دکتر کامران شیوندی مدیر نظارت و ارزیابی و مشاور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به موضوع انقلاب اسلامی از نگاه قرآن احادیث و مراجع عظام پرداخت. وی بیان داشت انقلاب اسلامی انقلاب مظلوم علیه ظالم و انقلاب بیداری است و نه تنها مربوط به جهان اسلام است بلکه مربوط به همه دنیای اسلام است است و علت دشمنی آمریکا با اسلام بحث انرژی هست نیست بلکه بحث کردن از معنویت است است و از گفتمان انقلاب اسلامی ترس و رشد دارند. انقلاب اسلامی نشان داد که برای رسیدن به این مسیر آنها ناتوان اند و با وجود داشتن تمام ثروتها ما توانستیم این پیروزی را به دست آوریم. این را بدانیم که پیروزی از آن اسلام است و حفظ روحیه انقلابی و اسلامی گری در تمام حوزههای امنیتی، دفاعی، علمی و سبک زندگی اسلامی و ... برای ماست تا این انقلاب ادامه پیدا کند.
وی افزود: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جنگ صفین خطبهای را ایراد کردند: در آن زمان از ایشان پرسیدند که این انقلاب تا کی ادامه دارد؟ و گفتند تا زمانی که افراد با بصیرت وجود داشته باشند. وی ادامه داد اما اگر اهل صبر و بصیرت نباشند و آگاه به حق و باطل نباشند این انقلاب ادامه نخواهد داشت. بنابراین شرط دوام انقلاب اسلامی وجود انگیزههای انقلابی و وجود روحیههای انقلابی است. اگر این روحیه باشد، انقلاب اسلامی دوام خواهد داشت. در این مسیر خونهایی که ریخته شده برای اینکه این خونها لگدمال نشود و از بین نرود باید انگیزه انقلابی را در خود تقویت کنیم تا انقلاب اسلامی حفظ شود. حال در زمان ما این انگیزه در چه حدی است آیا کم شده است؟ و یا تغییری نداشته است؟ باید گفت نه تنها کم نشده است بلکه در این دوران زیاد شده است.
ایشان در بخش دیگری پیرامون راه مقابله با دشمنان چیست و اینکه ما باید چه مطالبهای داشته باشیم بیان داشت: اگر بخواهیم در پرتو قران ویژگیهای انقلابیون در حوزه انقلابی گری از منظر قرآن را بیان کنیم، باید بگویم اولین مورد و از نشانههای جوان انقلابی شدت عمل در مقابل دشمنان و شفقت در برابر افراد خودی است. مراقبت از خود نسبت به درون از نشانههای آن است. وقتی میگویم دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی این نگاه به بیرون است، زیرا دانشگاه سفیر انقلاب اسلامی است. امروز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نگاه ما به دانشگاه تراز اسلامی است تا جایی که مرجعیت علمی در دنیا داشته باشد و در عالم تأثیر گذار باشد. " أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم" که اشاره به همین موضوع است. دومین موضوع: "انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ" برای جنگ با کافران، سبکبار و مجهز بیرون شوید و در راه خدا به مال و جان جهاد کنید، این کار شما را بسی بهتر خواهد بود اگر مردمی با فکر و دانش باشید.
مورد دیگر دارای صبر و استقامت فراوان هستند: "إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ" منحصراً مؤمنان واقعی آن کسانند که به خدا و رسول او ایمان آوردند و بعداً هیچ گاه شک و ریبی به دل راه ندادند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند. اینان به حقیقت راستگو هستند.
مورد دیگر: "فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا" خدا مجاهدان (فداکار) به مال و جان را بر بازنشستگان (از جهاد) بلندی و برتری بخشیده و همه (اهل ایمان) را وعده پاداش نیکو فرموده، و خداوند مجاهدان را بر بازنشستگان به اجر و ثوابی بزرگ برتری داده است.
مورد دیگر اینکه در راه انقلاب اسلامی از جان و مال خود میگذرند و مانند سد آهنین مستقیم و نفوذ ناپذیر هستند: "إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ" خدا آن مؤمنان را که در راه او در صف جهاد با کافران، مانند بنیان و سدّی آهنین همدست و پایدارند بسیار دوست میدارد. مورد دیگر ولایت پذیری است. و در اجرای امر الهی محکم و استوار هستند و صاحب بصیرت هستند و هرگز از این حدود خارج نمیشوند و از امام زمانشان پا را فراتر نمیگذارند و عقبتر نمیمانند.
