ویژه برنامه روز دانشجو با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۱ کد : ۲۳۷۱۲ تشکل ها
تعداد بازدید:۶۲۲
ویژه برنامه روز دانشجو با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی ظهر امروز دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد و ضمن گفت‌وگو با دانشجویان به ایراد سخن پرداخت.
ویژه برنامه روز دانشجو با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

ویژه برنامه روز دانشجو با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی ظهر امروز دوشنبه 13 آذر 1402 برگزار شد و  ضمن گفت‌وگو با دانشجویان به ایراد سخن پرداخت. در ابتدای این برنامه بیانیه دانشجویان توسط نماینده بسیج دانشجویی قرائت شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در ابتدای این برنامه ضمن تبریک روز دانشجو، گفت: امیدوارم جلسه امروز پر بار و روشنگرانه باشد. ایامی که پشت سر می‌گذاریم ایام کودک کشی و جنایت است.

وی افزود: ضمن محکوم کردن این جنایات، امیدواریم ملت فلسطین پیروزی را کامل کند و وجود رژیم صهیونیستی از سرتاسر جهان محو شود.

زاکانی ادامه داد: امروز اثرات مشروعیت زایی در جهان را در حمایت مردم جهان از مردم فلسطین می بینیم.

وی افزود: در نقطه تاریخی خوبی قرار گرفته ایم که باید مسئولیت خود را بشناسیم. جنبش دانشجویی منشا افتخار و امید است.

زاکانی گفت: این جنبش دو قله دارد یکی ۱۶ آذر 1332 و دیگری 13 آبان 58 است. شباهتشان این است که هر دو در مقابله با نظام سلطه بودند

وی افزود: وجه اختلاف آن ها این است که در 16 آذر شاهد حرکت بر حاکمیت بودیم و حرکت دانشجویان توسط حاکمیت هم تحمل نمی شود و دانشجویان را شهید می کنند ولی در 13 آذر 58 اتفاقی که می افتد این است که نظام را تایید و تقویت می کند.

شهردار تهران ادامه داد: امروز حدود ۷۵ درصد جامعه شهری هستند و بقیه ساکن روستا هستند و نیازمند بازبینی جایگاه شهر و شهروندان در شرایط جدید هستیم. لذا راهی نداریم جز اینکه مسیر شهرها را به سمت تولید و مولد سازی آن ها پیش ببریم.

وی افزود: اگر ده ما در گذشته مولد بود امروز باید شهر ما مولد باشد و این ایده را در شهرداری استوار کردیم و هر خانه را یک کارخانه پیگیری می کنیم.وقتی صحبت از ایران قوی می کنیم حتما شهر و مدیریت شهری در آن برجسته است. لذا از ابتدای دوره شهرداری مسیری را پیگیری کردیم که ۴ تحول را ایجاد کنیم.

وی افزود: تحول اول تحول درون زا است. یعنی شهرداری  بتواند در مسیر رشد به نهاد اجتماعی اثر گذار تبدیل شود. چشم انداز 1410 را تحت عنوان تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام تعیین کردیم.

شهردار تهران گفت: بخش دوم ناظر به هویت شهری است که باید تعیین شود.مهم ترین نگاه ما این بود که نقاط ضعف شهرداری را به نقاط قوت تبدیل کنیم تا موضوعاتی مثل ترافیک و آلودگی حل شود. بخش سوم این تحول شهر هوشمند بود و تحول آخر نرم افزاری و سبک زندگی است. جنبش دانشجویی  ویژگی هایی دارد که می تواند پیشران این نوع نگاه باشد. اولین ویژگی این است که برای ایفای نقش متعهد در سرنوشت جمعی ایرانیان آماده است.

شهردار تهران در ادامه گفت: دومین ویژگی این است که جنبش دانشجویی ناظر آگاه و کنشگر است. سومین ویژگی این است که آرمان گرای واقع بین هستید. ویژگی چهارم این است که عدالت خواه هستید ولی عدالتخواهی را با عقلانیت دنبال می کنید.

شهردار تهران گفت: هر جا که مردم بودند توفیق الهی حاصل شد و موفق شدیم. اساس حرکت شهرداری را بر مشارکت جویی گذاشته ایم. یکی از اصول ما مسئولیت پذیری است. نوع ادبیات ما در مشارکت با نهادها تغییر کرده است و از یک رقیب به همراه تبدیل شده است. در حوزه اجتماعی وقتی قرارگاه اجتماعی زدیم شرایط اسف ناکی میدید ولی امروز شرایط متفاوت است.

