گزارشی عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳
دکتر محمدعلی اسلامی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی گزارشی عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از سال 1400 تا 1403 را تشریح کرد.
دکتر محمدعلی اسلامی عملکرد سه ساله معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه (از سال 1400 تا 1403) با تاکید بر هشت محور اقدامات شاخص و دستاوردها را چنین تشریح کرد: رتبه ها و افتخارات ملی، افزایش بودجه، ارتقا ساختار سازمانی، بهروزرسانی و هوشمندسازی، برنامه های هویت بخش، برنامه ریزی و پژوهش، شوراها و کارگروه ها ، برنامه های توانمندسازی و چالش هایی که با آن مواجه بودیم خدمت شما ارائه کنم.
در بخش اول ناظر به دستاوردها و افتخارات ملی که معاونت فرهنگی و اجتماعی داشته 9 نکته را بیان می کنم. ما برای رسیدن به اهداف در این بخش با چالش هایی همچون کرونا اما با تلاش و فعالیت مستمر توانستیم افتخارات بسیاری از قبیل موارد ذیل در حوزه های مختلف معاونت فرهنگی و اجتماعی کسب نماییم:
1- رشد حدود 2 برابری تعداد برنامه ها، از 83 برنامه در 1399 به 1565 برنامه در سال 1402
2- کسب رتبه8 در بین 134 دانشگاه کشور از نظر تعداد برنامه های اجرا شده بر اساس ارزیابی سامانه جامع فعالیت های فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف (فرنما) در سال 1402
3- کسب رتبه 1 در بین 134 دانشگاه از نظر تعداد اساتید مشاور انجمن های علمی بر اساس ارزیابی سامانه جامع فعالیت های فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف (فرنما) در سال 1402
4- انتخاب معاونت فرهنگی به عنوان دبیر شورای هماهنگی معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه یک کشور
5- رتبه اول در بین دانشگاههای کشور در حوزه آزاداندیشی با کسب 23 رتبه برتر در سومین جشنواره ملی برهان( ویژه کرسی های آزاداندیشی)- 1403
6- رتبه سوم در بین دانشگاههای وزارتین علوم و بهداشت در حوزه نشریات دانشگاهی با کسب 7 رتبه در سیزدهمین جشنواره تیتر در 1403
7- رتبه 6 در بین دانشگاههای کشور در مسابقات قرآنی با کسب 19 رتبه در سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت
8- رتبه سوم دانشگاه در بین دانشگاه های کشور با کسب 7 رتبه در چهاردهمین جشنواره ملی حرکت در سال 1401
9- کسب 4 رتبه در یازدهمین جشنواره ملی رویش در سال 1402
در محور ارتقا ساختار سازمانی توانستیم چند اقدام شاخص انجام دهیم. باز طراحی ساختار سازمانی معاونت فرهنگی و اجتماعی، راه اندازی و تصویب شورای فرهنگی تخصصی دانشکده ها، تصویب پست معاون فرهنگی دانشجویی در دانشکده ها برای رشد برنامه های فرهنگی در دانشکده ها، استقرار کارشناس فرهنگی در دانشکده ها، استفاده از تجربه استادان و اعضای هیئت علمی دانشکده ها، تصویب پست معاون مدیر امور اجتماعی، ایجاد اداره امور فرهنگی خانه های دانشجویی و خوابگاه ها و بازطراحی ظرفیت خانه فرهنگ ایران دخت از جمله کارهایی بود که برای ارتقا ساختار در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی انجام دادیم.
در بخش افزایش بودجه، رشد 11 برابری بودجه نسبت به سال 1399 و ایجاد ردیف مالی اختصاصی برای خانه فرهنگ ایراندخت و خانه های دانشجویی در بودجه شهرداری تهران داشتیم.
در بخش به روز رسانی و هوشمند سازی نیز اقدامات قابل توجهی انجام شد. ایجاد پروفایل فرهنگی در سامانه آریس برای سهولت در ارسال پرونده های استادان به کمیسیون ماده یک به منظور سرعت بخشیدن به این امر، همچنین سامانه جامع نگارستان نیز برای سهولت کار انجمن ها و کانون ها به روز رسانی شد، ایجاد سامانه دیجیتالی برای ثبت همه فعالیت های فرهنگی ثبت و انجام شده و طراحی و ایجاد فرم های استعدادسنج برای دانشجویان به ویژه دانشجویان نوورود بود تا بتوانیم متناسب با آنها فعالیت های فرهنگی دانشجویان را طراحی و حمایت کنیم.
در حوزه برنامه های هویت بخش معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز برنامه های متعددی برگزار شد. بیش از هزار و پانصد نفر به اردوهای سیاحتی زیارتی مشهد مقدس اعزام شد. اعزام 1000 نفر از دانشگاهیان به پیاده روی اربعین، حمایت از برگزاری اعتکاف دانشگاهیان با مشارکت حدود 2000 نفر، حمایت از اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان نور با مشارکت حدود 1000 نفر از دانشجویان، اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان پیشرفت با مشارکت حدود 800 نفر، بازدیدها و سفرهای علمی، برگزاری جشن های نورودی ها( با مشارکت 2000 نفر) و جشن های دانش آموختگی به همراه خانواده آنان( با مشارکت بیش از 3000 نفر) و برگزاری جشن های روز دختر با مشارکت 2000 نفر از دانشجویان، برخی از اقدامات هویت بخش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی بود.
