اولین رویداد سراسری رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاداندیشی

۲۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۱ کد : ۲۳۳۸۸ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۶۲۱
کرسی‌های آزاداندیشی و مسابقات مناظره دانشجویی، بستری ارزشمند برای پرورش و شکوفایی مهارت‌های گفتگو، مناظره سازنده و تفکر نقادانه در میان دانشجویان فراهم می‌کند. این رویدادها فرصتی مناسب برای دانشجویان ایجاد می‌کند تا با استدلال منطقی، احترام به دیدگاه‌های متفاوت و پرهیز از هرگونه تعصب و جانبداری، به بحث و گفتگو درباره مسائل و موضوعات گوناگون بپردازند.
اولین رویداد سراسری رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاداندیشی

کرسی‌های آزاداندیشی و مسابقات مناظره دانشجویی، بستری ارزشمند برای پرورش و شکوفایی مهارت‌های گفتگو، مناظره سازنده و تفکر نقادانه در میان دانشجویان فراهم می‌کند. این رویدادها فرصتی مناسب برای دانشجویان ایجاد می‌کند تا با استدلال منطقی، احترام به دیدگاه‌های متفاوت و پرهیز از هرگونه تعصب و جانبداری، به بحث و گفتگو درباره مسائل و موضوعات گوناگون بپردازند.

با برگزاری سه دوره مسابقات کرسی آزاداندیشی در سطح سراسری و با استقبال گسترده دانشجویان، تلاش شده است زمینه‌ای مناسب برای گفتگوهای علمی، تخصصی و آزاداندیشانه فراهم شود. همچنین با الهام از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تداوم این سنت حسنه، برنامه‌ریزی برای ادامه برگزاری این مسابقات در دو سطح استانی و کشوری در دستور کار قرار گرفته است.

اهمیت برگزاری مسابقات کرسی آزاداندیشی و مناظره دانشجویی در آن است که این رویدادها می‌توانند نقش بسزایی در تقویت مهارت‌های استدلال منطقی، تفکر نقادانه، شنیدن دیدگاه‌های مخالف و در نهایت تربیت نسلی منطقی، منتقد و آزاداندیش ایفا کنند. امید است با ادامه این روند، شاهد شکوفایی فرهنگ مناظره سازنده و آزاداندیشی در میان دانشجویان باشیم.

 

برای ثبت نام در اولین رویداد سراسری رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاداندیشی کلیک نمایید.

 https://korsi.farnama.net

 

 

 محور فرهنگی

 ضعف در قرارگاه فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی) باعث ایجاد موازی کاری در حوزۀ فرهنگی شده است.

 ضعف هویت جمعی در شواری عالی انقلاب فرهنگی از علل اختلالات فرهنگی است.

 پوشش، امری شخصی است و دولت نمی‌تواند در آن دخالت کند.

 اگر جمهوری اسلامی روابط زن و مرد را آزاد بگذارد، مردم چشم و دل سیر می‌شوند.

 صدا و سیما به علت غلبۀ تهیه‌کنندگان و نداشتن مدل مناسب و قوى، در تهیه سریال‌ها منفعل است.

 از علل افزایش سن تجرد، تغییر نگاه جوانان به ازدواج، تحت تأثیر فرهنگ غرب و تبلیغات رسانه‌هاى غربى است.

 براى حفظ سلامت اخلاقى جامعه، ممیزى فیلم و محصولات فرهنگى ضرورى است.

 حجاب اجبارى متناقض با کلام الهى «لا اگراه فى الدین» است.

 استفاده از اینترنت ملى، راه‌حلّ مناسب براى جلوگیرى از ورود محتواى نامناسب است.

 پذیرش یا حتى توجه مردم به توصیه‌هاى غیر‌تخصصى سلبریتى‌ها ناشى از عدم حاکمیت تخصص‌‌‌گرایی بر فرهنگ عمومى کشور است.

 فرهنگ‌سازىِ پذیرش خطا و نقدپذیرى مدیران، سبب افزایش اعتماد آحاد جامعه به حاکمیت می‌شود.

 ضعفِ پذیرش ضوابط و توصیه‌هاى اخلاقى مانند حجاب در برخى از افراد ریشه در بى‌تفاوتى مسئولین مربوط، نسبت به سایر حقوق و مطالبات آنان دارد.

 جراحى‌هاى زیبایى در جامعه ناشى از کمبود اعتمادبه‌نفس افراد است.

 اعمال قوانین بازدارنده (محدود کننده) برای فرهنگ‌سازى در جامعه لازم است.