ایشان در ادامه سخنان خود اضافه کرد: از این دست موارد همانطور که در قرآن داریم در روایات نیز فراوان است. امام حسین علیه السلام در مورد گروهی که در دوران غیبت به سر میبرند اشاره دارند که: "الحسین (علیه السلام)- قَالَ الْحُسَیْنُبْنُعَلِیٍّ (علیه السلام) مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِیّاً أَوَّلُهُمْ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ آخِرُهُمُ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِی وَ هُوَ الْإِمَامُ الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بِالْحَقِّ یُحْیِی اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَ یُظْهِرُ بِهِ دِینَ الْحَقِّ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ لَهُ غَیْبَهًٌْ یَرْتَدُّ فیها أَقْوَامٌ وَ یَثْبُتُ عَلَی الدِّینِ فیها آخَرُونَ فیودون وَ یُقَالُ لَهُمْ مَتی هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ أَمَا إِنَّ الصَّابِرَ فِی غَیْبَتِهِ عَلَی الْأَذَی وَ التَّکْذِیبِ بِمَنْزِلَهًِْ الْمُجَاهِدِ بِالسَّیْفِ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)." از امام حسین (علیه السلام) روایت شده که فرمود: «ما دوازده مهدی داریم. اوّل آنها امیرالمؤمنین علیّبنابیطالب (علیه السلام) و آخر آنها نهمین فرزند من است، او امامی است که قیام به حق مینماید؛ خداوند زمین را بعد از مردنش بهوسیلهی او زنده میکند. هم بهوسیلهی او دین حق (اسلام) را زنده میکند. و بر همهی ادیان غالب سازد، هرچند مشرکان کراهت داشته باشند!. او غیبتی دارد که در آن مردم بسیاری از دین برمیگردند. و گروهی دیگر بر دین حق (اسلام) ثابت باشند. برخی [از روی سرزنش] به آنها میگویند: مَتی هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ امّا آگاه باشید آنها که در غیبت وی با تحمّل رنجها و تکذیب بیدینان بر عقیدهی خود ثابت میمانند، مثل کسانی هستند که با شمشیر در رکاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) جهاد کردند»!
اما در منظر مراجع عظام این انقلابیگری به چه معنا است: آنچه در انقلاب اسلامی حاکم است قرآن و سنت است امام خمینی در این زمینه میفرماید: اینک که به توفیق و تأیید خداوند، جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایهریزی شده، و آنچه در این حکومت اسلامی مطرح است اسلام و احکام مترقی آن است، برملت عظیم الشأن ایران است که درتحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بکوشند که حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است، که انبیای عظام از آدم ـ علیه السلامـ تا خاتم النبیین ـ صلی الله علیه وآله وسلمـ در راه آن کوشش و فداکاری جانفرسا نمودهاند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ باز نداشته.
رهبر انقلاب در این زمینه میفرمایند: ما هرجا به انقلاب تکیه کردیم، به روحیّهی انقلابی تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا از ارزشها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم، از این گوشهاش زدیم، از آن گوشهاش زدیم، تأویل و توجیه کردیم، برای خوشایند عناصر استکبار که دشمنان اصلی اسلام و دشمنان اصلی این نظامند، مدام حرف را جویدیم، حرف را خوردیم، عقب ماندیم؛ قضیّه اینجوری است. راه پیشرفت ایران اسلامی، احیاء روحیّهی انقلابی و احیاء روحیّهی مجاهدت است.
در جای دیگر ایشان میفرمایند: انقلابیها اهل «نمایش» نیستند، انقلابی «هستند» و به نمایش «انقلابینمایی» نیازی ندارند؛ به همین دلیل از طرف «انقلابینما» ها محکوم و متهم میشوند؛ و شگفت که معمولاً «انقلابینما» ها با «انقلابی» ها بیشتر مشکل دارند تا با «غیرانقلابی» ها و «ضدانقلاب» ها.
آیت الله جوادی آملی پیرامون انقلابی گری میفرمایند: ما بخواهیم به مردم بگوییم شما انقلابی باشید آقایان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حل نمیشود انقلابی بودن مثل درسهای مجلس ترحیم و مجلس فاتحه نیست که انسان با سفارش حل کند انقلاب, حداقل یک علم قویّ غنی میخواهد مثل نهجالبلاغه, این را حوزویان و دانشگاهیان ما باید بدانند, نهجالبلاغه یک علم جانگیری دارد ولی آن مقداری که برای اداره کشور کافی باشد این مقدار را میتوان از آن استنباط کرد. اگر کسی بخواهد انقلابی باشد باید جریان سقیفه را کاملاً بداند, جنگ جمل را بداند, چطور علیبنابیطالب را با آن عظمت و جمال و جلال علمی که داشت خانهنشین کردند امروز که دشمن نفوذیتر و آگاهتر است و سیاستبازتر و خطرناکتر است.
وی در بخش پایانی بیان داشت: اگر بخواهیم ویژگیهای جوان انقلابی را با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری در طول ۲۰ سال گذشته ذکر کنم: جوان انقلابی آزاداندیش و استقلال دارد و نگاه توحیدی به مسائل دارد. خود جوان انقلابی دین را یک مجموعه کامل و جامع و منسجم با هم میداند. جوان مؤمن انقلابی با ولایت پیوند ناگسستنی دارد و دوش به دوش نائب امام زمان حرکت میکند. جوان انقلابی آرمان گرا است و آرمانگرایی واقعی دارد و در مسیر مردد نیست و جبهه حق و باطل را گم نمیکند. جوان انقلابی با کسی بر سر حق معامله نمیکند و در طرفداری از حق مسامحه ندارد. جوان انقلابی بی درد و بی طرف نیست و به لحاظ تفکر و اندیشه نمیتواند نسبت به مسائل بی تفاوت باشد. جوان انقلابی غیرتمند است و غیرت دینی دارد و نسبت به عقاید و باورهای دینی از خودش غیرت نشان میدهد.
نظر شما :