زاکانی تاکید کرد: امروز شهرداری تهران ۵ هزار معتاد مهاجر را خدمت رسانی می کند و با افتخار این کار را انجام می دهیم. لذا اولین پایه ما مسئولیت پذیری بود. دومین ویژگی مشارکت این بود که نخبگان را بر مدار تصمیم گیری خود حاکم کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: خود را در معرض نقد اندیشه برتر قرار دادیم. ویژگی سوم این بود که محلات را بر مدار موثرین افراد محل قرار دادیم و  امروز 353 هسته از موثرین محل را ایجاد کردیم.

وی افزود: 6500 پروژه را مردم ظرف ماه گذشته به ما پیشنهاد داده اند. در تهران داریم آزاد راه می‌سازیم و در دهه فجر قسمتی از آن افتتاح شده است و ابر پروژه هایی در حال انجام است.

شهردار تهران گفت: 3659 پروژه محلی  با عدد قیمتی 8800 میلیارد تومان را داریم پیگیری میکنیم انجام دهیم. امسال بیش از یک میلیون نفر در رقابت های ورزشی شهرداری شرکت کردند تا بتوانیم استعداد یابی کنیم. باید مختصات جنبش دانشجویی را بازبینی کنیم و نیاز به نوسازی دارد تا بتوان آرمان های مهم ملت را پیگیری کند.

شهردار تهران گفت: جنبش دانشجویی جنبه ایجابی و سلبی دارد و هر دو جنبه آن برای ادامه حرکت لازم است.  جنبش دانشجویی باید خود را متحول کند چون مسئولیت های بزرگی دارد و نیاز به باز سازی عمیق دارد تا بتواند ایران قوی را ترسیم کند.  باید جنبش دانشجویی به خودش برگرد و مسیر درستی را ترسیم کند. جامعه بدون ترسیم آینده جامعه مرده است.

وی افزود: سیاست گذاری بدون تصویر از آینده روزمرگی و مردن حکمرانی است و باید تحول بزرگی را برای آینده ایجاد کنیم.

زاکانی در پاسخ به سوال دانشجویی راجع به اینکه شبیه شهردارهای قبل عمل می کنید، تاکید کرد: برای ده سال آینده چشم انداز داریم تا تحول ایجاد شود. ما امتداد شهردارهای قبل نیستیم و فکر و عمل ما کاملا تفاوت دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه در این دوره تراکم فروشی نمی کنیم، ادامه داد: یک سانت از شهر تهران را هم نمی فروشیم. تهران نیاز به نوسازی دارد ولی این مساوی با تراکم فروشی نیست.

وی در پاسخ به سوالی راجع به آلودگی هوا، افزود: آلودگی هوا ۲۳ مسئولیت دارد و مسئول مستقیم آن محیط زیست است و اصل آن متوجه شهرداری تهران نیست ولی ما خود را مسئول می دانیم و قرارداد بستیم  تا مشکل آن حل شود.

شهردار تهران تاکید کرد: روی آلودگی حساس هستیم که به سمت اتوبوس و خودروهای برقی رفتیم.

وی افزود: ما حجاب بان نداریم بلکه این افراد انتظامات مترو هستند. مسئولیت آن ها این است که در کنار نیروی انتظامی و به عنوان لایه دوم به امنیت مترو کمک کنند.

زاکانی گفت: ۴۰۰ نفر نیرویی که بنده مجوز دادم برای انتظامات مترو بود و حجاب بان نیستند.

شهردار تهران گفت: افرادی که بیرون از مترو تذکر می دهند نیروی ما در شهرداری نیستند و دارند تذکر شرعی خود را انجام می کنند که قانون هم از کارشان حمایت می کند. 

وی در پاسخ به سوال دانشجویی افزود: کسانی که امر به معروف می کنند وظیفه قانونی خود را انجام می دهند ولی حق ندارند از کسی فیلم بگیرند. 

زاکانی در پاسخ به سوال دیگری راجع به عدم انتشار فیلم یکی از هموطنان که در مترو دچار حادثه شده بود، افزود: همه جای مترو به جز واگن های DC و ac100 ما دوربین دارد. 