 فضاى مجازى بدون استفاده از ابزار سلبى، قابل کنترل و مدیریت است.

 دین‌گریزى در بعضى از جوانان ناشى از ضعف اقتصادى است.

 یکی از دلایل ضعف در تولیدات سینمایی و صدا و سیما، رانتی بودن واگذاری پروژه‌ها است.

 حضور زنان در ورزشگاه‌ها منافى عفت عمومی است.

 داخل خودرو باید به‌عنوان حریم شخصی افراد محسوب شود.

 ضعف آموزش تاریخ علم در رشته هاى آموزشى موجب ایجاد گسست فرهنگى شده است.

 

محور اجتماعی

 سیاست ارتقای سواد رسانه‌اى جایگزین مناسبى براى سانسور است.

 برای رفع مصلحت‌اندیشی‌ها و همچنین کندی در برخورد با مدیران متخلف، اراده‌ای قطعی و پایدار در حاکمیت وجود ندارد.

 حجاب وروابط آزاد از مسائل شخصى بوده و نظام نباید در آن مداخله کند.

 گشت ارشاد در جامعه لازم است.

 اشتغال زنان درجامعه اثر منفی بر ازدواج و ثبات زندگی دارد.

 عدم تناسب تحصیل با اشتغال از عوامل ایجاد ناامیدى در جامعه است.

 بسترسازى براى ورود جوانان به عرصه‌هاى مدیریتى، فکرى و اجرایى کشور وجود ندارد.

 حوزه و دانشگاه براى ایجاد مطالبه عمومى و نخبگانى درخصوص تحقق بیانیۀ گام دوم انقلاب، فاقد برنامه و داراى تقصیر است.

 الگو‌سازى سلبریتى‌ها به جاى نخبگان و متخصصین در میان مردم موجب بروز بحران‌هاى اجتماعى شده است.

 فیلترینگ فضاى مجازى، ناقض حقوق و آزادى‌هاى اجتماعى است.

 جمهوری اسلامی در زمینۀ عدالت اجتماعی، کارنامۀ قابل قبولی ندارد.

 افزایش حضور اجتماعى زنان موجب تضعیف نظام خانواده می‌گردد.

 استفاده از قوۀ قهریه براى نهادینه کردن قانون مجاز است.

 افشاگرى فساد سبب سلب اعتماد عمومى از حاکمیت و جامعه می‌شود.

 حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل ناشى از ضعف عملکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهورى و ضعف دیپلماسى است.

 گسترش فرهنگ نقد و گفتگو و شفافیت عملکرد مسئولین موجب ارتقاى اعتماد و حفظ سرمایه‌هاى اجتماعى است.

 اکثر آسیب های اجتماعی موجود در جامعه به‌دلیل ضعف در نظام تعلیم و تربیت اجتماعى است.

 

محور سیاسی

 حمایت از جبهۀ مقاومت در منطقه در راستاى منافع ملى ایران است.

 طرح صیانت از فضاى مجازى موجب تضییع حقوق کاربران می‌شود.

 در جمهوری اسلامى ، اراده‌اى راستین براى مقابله با فساد وجود ندارد.

 برگزاری رفراندوم برای انتخاب نوع حکومت و قانون اساسی توسط عموم مردم و تکرار آن در هر دهه ضرورى است.

 حمایت جمهورى اسلامى ایران از مسلمانان جهان گزینشى است.

 در سیاست خارجى ایران، میدان بر دیپلماسى اولویت دارد.

 اگر انقلاب نمى شد، الان قوى‌ترین کشور منطقه ودر اوج رفاه و امنیت بودیم.

 عدم بررسی علنی و شفاف کارنامه یا محاکمۀ مدیران بعد از تغییر مسئولیت‌، مردم را به حکومت بى‌اعتماد ساخته است.

 کمتر شدن فاصلۀ اغتشاشات در بیش از دو دهه اخیر بیانگر عدم پذیرش نقاط‌ ضعف از سوى حاکمیت است.

 مذاکره در ارتباط با سیاست‌هاى دفاعى و موشکى، اقتصاد و امنیت ایران را تامین می‌کند.

 تعدد و تکثر احزاب به‌نفع نظام اسلامى است.

 میزان مشارکت مردم در انتخابات ملاک مناسبی براى سنجش مشروعیت ومقبولیت نظام سیاسى است.

 اختیارات ریاست جمهوری براى ادارۀ کشور و رفع مشکلات موجود کافى است.

 مقابله با فساد برخی از آقا‌زاده‌ها به‌صورت گزینشی است.

