فراخوان سومین جشنواره بین المللی رسانه ای امام رضا(ع)
فراخوان سومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) منتشر شد و برای ارسال آثار تا خردادماه 1402 فرصت هست. جشنواره رسانهای امام رضا(ع) با اهدافی همچون ارتقای کمی و کیفی محصولات رسانه ای با مضامین رضوی و شبکه سازی و تعامل بیشتر با تولید و توزیع کنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی در داخل و خارج از کشور پایه گذاری شده است.
اهداف جشنواره
- ارتقای کمّی و کیفی محصولات رسانه ای با مضامین رضوی
- شناسایی، شبکهسازی و تعامل بیشتر با تولید و توزیعکنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی در داخل و خارج از کشور
- تعمیم و گسترش تولیدات رسانهای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانههای گوناگون بهویژه رسانههای نوین
- شبکهسازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانهای رضوی
- عمقبخشی به محتوای رسانهای مرتبط با سیره و معارف رضوی
محورهای موضوعی جشنواره
- سیره رضوی: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزههای سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانهای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزههای رضوی بهویژه در حوزه انقلاب اسلامی،جهاد تبیین، گفتوگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل
- زائر و زیارت رضوی: تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (علیهالسلام) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری (زیارت از بعید) با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار میکنند با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبههای امامرضایی و زائران غیرایرانی
- وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا علیهالسلام و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان به نام مبارک امام رضا علیهالسلام
- خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن درعرصه های مختلف خدمات آستان قدس رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع) و بازنمایی منش خادمانه خدام ویژه علی بن موسی الرضا(ع) همچون خادم الرضا(ع) سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
- هویت مشهد الرضا: تبیین و بررسی جایگاه مشهد مقدس به عنوان نماد شهر زیارتی ، بایستهها و ضرورتها و چالشهای پیش روی آن نگاهی نقادانه از منظر اقدامات مسئولانه و عملکرد شهروندی
- جهاد تبیین: بررسی نقش و جایگاه جهاد تبیین در سیره و کلام ائمه معصومین علیهمالسلام بهویژه علی بن موسی الرضا(ع) و همچنین تشریح عینی راهکارهای جهاد تبیین سیره معصومین(ع) در عصر حاضر
بخشهای جشنواره
- رسانههای خبری و تحلیلی
شامل محورهای ذیل خواهد بود:
- خبر
- گزارش
- مصاحبه
- سرمقاله ، مقاله و یادداشت مطبوعاتی
- گزارش خبری رادیویی
- گزارش خبری تلویزیونی
بخش ویژه: تیتر
- رسانههای مجازی
در حوزه فضای مجازی توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی میباشد و محصولات تولید شده در قالببندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل بخشهای ذیل خواهد بود:
- صفحه و کانال در شبکههای اجتماعی
- پادکست ویژه فضای مجازی (منتشر شده در بسترهای پادکستی)
- گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)
- رسانههای صوتی و تصویری
این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانههای صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برونمرزی و بین المللی، سکوها (پلتفرمهای) ویدئویی و تلویزیونهای اینترنتی برگزار میشود و شامل بخشهای ذیل خواهد بود:
- برنامه رادیویی ترکیبی
- نمایش رادیویی
- فیلم کوتاه
- برنامه تلویزیونی (ترکیبی، مسابقه و ... )
- مستند
- نماهنگ
- پویانمایی و موشنگرافیک
بخش ویژه: فیلمنامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی
- عکس و گرافیگ
- تکعکس
- گزارش تصویری
- پوستر
- تصویرسازی و نقاشی دیجیتال
- تایپوگرافی
بخش ویژه : اینفوگرافیک
- مقاله، رساله و پایاننامه
در این بخش آثار تحقیقی و پژوهشی در قالب های مقاله، رساله و پایان نامه که با محوریت تولید، نشر و ارزیابی محتوای رسانهای مرتبط با سیره رضوی تولید شده است، مورد توجه خواهد بود.
- پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکههای اجتماعی
با هشتگهای #چهارشنبه_های_امام_رضایی #همه_خادم_الرضاییم #امام_رضا #ImamReza
جوایز جشنواره
به نفرات برتر هر بخش از جشنواره جوایزی به شرح ذیل اهدا خواهد شد:
نفر اول: تندیس ویژه جشنواره و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی
نفر دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی
نفر سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی
نحوه ارسال آثار به جشنواره
- همه شرکتکنندگان می بایست با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام فرمایند.
- ارسال آثار بخش رسانههای خبری و تحلیلی و فضای مجازی از طریق فایل و لینک در وبسایت جشنواره مقدور است. در صورت حجم بالای آثار در بخش رسانه های صوتی و تصویری (فقط آثاری که بیشتر از 200 مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، میبایست اثر را در قالب 2 نسخه دیویدی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و یا فایل اثر را و یا لینک نسخه آپلود شده آن را از طریق پیام رسانها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره 09035270234 ارسال نمایند.