شهردار تهران گفت: با همه وجودمان  از مردم بابت آلودگی هوای امروز تهران عذرخواهی می کنیم.

در این مراسم عباس مرادی، نماینده بسیج دانشجویی  مطالبی را بیان کرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی؛

 رئیس اسبق سازمان بسیج دانشجویی،

 نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی.

رئیس سابق مرکز پژوهش­های مجلس.

کاندیدای انصرافی ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰.

و چهل و هفتمین شهردار کلان­شهر تهران بزرگ.


به مهد علوم انسانی و جمع دانشجویان دانشگاه علامه خوش آمدید. در روزگاری که مسئولین حاکمیتی مثل معاون اول رئیس جمهور و وزیر علوم به دانشگاه علامه می­آیند و کاری با دانشجویان دانشگاه ندارند، از این­که دعوت بسیج دانشجویی را برای حضور در این جلسه پذیرفتید، سپاس­گزاریم. اما بعد ...

 درخصوص حضور پرحاشیه جنابعالی در قامت سکان­دار شهرداری پایتخت مطالب بسیاری عنوان شده است. خاطرتان باشد به ­عنوان بسیج دانشجویی علامه در سال ۱۴۰۰ نامه ­ای به شما نوشتیم و به شما در خصوص «ارجاعات ره­زن­تان به قانون اساسی» هشدار دادیم. پس امروز از این­که مرز‌های بسته اصول­گرایی یک قانون را ناکارآمد دانست و برای شهردار کردنِ شما آن را تغییر داد، حرفی نمی­زنیم. ما امروز از سیاسی­کاری­های دوران ریاست­ شما بر مرکز پژوهش­های مجلس هم سخنی نمی­گوییم. مسئله امروز ما بلاتکلیفی مردم حوزه انتخاباتی­ شما پس از انصراف   جناب­تان از خانه ملت و بلندپروازی شما به سوی ریاست دفتر خیابان بهشت هم نیست. از نوع حضور کوتاه­ و شبهه­ناک­تان در انتخابات ریاست جمهوری هم سخنی نخواهیم زد. با این­که نمی­دانیم شما سیاست­پژوه هستید، سیاست­مدار هستید، پزشک هسته­ای هستید، یا «متخصص مدیریت شهر» هم کاری نداریم:


«مسئله امروز ما تهران است آقای زاکانی. مدیریت غیراصلولی تهرانِ مظلوم.

مسئله امروز ما «شهر» است؛ و ایده نداشته شما در خصوص پدیده شهر»

پیش از هر چیزی باید بگوییم با افتخار به گامِ اول جمهوری اسلامی، مهم­ترین بحران جمهوری اسلامی در گامِ دوم را تصویرِ مسئولین از آینده می­دانیم. از این­که شما و مسئولینی، چون شما، چه رویایی برای مردم ایران، کشور پهناورمان و شهرِ مظلوم­مان دارید و چگونه می­ خواهید آن را محقق کنید بسیاری از مردم اطلاعی ندارند و گاهی ناامیدند. این ناامیدی محصول مسئولینی بوده است که صندلی قدرت را اصل دیده­اند و اساساً رویای جریان ثروت -قدرت را محق کرده­اند نه رویای قانون اساسی جمهوری اسلامی برا همه­ی مردم عزیز ایران را.

 اما اصل مطلب ... همه می دانستند و شما هم می­دانستید که دوره مسئولیت شما ۴ سال یا نهایتاً با لطایف­الحیلی ۸ سال است. بلندپروازی­ای، چون «تهران؛ کلان­شهر الگوی جهان اسلام» بنا بود صرفاً جایگاه شما را در شهرداری تثبیت کند؟ مگر شهری را که از بن­وبنیان خواسته خود را شبیه نیویورک سازد، بدون تخریبِ بنیادین می­تواند شهرِ نمونه هویتی جهانِ اسلام کرد؟ شما بنا داشتید با تهران چه کار کنید؟ لطف نموده نمونه آن را در این بیش از دو سال، اکنون به مردم نشان دهید. اگر شما صریح نمی­گویید، ما برآیند خود را شفاف و روشن از عملکرد شما می­گوییم.