 در جمهورى اسلامى فساد، سیستماتیک نیست.

 اختیارات رهبرى بى‌حد‌ومرز است.

 اگر حکومت پهلوی اوّل ادامه بیدا می‌کرد همین قدر پیشرفت که در 4۳ سال اخیر ایجاد شده است، اتفاق می‌افتاد.

 ضعف سواد رسانه‌اى مدیران فراجا وقوۀ قضائیه از علل اصلى اغتشاشات اخیر است.

 ایران مستقل از بلوک شرق است و شعار نه شرقى و نه غربى محقق شده است.

 در جمهوری اسلامی امکان دیکتاتوری وجود ندارد.

 جمهورى اسلامى می‌تواند در عین رابطه با آمریکا استقلال خود را حفظ کند.

 می توان بدون اتکا به آمریکا بر مشکلات کشور فائق آمد.

 نظام نیمه پارلمانى، نیمه ریاستى در جمهورى اسلامى موجب توزیع نادرست قدرت و ضعف عملکرد اجرایى شده است.

 

محور اقتصادی

 عدم شفافیت مدیریت اقتصادى سازمان‌ها، مهمترین عامل گسترش فساد مالى و ادارى در آنها است.

 فساد، جز با اهتمام کلیۀ ارکان حکومت در اصلاح و اجراى سامانۀ سوت‌زنى یکپارچه، ریشه‌کن نمى‌شود.

 تحقق عدالت مالیاتى فقط با اهتمام جدى حکومت بر اجراى دقیق قانون مالیات بر عایدى سرمایه محقق می‌شود.

 دولت با حذف ارز ترجیحى، باعث گرانى‌هاى اخیر شده است.

 حذف تدریجى یارانه‌هاى پنهان و پرداخت مستقیم به مردم تضمین کنندۀ ایجاد عدالت اقتصادى نیست.

 تعامل اقتصادى با شرق نسبت به غرب، منافع اقتصادى کشور را بهتر تأمین می‌کند.

 اقتصاد مقاومتی به معنای فاصله گرفتن از اقتصاد جهانی است.

 قانون نانوشتۀ عدم بازخواست از مدیران پس از اتمام دورۀ مسئولیت، سبب عدم نگرانى از تصمیم‌هاى غیر مسئولانۀ آنان به‌ویژه تصمیمات اقتصادى در زمان فعالیتشان است.

 چالش اساسى کشاورزى ایران، تولید غیراقتصادى است.

 افزایش بى‌رویۀ قیمت ها در کشور متأثر ازعدم توافق با آمریکا وتداوم تحریم‎ها است.

 علم اقتصاد، اسلامى و غیر‌اسلامى ندارد.

 جراحى اقتصادى کشور باید ابتدا از دولت و مدیران شروع شود.

 ریشۀ مشکلات اقتصاد کشور، تمایل به همرنگ شدن با نظام هاى بین المللى اقتصادى است

 قصور و غفلت دانشگاه و حوزه در احیای امر به معروف و نهی از منکر تخصصی مدیران و بدنۀ اقتصادى کشور، از عوامل مهم و کلیدى وضع موجود است.

 اگر انقلاب نمى‌شد، الان اوضاع اقتصادى بهترى داشتیم.

 تغییر روند شاخص بورس برای جبران ضررهای مردم در بازار سرمایه در کوتاه مدت امکان پذیر است.

 تفکیک پایتخت اقتصادى از پایتخت سیاسى (تهران) سبب رشد محسوس اقتصادى کشور خواهد شد.

 طرح اقتصاد ایالتى و محلی بهترین راه براى برون‎رفت از بحران اقتصادى فعلى کشور است.

 تحول و جهش اقتصادی ایران جز با حذف بانکهای خصوصی، ممکن نیست.

 

محور سلامت

 گسترش خدمات نظام سلامت در نقاط محروم منوط به افزایش ظرفیّت دانشجویان علوم پزشکی است.

 همسویی با سیاست های سازمان بهداشت جهانی در تعیین سیاست های جمعیّتی، یک تجربۀ جهانی و عامل توسعه پایدار است.

 خانوادۀ پرجمعیّت با منابع ثابت اقتصادی موجب تربیت نسلی افسرده، کم سواد و فاقد شغل مناسب می شود.

 اولویّت در تخصیص منابع و امکانات، گسترش بیمارستان ها و مراکز درمانی است.