نشانی پستی دبیرخانه جشنواره
استان خراسان رضوی، مشهد،بولوار سجاد،سجاد 1، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، دبیرخانه جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)،
کد پستی: 9187793112
شماره تماس:09035270234 یا 37685011-051 داخلی 1212
تقویم زمانی جشنواره
آخرین مهلت ارسال آثار: 31 خرداد 1402
زمان برگزاری اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان: مهرماه 1402
شرایط عمومی شرکت در جشنواره
- شرکتکنندگان در جشنواره، باید آثار خود را با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی جشنواره در قالب زمانبندی تعیین شده به دبیرخانه ارسال نمایند.
- اطلاعرسانی جشنواره، فرایند ثبت نام و ارسال آثار از طریق وبسایت دبیرخانه جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir انجام میشود.
- آثاری که در فاصله زمانی 1 فروردین 1400 تا پایان مهلت ارسال اثر در یکی از نشریات، خبرگزاری ها و پایگاههای خبری (دارای مجوز) و شبکههای اجتماعی منتشر و یا در شبکه های داخلی و برون مرزی صدا و سیما و یا شبکههای بینالمللی و یا تلویزیون های اینترنتی و ... پخش شده است در جشنواره شرکت داده می شوند.
- آثاری که در جشنواره اول و دوم حائز رتبه و برگزیده شده اند امکان شرکت مجدد ندارند.
- تکمیل فرم مشخصات فردی و رسانهای به همراه مشخصات کامل اثر در سایت جشنواره الزامی است.
- دبیرخانه جشنواره پس از دریافت اثر از شرکت کننده و بررسی اطلاعات ثبت شده طی ده روز کاری تایید ثبت اثر را به شرکت کننده اعلام خواهد نمود.
- آثار نباید مغایر با قوانین و مقررات جاری، فرهنگ و ارزشهای ملی و دینی باشد.
- آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فقط از پدیدآورنده و صاحب حقوقی اثر یا نشریه چاپ شده پذیرفته میشود.
- شرکتکننده برای کسب رتبه باید به شاخصها و در نهایت به تصمیمات هیئت محترم داوران اعتماد نموده و پایبند باشد.
- شاخص های بررسی آثار متعاقباً توسط هیئت علمی جشنواره اعلام خواهد شد.
- آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره عودت داده نخواهد شد.
- دبیرخانه جشنواره مجاز است با حفظ حقوق معنوی صاحب اثر، در حد متعارف آثار منتخب را در امور نمایشگاهی، انتشاراتی، اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود استفاده نماید.
- آثاری که با مشخصات ناقص به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- تصمیمگیری در قبال مسایل پیشبینی نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره خواهد بود.
- همه آثار باید هماهنگ با یک یا چند مورد از موضوعات و محورهای مطرح شده در جشنواره باشد.
- هر نفر در هر یک از قالب های جشنواره حداکثر 3 اثر می تواند ارسال کند. در صورت عدم رعایت تمامی آثار فرد مذکور از روند بررسی جشنواره حذف خواهد شد.
- آثار غیر مرتبط با موضوعات جشنواره از داوری حذف خواهند شد.
- به آثاری که بعد از مهلت تعیین شده به دبیرخانه ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- معرفی هیأت داوران به انتخاب و نظارت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی صورت می گیرد.
- شرکت کنندگان باید نسبت به پیگیری اطلاعات و اخبار منتشر شده در سایت جشنواره اهتمام داشته باشند.
- بخش ویژه در محورهای مختلف جشنواره فقط یک نفر برگزیده خواهد داشت.
شرایط اختصاصی شرکت در جشنواره
الف- رسانههای خبری تحلیلی (خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی).
- آثار این بخش می بایست در بستر رسانه های خبری- تحلیلی دارای مجوز منتشر شده باشد.
- در خصوص آثاری که بدون ذکر نام تولید کننده منتشر شده، ارائه نامه رسمی معرفی تولید کننده اثر از طرف رسانه الزامی است.
- در صورت عدم وجود لینک آثار و یا حجم بالای اثر، امکان ارسال از طریق پست فراهم می باشد.
- گزارش های خبری رادیویی و تلویزیونی می بایست حداکثر 3.5 دقیقه باشد.
ب- رسانههای مجازی (حساب کاربری، پادکست ویژه فضای مجازی(منتشر شده در فضای پادکستی)، گزارش ویدئوئی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)
- در بخش شبکه های اجتماعی می بایست لینک صفحه و یا کانال مورد نظر در فرم ثبت نام درج گردد.
- هنگام ثبت نام در جشنواره مشخصات کامل مدیر یا مدیران صفحه یا کانال می بایست اعلام شود.
- تمامی کانال هایی که قبل از این ایجاد شده اند، می توانند با رعایت ضوابط در جشنواره حضور یابند.
