سخنرانی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی و نماینده انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور در اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و روسای پارک های علم و فناوری

۰۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۳ کد : ۲۴۴۱۸ انجمن ها
تعداد بازدید:۱۳۰
بنا بر وعده وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، در اختتامیه جشنواره بین المللی حرکت، مبنی بر حضور و سخنرانی نماینده ای از انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور در اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، سید امین توکلانی عضو دانشجویی شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور ضمن حضور در این اجلاس به ایراد سخنرانی در حوزه معرفی ظرفیت ها و طرح چالش های انجمن های انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور پرداخت که با استقبال حاضرین در نشست نیز همراه شد.
سخنرانی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی و نماینده انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور در اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و روسای پارک های علم و فناوری

بنا بر وعده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در اختتامیه جشنواره بین المللی حرکت، مبنی بر حضور و سخنرانی نماینده ای از انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور در اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، سید امین توکلانی دانشجویی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور ضمن حضور در این اجلاس به ایراد سخنرانی در حوزه معرفی ظرفیت ها و طرح چالش های انجمن های انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور پرداخت که با استقبال حاضرین در نشست نیز همراه شد.

رشد و ارتقای انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی در گرو حمایت و همکاری روسای دانشگاه هاست

سیدامین توکلانی، نماینده اتحادیه‌های علمی دانشجویی گفت: انجمن علمی یک نهاد با ماهیت دانشجویی و به محوریت فعالیت‌های علمی است. عمده مأموریت انجمن علمی دانشجویی، در زمینه ترویج علم و تعمیق آموزش است. در حال حاضر به استناد سامانه فرنما بیش ‌از 6 هزار انجمن علمی در سطح دانشگاه‌های کشور فعال هستند و جامعه‌ای با 100هزار نفر عضو دارند.

وی افزود: خوشبختانه جشنواره بین‌المللی حرکت، رویدادی بود که مورد توجه مقام محترم وزارت قرار گرفت.  جشنواره حرکت رویدادی تخصصی است که در آن فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی سنجیده و با هم مقایسه می‌شود و رویدادی هست که به جمع رویدادهای مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان پیوسته و اعتباری دوچندان پیدا کرده است.

توکلانی ادامه داد: مسائل و چالش‌های انجمن علمی دانشجویان کشور، به واسطه پیمایشی که توسط حوزه سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی با همکاری اعضای دانشجویی شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی انجام شد، تجمیع شده است؛ که نتایج نشان می دهد ۴ مسأله اصلی موضوع تأمین منابع مالی و امکانات کافی، توجه و حمایت دانشگاه‌ها، ضعف ارتباطات و تعاملات و مسئله صدور مجوزها و موانع اداری به عنوان دغدغه اصلی انجمن‌ها از سمت دبیران معرفی شده است.

وی بیان کرد: با اقداماتی ساده و سریع از جمله برگزاری جلسات مستمر میان مسئولین و نمایندگان انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی می توان در کوتاه مدت بسیاری از مسائل هر نهاد را شناسایی و مرتفع نمود، برای دیگر چالش های نیز با برنامه‌ریزی می توان از شدت مسائل کاست.

نماینده اتحادیه‌های علمی دانشجویی اظهار داشت: ما الان در زمینه علمی با چالشی تحت عنوان مدرک‌گرایی مواجه هستیم و در همین شرایط، یک جامعه ی بیش از 100هزار نفری در کشور، که مأموریت خود را به صورت داوطلبانه در قالب فعالیت علمی انجام می دهد، به شما مسئولین امیدوار است.

وی افزود: انجمن‌های علمی صرفا یک نهاد دانشجویی فعال در دانشگاه‌ها نیستند، بلکه تنها طیف فعالی هستند که در زمینه مأموریت خود دانشگاه‌ها نقش آفرینی می کنند و تنها نهاد دانشجویی هستند که چنین مأموریتی را برعهده دارند.

گفتنی است در حوزه شناسایی چالش های انجمن ها و اتحادیه علمی دانشجویی پیمایشی از سمت اداره کل سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با همکاری اعضای دانشجویی شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه های علمی انجام شد که نتایج تحلیلی این پیمایش توسط آقای توکلانی ارائه گردید.
از جمله این چالش ها تامین منابع و امکانات کافی، اجرای کامل آیین نامه تاسیس و فعالیت انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی، تسهیل صدور مجوز فعالیت ها و ساز و کار های اداری است. همچنین از جمله انتظارات فعالین علمی دانشجویی رفع این چالش ها و ارتباط مستمر مسئولین با فعالین علمی دانشجویی است.
این نخستین حضور نماینده ای از انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی در اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بود که با عنایت مقام عالی وزارت و پیگیری های معاون محترم فرهنگی و اجتماعی، محقق گردید.

 


نظر شما :