 تأکید بر طبّ سنّتی و سرمایه گذاری در این بخش، یعنی عقب ماندن از روند سریع طبِّ مدرن و در عصری که علم در مقیاس سلّولی و مولکولی و امکانات فوقِ مدرن در حال پیشرفت است طبّ سنّتی جواب نمی دهد.

 طبّ سنّتی، شِبه علم است و نه علم ؛ و سابقۀ جدّی علمی و پژوهشی ندارد.

 تعطیل شدن غربالگری جنین موجب تولّد نوزادان با بیماری های ژنتیکی و تحمیل هزینه های گزاف به جامعه و خانواده ها است.

 ادغام آموزش پزشکی در بخش بهداشت و درمان تجربه ای موفّق و مؤثّر در پیشرفت های کشور در حوزۀ علوم پزشکی و نظام سلامت بوده است.

 مدیریّت یک علم و دانش پیچیده و تخصّصی است و دانش آموختگان رشته های مدیریّت خدمات بهداشتی و اقتصاد سلامت باید در رأس هرم مدیریّتی نظام سلامت و دانشگاه ها قرار بگیرند.

 گسترش دانشکده های علوم پزشکی در شهرهای مختلف موجب گسترش فرصت های آموزشی، رفع محرومیّت های نقاط محروم و ارتقاء سلامت مردم می شود.

 تعداد دانش آموختگان علوم پزشکی کافی و متناسب است و بهبود وضعیّت سلامت کشور به تصحیح رویکردهای مدیریّت منابع انسانی نیازمند است.

 افزایش جمعیّت یکی از مؤلّفه های پیشرفت کشور است.

 در حوزۀ سلامت چاره ای جز پیشگیری و کاهش بارِ بیماری ها نداریم؛ و هر چه در بخش درمان هزینه کنیم ضرر و زیان است.

 طبّ ایرانی میراث علمی دانشمندان و حُکمای بزرگی است که قرن ها پاسخگوی نیازهای حوزۀ سلامت بوده و سایر کشورها نیز آن را تجربه کرده اند.

 

محور هنر و معماری

 اصالت هنر و اصیل بودن هنر اهمیتی ندارد و نمونه‌های بدلی و الگوگرفته از آثار شاخص هنری هم می‌توانند در شمار آثار هنری فاخر و اثربخش در شمار آیند.

 آفرینش آثار هنری ذاتی است یا اکتسابی؟ اصالت با کدامست؟ (این نگاه همانند نگاه جبری و اختیاری است)

 آفرینش آثار هنری اکتسابی نیست و تمام فرآیند آفرینش ذاتی است و همین امر سبب اصالت آثار است و نباید آفرینش هنری را با مختار بودن انسان در عین اجبار سنجید.

 شخصیّت هنرمند مهمّ¬تر از ارزش هنری آثار اوست و گستره اثرگذاری اجتماعی او بیش از آثارش است.

 هنر برای خلق پیام شعاری بیش نیست و آنچه باید معیار ارزشگذاری گردد، نگاه هنر برای هنر است.

 فرهنگ مصرف آثار هنری بویژه آثار شنیداری (موسیقی) در خانواده‌های ایران جایگاهی ندارد و نباید در پی ارتباط و تأثیر اجتماعی آن بر سبک زندگی نسل جدید بود.

 رعایت مالکیت معنوی یا حق نشر (کپی رایت) می‌تواند بزرگترین مانع برای دیده شدن آثار هنری و بالطبع فرهنگ‌سازی باشد و هدف هنرمند باید تولید آثار فاخر باشد بدون چشم‌داشت مالی.

 نباید تجربه هنری را به مثابه و مرتبط با تجربیّات عرفانی و دینی دانست.

 هنر دینی عبارتی برساخته است و هنر با دین هیچ نسبت و ارتباطی ندارد.

 نمی‌توان و نباید نسبتی بین اخلاق و هنر برقرار کرد. چنانکه ارزش‌ آثار هنری بر پایه بازنمایی ارزش‌های اخلاقی شکل نمی‌گیرد.

 زیبایی‌شناسی در هنر مقوله‌ای مهمتر از تجربه‌های اخلاقی در هنر است و مبنایی برای ارتباط این دو عنصر وجود ندارد.

 اخلاقیات را نباید معیاری برای برشمردن زیبایی‌شناسی در عرصه هنر دانست.

 ادیان الهی نگاهی همگون و همسان به هنر دارند و تعارضی در آنها نیست.

 هنر عنصری نیست که بتواند فرهنگساز باشد و بر اقتصاد موثر افتد. پس نباید آن را عنصری موثر در همه امور فرهنگی دید.


لینک دانلود فایل

نظر شما :