نشست اعضای فعال تشکلهای دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی
نشست اعضای فعال تشکلهای دانشجویی دانشگاه با حضور دکتر حسن ملکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
عصر دیروز مورخ 1 آذر 95 نشست اعضای فعال تشکلهای سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر حسن ملکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر مرتضی خورسندی مدیر فرهنگی دانشگاه، دکتر زهرا جامه بزرگ مدیر برنامه ریزی و نظارت، خانم حیدری کارشناس تشکل ها و آقای نوروزی کارشناس قبلی تشکل ها در سالن اجتماعات این معاونت برگزار گردید.
در آغاز نشست دکتر ملکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هدف نشست را هم فکری و هم اندیشی در خصوص انجام مطلوبتر فعالیتها و ایجاد مؤانست بیشتر بین تشکلهای مختلف عنوان کردند. و اضافه نمودند که هیچ چیزی به اندازه گفتگو نمی تواند قلب ها را به هم نزدیک کند. سپس اعضای تشکل ها به ارائه دیدگاه های خود پرداختند که اهم آنها به شرح ذیل است:
1- شان دانشجو بیشتر از این است که پیاده نظام احزاب سیاسی باشد.
2- تاکید بر رعایت خطوط قرمز نظام و رعایت آنها و اهمیت دادن به تصمیمات شورای هیأت نظارت دانشگاه.
3- برنامه ها و فعالیت های تشکلها باید طوری باشد که فضا به سمت تنش و جنجال پیش نرود. هر چند اقتضای دانشجو نشاط داشتن است.
4- پارامترهای رد صلاحیت برخی از افراد برای سخنرانی و ... مشخص گردد.
5- اگر تشکلی با تشکل سیاسی دیگر اختلاف دارد باب گفتگو برای طرفین و حل منطقی آن باز است.
6- کنترل فضای دانشگاه بر عهده معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، حراست و هیأت نظارت دانشگاه است و تشکلهای دیگر نباید خود را نسبت به سایرین مقدم بدارند.
7- در خصوص اجرای برنامه ها مشکلاتی وجود دارد که مسائل مالی نیز بی تاثیر نمی باشد و حتی الامکان تخصیص بودجه به تشکلها عادلانه باشد.
8- مطالبه کرسی های آزاد اندیشی و میز گفتگو که تشکلها در قالب گفتگو مسائل را حل و فصل نمایند و این نیاز به هماهنگی این تشکلها با یکدیگر دارد.
دکتر جامه بزرگ افزود: هدف تشکلهای سیاسی در دانشگاه ارتقاء بلوغ سیاسی در بین دانشجویان است و چه بهتر است تشکلها به صورت مشترک با یکدیگر برنامه اجرا نمایند. طبق نظرسنجی هایی که از دانشجویان ورودی به عمل آمد بر اساس این نیاز سنجی دانشجویان خواستار اجرای برنامه هایی بودند و اعلام کردند که تشکلهای دانشجویی دغدغه سیاسی و دغدغه جناح بازی دارند و این باعث دوری این دانشجویان از آنها می شود. و برای رفع این مشکل باید به دنبال راه کار باشیم و اینکه دانشجوی بسیجی و دانشجوی انجمن اسلامی چه کاری باید انجام دهد تا موجب ارتقاء ارزشها در کشور باشد. در این مسیر نیاز به برنامه ریزی و پژوهش داریم و بر اساس این برنامه ها شعور سیاسی دانشجو را هم زمان تقویت نماییم.
دکتر خورسندی نیز بیان داشتند: تشکیل چنین جلساتی باعث هم دل شدن و نزدیک شدن تشکلها با یکدیگر می شود. در زمینه مسائل مالی معاونت فرهنگی دانشگاه تلاش دارد تا یک بودجه بندی برای تشکلها داشته باشد و امیدواریم در قالب همین بروجه و برنامه ریزی عمل کنیم. در زمینه کرسی های آزاداندیشی پتانسیلی وجود دارد که در آن می توانیم بحث های دوجانبه را پیش ببریم و در آینده نزدیک هرچند ممکن است بر سر آن مسائل اختلاف باشد، اما به شرط رعایت اخلاق مداری شاهد اجرای برنامه مشترک باشیم. اگر در دانشگاه فضای گفتگو بدون تخریب ایجاد شود بسیار خوب است، مسلما در بین شما تفاوت نظر وجود دارد اما فرهنگ گفتگو بدون تخریب می تواند حاصل این جلسه باشد.
دکتر ملکی با توجه به جمع بندی صحبت های مطرح شده در این جلسه مواردی را خاطر نشان ساختند؛ وی بیان داشت که صحبت های باارزش و مفید عزیزان تشکلها را می توان در چند محور جمع بندی کرد:
رکن اول: قانون
تشکلهای دانشجویی در عین متفاوت بودن می توانند هم سو باشند. و بنده از اصطلاح "متفاوت هم سو" یاد می کنم. در مسائل کلی نظام و در مورد خطوط کلی نظام باید هم سو باشید و در عین حال می توانیم متفاوت در نگرشهای سیاسی خود باشیم و مبنای کار ما قانون است. نزدیک ترین سند قانونی اساسنامه ای است که هر کدام از شما عزیزان به آن پای بند هستید و آن را امضا کرده اید. داور کارها شاخص های مندرج شده در اساسنامه تشکلهاست و هیأت نظارت دانشگاه نیز قانون است و اعضای آن بدون هیچ موضعگیری خاص تصمیم می گیرند. چیزی که بر آن تاکید می کنم این است که تفاوت ها منجر به تضاد نشود ما تفاوت ها را باور داریم اما تضادها توجیه ندارد.
رکن دوم: اخلاق
چیزی که توازن ایجاد می کند و اینکه موجب می شود کار انسانی ما از مدار خارج نشود اخلاق است. در جاهایی که قانون نتواند کاری انجام دهد بهتر است جانب اخلاق را رعایت کنیم و احترام متقابل تشکلها نسبت به یکدیگر مهم است.
رکن سوم: گفتگو
گفتگو یخ هر گونه بددلی را ذوب می کند و امیدوارم میز گفتگو برای تشکلهای دانشجویی راه اندازی شود و با استدلال صحبت کنید تا دیگران نیز بشنوند و با گفتگو کدورت ها از بین می رود، اما گفتگو هم سو با رعایت مصالح نظام باشد.
رکن چهارم: برنامه محوری است.
خاصیت برنامه محوری کنترل اوضاع است و مراد از برنامه یعنی اینکه بدانیم در زمان معین با امکانات محدودی که داریم می خواهیم چه برنامه ای اجرا کنیم و انتظار دارم هم ما و هم شما به سمت برنامه محوری پیش برویم.
رکن پنجم: مدیریت درونی است.
هر کدام از تشکلها دبیری دارد و این دبیر به عنوان مدیر آن تشکل محسوب می شود و باید اعضا را اداره کند تا خدای ناکرده فردی نیاید و برنامه های آن تشکل را خراب کند. و اگر این ارکان پنج کانه مراعات شود که در صحبت های شما عزیزان بود، می توانیم به جمع بندی برسیم و امیدواریم این جلسات استمرار پیدا کند و در 16 آذر 95 شما بتوانید برنامه های مفیدی برای دانشجویان اجرا نمایید.
نظر شما :