ج- رسانههای صوتی و تصویری (برنامه رادیویی ترکیبی،نمایش رادیویی، فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی، مستند، نماهنگ، پویانمایی و موشنگرافیک).
- آثار این بخش به استثناء فیلمنامه و طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی، حتماً باید در بازه زمانی اول فروردین 1400 تا پایان مهلت ارسال آثار در یک شبکه تلویزیونی داخلی، برونمرزی یا بینالمللی و یا تلویزیونهای اینترنتی و پلتفرمها پخش شده باشد.
- در صورت حجم بالای آثار در بخش رسانههای صوتی و تصویری (فقط آثاری که بیشتر از 200 مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، می بایست اثر را در قالب 2 نسخه دیویدی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و یا فایل اثر را و یا لینک نسخه آپلود شده آن را از طریق پیامرسانها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره 09035270234 ارسال نمایند ضمنا نسخه DVD در آرشیو دبیرخانه جشنواره نگهداری می شود.
- آثار بخش فیلم نامه ، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی در قالب pdf یا word باید ارائه گردد. حقوق معنوی این آثار برای تولیدکننده محفوظ است.
- آثاری که در جشنواره قبلی شرکت کرده اند امکان شرکت مجدد ندارند به استثناء صفحه و کانال در شبکه های اجتماعی
- تهیه کننده برنامههای ترکیبی موظف است 2 قسمت شاخص برنامه را برای داوری ارسال کند و در قالب فرم یک صفحه ای خلاصه توضیحاتی در خصوص رویکرد، اهداف و دستاوردهای برنامه ارائه نماید.
د- عکس و گرافیک
- تک عکس و گزارش تصویری منتشرشده در رسانهها باید با ذکر نام صاحب اثر و یا تأیید رسمی مدیرمسئول رسانه مربوط به همراه لینک صفحه ارائه شود. عکس با فرمت jpg و با ضلع بزرگ 3000 پیکسل و گزارش تصویریها باید در یک فایل به صورت زیپ ارسال شود. در صورت عدم رعایت ابعاد تصاویر اثر ارسالی حذف خواهد شد.
- هر هنرمند میتواند در همه بخشهای گرافیک شرکت کند.
- آثار گرافیک باید در ابعاد ۵۰ در ۷۰ و فرمت jpg و با کیفیت 300 dpi درحالت RGB ارسال شود.
- تکنیک اجرای اثر آزاد است.
- آثار گرافیک می تواند رنگی یا سیاهوسفید باشد.
- آثار گرافیک با تکنیک های دستی باید به صورت فایل دیجیتال ارسال شوند و مسئولیت ادیت رنگ و نور اثر به عهده شرکتکننده است.
ر- مقاله، رساله و پایاننامه
- در صفحه اول عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی نویسنده/ نویسندگان با رعایت اولویت و درجه علمی ذکر گردد.
- ترتیب قرارگیری اجزای مقاله: عنوان، چکیده فارسی، کلیدواژههای فارسی، مقدمه، روششناسی، یافتههای تحقیق، بحث و نتیجهگیری، منابع، چکیده انگلیسی میباشد.
- عنوان مقاله خلاصه و روان با حداکثر 15 کلمه تهیه شده باشد.
- نسخه اصلی مقاله را از طریق لینک ارسال مقاله در وبسایت ارسال نمایید.
- فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای رشتههای مختلف میتوانند پایاننامهها و رسالههای خود را که در موضوعات مرتبط با تولید، توزیع و ارزیابی محتوای رسانهای مرتبط با حوزه معارف رضوی (محورهای موضوعی جشنواره) در 5 سال اخیر تدوین و از آن دفاع کرده اند، برای شرکت در جشنواره ارسال نمایند.
- متقاضیان میبایست چکیده و متن کامل پایان نامه را در قالب فایل پیدیاف از طریق سایت دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- به تشخیص هیئت علمی جشنواره تعدادی از پایان نامهها و رسالهها به عنوان برگزیده معرفی و تجلیل میشوند.
س - پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکههای اجتماعی
در این بخش کلیه محتواهای درج شده رصد میگردد و بر اساس میزان بازدید، پسند و اظهارنظرهای درجشده ارزیابی صورت میگیرد ضمناً باید هشتگ های مشخص شده در زیر پست درج شده باشد.
نکات مهم
- گزیده آثار جشنواره در قالب مجموعهای منتشر خواهد شد. بدیهی است دبیرخانه در انتخاب آثار رسیده مختار خواهد بود.
- برپایی نمایشگاه های آثار منتخب، اکران آثار، برگزاری کارگاه ها و نشستها از بخشهای جنبی جشنواره است که زمان و مکان برگزاری آن متعاقباً از طریق سایت دبیرخانه جشنواره، اطلاعرسانی خواهد شد.
- هر گونه نظر و پیشنهاد را از طریق سایت جشنواره ارسال فرمایید.
- فراخوان بخش بین الملل جشنواره متعاقبا به صورت جداگانه اعلام خواهد شد.
نظر شما :