اقدامات تاثیرگذاری نیز در حوزه برنامه ریزی و پژوهش در معاونت فرهنگی اتفاق افتاد. تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی معاونت فرهنگ اجتماعی، تدوین سند اولویت های پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی برای مشارکت در حل مسائل کشور، تدوین شیوه نامه انتخاب استاد سرآمد فرهنگی متناسب با آیین نامه ماده پنجاه و سه، آسیب شناسی و باز طراحی آیین نامه و شیوه نامه جشنواره ملی حرکت که مسئولیت آن در حوزه علوم انسانی به دانشگاه علامه طباطبائی داده شد، تدوین آیین نامه راهبری فعالیت های فرهنگی خانه های دانشجویی و تدوین شیوه نامه شوراهای هادی دانشگاه، تدوین آئین نامه گرنت فرهنگی ویژه اعضای هیات علمی، بازطراحی موزه دانشگاه، تالیف و انتشار ویژه نامه شهید خدمت و اصحاب علوم انسانی از مهم ترین کارهای انجام شده در حوزه برنامه ریزی و پژوهش بود.
فعالیت های مطلوبی نیز در حوزه شوراها و کارگروه های فرهنگی اتفاق افتاد که به برخی از این اقدامات اشاره می کنم. اقدام اولی که در حوزه شوراها و کارگروه ها انجام شد، برگزاری جلسات متعدد برای بررسی پرونده صلاحیت عمومی حدود هزار نفر از متقاضیان جذب اعضای هیئت علمی در کارگروه صلاحیت عمومی جذب منطقه یک کشور بود. چرا که معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشگاه علامه طباطبائی مسئولیت جذب منطقه یک کشور را بر عهده دارد. موضوع ارتقا تبدیل وضعیت 226 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در کمیسیون ماده یک فرهنگ اجتماعی بود که تقریبا به همه پرونده هایی که از سمت استادان و اعضای هیئت علمی رسید، رسیدگی شد. مورد سوم نیز با توجه به اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه نقش آفرینی در عرصه ملی و منطقه ای از گذشته نقش پررنگی داشته است؛ از سال 1400دبیری منطقه یک بر عهده این دانشگاه گذاشته شده که توانسته به خوبی در این حوزه ایفای نقش کند و 15 نشست شورای هماهنگی معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه یک کشور برگزار شد.
در ارتباط با برنامههای توانمندسازی که معاونت فرهنگی و اجتماعی داشته نیز نکاتی را بیان می کنم. اقدام اولی که این معاونت در حوزه توانمندسازی انجام داد، برگزاری دو دوره منش استادی ویژه اعضای هیئت علمی جوان دانشگاه بود که در حال حاضر نیز در حال برنامه ریزی برای برگزاری سومین دوره منش استادی در شهریور ماه هستیم. همچنین اولین دوره منش یاوران علمی ویژه کارکنان دانشگاه در تیر ماه امسال برگزار شد و امیدواریم بتوانیم در سالهای آینده نیز این برنامه ها را به صورت مستمر رقم بزنیم تا در ارتقا سطح منش یاوران علمی و اعضای هیئت علمی نقش موثری ایفا کنیم. همچنین برگزاری بیش از هزار دوره آموزش مهارتی در طول این سه سال نشان دهنده نقشی بود که برای معاونت فرهنگی و اجتماعی قائل بودیم تا بتوانیم اوقات فراغت دانشگاهیان را به نحو سازنده ای با انواع برنامه های مهارتی و آموزشی پر کنیم. اقدام مهم دیگری که در این حوزه در معاونت فرهنگی اتفاق افتاد، برگزاری 30 برنامه آموزشی ویژه والدین دانشجویان به منظور تعامل بیشتر دانشگاه و خانواده دانشجویان بود.
در بخش پایانی عرض می کنم ماموریت اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی، شناسایی، سازماندهی، توانمندسازی و الگونمایی همه دانشگاهیان است. معاونت فرهنگی و اجتماعی این ماموریت را از طریق پنج راهبرد انجام می دهد. موضوع آموزش، مشاوره و انگیزه بخشی به گروه های مرجع، برگزاری برنامه ها و رویداد های فرهنگی، هنری و اجتماعی تا دانشجویان بتوانند متناسب با استعداد و برنامه های خود در این رویدادها شرکت کنند. راهبرد سوم ما نیز ایجاد زمینه های هم افزایی میان متولیان و کنشگران فرهنگی و اجتماعی است. ایجاد عرصه های کار گروهی و نقش آفرینی دانشجویان به ویژه در حوزه های حل مسئله چهارمین راهبرد معاونت فرهنگی و اجتماعی در انجام ماموریت های خود است. راهبرد پنجم نیز ایجاد کرسی های آزاداندیشی بود؛ با توجه به اینکه ما دانشگاه تخصصی علوم انسانی هستیم و طبیعتا برای اینکه به سمت تولید در فضای دانشگاهی حرکت کنیم باید زمینه های آزاد اندیشی را فراهم کنیم.
البته به نتیجه رسیدن این پنج راهبرد، ناظر به تحقق پنج چشم انداز و غایتی است که ما در حوزه معانت فرهنگی دنبال میکنیم. «ایجاد زمینه برای رشد، کنشگری و مسئولیت پذیری متوازن دانشگاهیان در عرصه های علمی فرهنگی اجتماعی و سیاسی در عرصه های دانشگاهی ملی و منطقه ای با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای افراد»، «غنی سازی اوقات فراغت دانشگاهیان»، «ارتقای هویت دینی ملی و انقلابی دانشجویان»، «ارتقا و تقویت روحیه خوش بینی، امید و نشاط در فضای دانشگاهی» و « ایجاد گفتمان تولید علم و گفتمان تحول علوم انسانی در دانشجو»، چشم اندازهایی است که معاونت فرهنگی و اجتماعی دنبال می کند.
امیدوارم با برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم به غایت نظام آموزشی کشور و به ویژه دانشگاه علامه طباطبائی که تولید علم و تحول در علوم انسانی استی، کمک موثری را داشته باشیم. موفق و پیروز باشید.
نظر شما :