 آقای زاکانی! شما خواسته یا ناخواسته امتدادِ همان کرباسچی و حناچی و قالیباف بودید و هستید! شما هیچ برنامه ­ای برای ایجاد «درآمد پایدار مبتنی بر ایده پیشرفت» برای شهرداری نداشتید و ندارید و همین فقدان باعث می‌شود شهرداری برای تامین مالی خود، دست به درآمدزایی‌های نامشروعی بزند که تخمِ بی‌عدالتی را در شهر می‌کارد. تخلف‌فروشی‌هایی که شهر را جولانگاه سرمایه‌داران می‌کند و طبقه متوسط جامعه را روزبه‌روز به سمت حاشیه شهر می‌راند.

 رجعت ارتجاعیِ شما به سیاستِ آسمان فروشی در شهر تهران مگر همان امتداد تخریب شهر تهران و ایده مخرب توسعه حناچی و قالیباف و کرباسچی نیست؟ اتخاذ رویکرد توسعه عمودی شهر به­جای توسعه افقی نه تنها با سیاست‌های اتخاذ شده از سمت دولت و اسناد بالادستی تناقض دارد، بلکه زیست شهری شهروندان تهران را هم تهدید می­کند. در واقع با این کار، انگار شهرداری امنیت و آسایش شهروندان را با درآمد غیر پایداری معاوضه کرده است. آن هم درآمدی که چندین برابر آن در میان مدت از جیب شهرداری بیرون خواهد آمد.

مگر شما نگفته بودید "در تهران هرگز تراکم‌فروشی نداریم"؟ پس بسم الله ...  شفاف با دانشجویان سخن بگویید وضعیت کمیسیون ماده ۵ شهرداری شما چگونه است؟  کمیسیونی که از طریق مصوبات خود قادر بود در مسیر عدالت و تحقق حقوق شهروندی و بهبود عمومی وضعیت ساخت و ساز در شهر و ایجاد تعادل ساختاری و بصری موثر باشد، حتی در دوره آقای زاکانی که مدعی شهر الگوی جهان اسلامی است هم شهر را اختیار جریان ثروت و قدرت قرار داده است!

 چرا شهرداری شما مصوبات ماده ۱۰۰ را شفاف نمی­کند که بدانیم در دوره ریاست شما بر شهرداری چند پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ رای به تخریب گرفته است و اجرا شده و اساساً شما با چند مورد از ساخت­وساز‌های «متنقاض با الگوی جهان اسلام» مخالف کرده­اید؟

کجا شعار «تهران الگوی جهان اسلام» با سیاست به ۲۰ میلیونی شدن جمعیت تهران هم­خوانی دارد؟ شهری که امروز جمعیت مازاد بر ظرفیت خود را تحمل می‌کند، چگونه می‌تواند میزبان جمعیت ۲۰ میلیونی مد نظر حضرت­عالی باشد؟ اکنون که تحقق هدف­تان با مصوبه­های مجلس و تکمیل اختیار شهرداری برای تراکم فروشی­های افسارگسیخته، بیش از هر زمان محتمل شده استت، مگر جز این است که می­خواهید مردم را به­جای زمینی که حق آن­هاست به آسمان هدایت کنید، آسمان­فروشی کرده و تهران را به جریان قدرت و ثروت بفروشید؟

آقای شهردار!

شعار شفافیت و مبارزه با فساد سال‌هاست توسط شما ادعا می­شود و شما خود را در برهه‌های مختلف شخصیت فساد ستیزی معرفی کرده‌اید. اما باید بگوییم که ...

 آقای زاکانی!

 هنوز هم که هنوز است مطابق پیمایش­ها بالاترین ادراک عمومی فساد در لایه اداری که مردم با آن مواجه هستند، متوجه به شهرداری­ است. این یعنی چه؟ یعنی همین شهرداری تهران که شهردارش دو دهه است مدعی­ است فسادستزی است، نه هر روز، که هر لحظه درحال ناامیدسازی مردم از سیستم مقدس جمهوری اسلامی است. چرا این­گونه شده؟

