روز اول همایش بینالمللی «نظام بینالملل، تحولات منطقهای و سیاست خارجی ایران»؛
رئیس دانشگاه علامه: خاورمیانه همچون ابراهیم از آتش عبور خواهد کرد
سومین همایش بینالمللی «نظام بینالملل، تحولات منطقهای و سیاست خارجی ایران» به همت گروه روابط بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی با مشارکت انجمن علمی روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف با ارائه مقالات حول محورهای این همایش به دو زبان فارسی و انگلیسی به مدت دو روز آغاز به کار کرد.
به گزارش عطنا، در افتتاحیه این همایش که صبح دوشنبه اول آذرماه برگزار شد، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن خوشآمدگویی به مهمانان همایش در آغاز سخنان خود با طرح چند سوال گفت: آیا نظام بینالملل همان چیزی است که ما تاکنون فکر میکردهایم؟ آیا نظام بینالملل مجموعهای از دولتهای قدرتمند است که با کمک ابزارهای مادیشان ساختارهای ویژهای را در جهان ما برقرار میکنند؟ و یا اینکه خیر، نظام بینالملل در عصر جدید بهطور بنیادین متحول شده است؟
حسین سلیمی ادامه داد: امروزه با جهانی مواجه هستیم که گونههای مختلفی از بازیگران در آن نقشآفرینی میکنند، بازیگرانی که تأثیرشان از دولتها در شکلگیری روابط بینالملل بسیار بیشتر است.
سلیمی با اشاره به نقش هژمونی در روابط جهانی خاطرنشان کرد: در شرایط جدید به هیچ عنوان نمیشود با آن نگاه کلاسیک که فقط دولتهای صاحبقدرت، آن هم صاحب قدرت مادی، را بازیگران اصلی روابط بینالملل دانست و ساختارهای بینالمللی را بر این اساس به محک تجزیه و تحلیل گذاشت. امروزه قدرتهای هژمونیک هستند که ثبات را در نظامهای بینالمللی و منطقهای برقرار میکنند، با این حال، ما به دنیای فراسوی هژمونیک حرکت کردهایم.
او اضافه کرد: امروزه ما در دنیا با این مسئله مواجهیم که نقش محوری دولتها با ابزارهای مادی قدرتمند کاهش پیدا کرده و ما از ثبات بیشتری برخورداریم و احتمال جنگ در بسیاری این مناطق از بین رفته است.
رئیس دانشگاه علامه در ادامه به جنگهای ۳۰ ساله در قرن ۱۷ میلادی و جنگهای جهانی اشاره کرد و گفت: اروپا منطقه جنگخیزی بوده است، اما این کشورها حالا به کجا رسیدهاند، قدرت دولتهای محوری و دولتهای که در سلطه نظامی تجلی پیدا میکردند به شدت کاهش پیدا کرده و «ارتباط و همگرایی فرهنگی» جایگزین آن شده است.
سلیمی با طرح این سوال که آیا میتوانیم در کشورهای منطقه دولتهای باثباتی بیافرینیم که کارویژهی آنها، امنیتآفرینی در منطقه باشد، تصریح کرد: ابتدا باید پرسید آیا در سرنوشت منطقه خاورمیانه که مهد تمدن بشریت است، خونریزی و خشم دائمی خواهد بود یا ایجاد یک نوع تمدن جدید را میتوان متصور شد؟
او افزود: لذا در پرتو تحولات جهانی شرایطی هم متصور میشویم که این منطقه میتواند از این مسیر خشونتآمیز، و از این آتشی که برای ابراهیم افروخته شده، به سلامت عبور کند.
داعش حاصل مناسکگرایی در دین است
در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه سومین همایش بینالمللی «نظام بینالملل، تحولات منطقهای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی با اشاره به بحران خاورمیانه، به تحلیل «معرفتشناختی پیدایش داعش» پرداخت.
سیدمنصور میرسعیدی با بیان اینکه منطقه پر آشوب خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری نگاهها را به سمت خود کشانده است، گفت: از دهههای گذشته دخالتهای سیاسی و تجاوزهای خارجی از یکسو، درگیری کشورهای منطقهای از سوی دیگر و رفتار قهرآلود و یا بعضا صلحآمیز آنها با رژیم صهیونستی چهرهای خاص به این منطقه بخشیده است.
میرسعیدی ادامه داد: خیزشهای اسلامی در نیمه اول قرن بیستم در پس سقوط امپراطوری عثمانی و در نیمه دوم این قرن که مهمترین آنها در چهره انقلاب اسلامی پدیدار شد، پیام استقلالطلبی و نفی سلطه سیاسی و نظامی قدرتهای بیگانه را با خود داشت.
او با اشاره به نیاز به تامل و واکاوی در ظهور پدیده تصریح کرد: جریانی که شعارش احیای خلافت اسلامی، آن هم زمانی که هویت اسلامی در پی زوال ایدئولوژی مارکسیستی خود را بازیافت میکند.
میرسعیدی تاکید کرد: تحلیل این پدیده در چارچوب مناسبات منطقهای و بینالمللی بر عهده اصحاب علم سیاست و روابط بین المل است.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی به دو نوع دینداری اشاره کرده و خاطرنشان کرد: دینداری مناسکبنیاد و دینداری اخلاقبنیاد جهان امروز را دربر گرفتهاند.
او ادامه داد: مناسک در هر دینی از جمله اسلام جزء جداییناپذیر آن به شمار میرود و حقیقت دینداری جز بر پایه ایمان و پذیرش اختیاری دوام نمییابد.
میرسعیدی یادآور شد: در دینداری اخلاقبنیاد مرز جدایی انسان از حیوان بر اصول اخلاقی ترسیم شده است، بنابراین ادیان از جمله اسلام با ادعای رستگاری و رهایی انسان آمدهاند پس واضح است اصول اخلاقی را مورد آموزهای خود قرار دهند.
او از سخنان خود اینگونه نتیجه گرفت: بخش مهمی از قوت گرفتن داعش محصول رواج یافتن رویکرد مناسکبنیاد است.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی در پایان گفت: مسئولیت دین بر عهده مصلحان و دغدغهمندان قرار دارد که با معرفی رویکرد اخلاقبنیاد و نشان دادن نقاط ضعف و تبعات خطرناک رویکرد مناسکبنیاد، تضعیف ریشههای این جریان و جریانات مشابه آن را، وجه همت خویش قرار دهند.
گفتنی است در افتتاحیه این همایش دو روزه، که اساتید و کارشناسانی از چندین کشور دنیا و ایران به ارائه مقالات خود میپردازند، حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در امور فرهنگی، حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس و مدیرکل امور بینالملل مجلس و جمعی دیگر از اصحاب سیاست سخنرانی کردند.
نظر شما :