 چون شهردار تهران بنایش بر شایسته­سالاری نبوده است. شهرداری حضرت­عالی امروز به مرکز «تبلیغات سیاسی، مذهبی و ادبی» تبدیل شده است و نه «مرکز مدیریت متعالی شهر». چون با احترام، مدیر نوسازی اداری شهرداریِ شما توانِ اصلاح نظام اداری ندارد و بیشتر      تاریخ­پژوه تشریف دارند! چون معاون فرهنگی اجتماعی شما درکی ار فرایند‌های ارتقاء فرهنگ شهروندی ندارد و بیشتر در حال حمایت از هئیات مذهبی است! چون سابقه معاونت معماری و شهرسازی شما به اندازه اداره یکی از مناطق ۱۲ گانه شهر تهران هم نبوده است. چون رئیس کمیسیون ماده ۵ شهرداری هیچ تجربه اجریی ندارند. با این نحو انتصابات و این جنس تحولات، چگونه باید انتظار داشت شهرداری از فساد بَری شود؟ مقابله و کشف فساد ۲۰ هزار میلیاردی در شهرداری تهران قابل تقدیر است، اما بفرمائید برای پیشگیری از این مفاسد کلان، چرا هیچ اقدام صورت نمی­گیرد؟ تکلیفِ باندِ «بانک فاسدِ شهر» در دوره شهرداری آقای زاکانی فسادستیز، چیست؟

به­راستی از شعارِ دیگر شما یعنی شفافیت خبری هست؟ از وضعیت به­روزرسانی سامانه شفافیت به­ ما بگویید. خودتان قضاوت کنید آقای حناچی در شفافیت عملکرد بهتری داشت یا آقای زاکانی؟ ً!

آقای زاکانی شما نه یک‌بار بلکه چندین مرتبه تکرار کرده­اید که رئیس‌جمهور مسئولیت مقابله با آلودگی هوا را به شما واگذار کرده‌اند. این صحبت چندین مرتبه تکرار شده تا اینکه اخیراً گویا از این موضع عقب‌نشینی کرده و گفته­اید شهرداری تنها یکی از سازمان‌هایی است که در این خصوص مسئولیت دارد! اما امروز شما فقط شهردار تهران نیستید آقای زاکانی! شما این­روز‌ها دیگر دستیار رئیس جمهور شده­اید، بفرمائید اختیارات شما برای حل معضل آلودگی هوای تهران کم بوده است؟ چه فرقی با گذشتگان خودتان در مدیریت فاجعه آلودگی هوا دارید؟ نه تنها در کنترل آلودگی هوا، شما در کنترل آلودگی صوتی تهران هم عملکرد مناسبی نداشته­اید. مسئولیت این معضل مستقیماً با شماست. حتماً اگر دو نیروگاه در تهران از سوخت مازوت استفاده کرده باشند، این شمائید که باید پاسخ­گوی این فاجعه باشید، چون شما شهردار تهرانید. نمی­خواهید از مردم بابت این وضعیت عذرخواهی کنید؟

اما آقای زاکانی ...

ای­ کاش وقتی برای شهرداری وعده می ­داید، خود را در قامتِ کاندیدای ریاست جمهوری نمی ­دیدید! ای­ کاش اداره شهرداری را با اداره یک قرارگاه فرهنگی اشتباه نمی­ گرفتید! ای­کاش سوداگری در مسکن را برمی­چیدید! ای­کاش شورایاری­ ها را تعطیل نمی­ کردید و محله­ گرایی را در اداره شهر بسط می­دادید! ای­کاش انتصابات غیر سیاسی و کارآمدی می ­داشتید! ای­کاش اصلاح اداری شهرداری را شوخی نمی ­گرفتید! ای­کاش درخصوص آلودگی هوا فرافکنی نمی­کردید! ای­کاش تراکم فروشی و سیاست عمودی­سازی شهر را متوقف می­کردید! ای­کاش ساماندهی معضل پسماند تهران را جدی می­گرفتید!

در پایان ...

 با درود فراوان بر روح پاک شهیدان عجمیان و علی­وردی، شهید عباس ورامینی و سردارِ شهید حاج قاسم سلیمانی و گرامی­داشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ شهیدان قندچی، بزرگ­نیا و شریعت­رضوی، مسئولین جمهوری اسلامی باید در سیاستگذاری طرف مردم و مستضعفین قرار بگیرند و بایستند. شهید روح‌الله عجمیان، فرزند یک کارگر روزمزد، به دست کسانی شهید شد که در این ساخت سیاسی-اقتصادی ماهانه صد‌ها میلیون تومان درآمد داشتند. رحمت خدا بر امام روح الله خمینی (ره) که با پابرهنگان عالم توانست استکبار جهانی را از دایره اهمیت خارج کند.

 

#خبرگزاری فارس    #خبرگزاری دانشجو     #پایگاه خبری شهر


نظر شما :