برگزاری نخستین شبیه‌سازی پارلمان دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع رأی اعتماد وزرا

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ | ۰۶:۵۹ کد : ۲۹۱۸۱ انجمن ها
تعداد بازدید:۱۷
انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نخستین شبیه‌سازی پارلمان را با موضوع “جلسه رأی اعتماد وزرا” برگزار کرد. این برنامه ویژه دانشجویان علوم انسانی بود و در آن شرکت‌کنندگان به هفت کارگروه تقسیم شدند تا از نزدیک با فرآیند تصمیم‌گیری در مجلس شورای اسلامی آشنا شوند.
برگزاری نخستین شبیه‌سازی پارلمان دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع رأی اعتماد وزرا

انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نخستین شبیه‌سازی پارلمان را با موضوع “جلسه رأی اعتماد وزرا” برگزار کرد. این برنامه ویژه دانشجویان علوم انسانی بود و در آن شرکت‌کنندگان به هفت کارگروه تقسیم شدند تا از نزدیک با فرآیند تصمیم‌گیری در مجلس شورای اسلامی آشنا شوند.

هدف اصلی این رویداد، آموزش و توانمندسازی دانشجویان در حوزه حکمرانی و افزایش درک آن‌ها از رویه‌های پارلمانی بود. در این شبیه‌سازی، دانشجویان با نحوه ارزیابی کابینه دولت و رأی‌گیری در مجلس شورای اسلامی آشنا شدند و امکان تبادل نظر در مورد وعده‌های رئیس‌جمهور و ارزیابی برنامه‌های وزرا را پیدا کردند.

ساختار و فعالیت‌ها
شبیه‌سازی در دو تیم دولت و مجلس برگزار شد. تیم دولت شامل افرادی بود که نقش‌هایی نظیر رئیس‌جمهور، وزیر کشور، وزیر امور خارجه، و سایر وزرا را ایفا می‌کردند، در حالی که تیم مجلس متشکل از هیئت رئیسه و نمایندگان فراکسیون‌های مختلف بود.

کارگروه‌ها
کارگروه ارتباطات

دبیر علمی: دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه
استاد راهنما: دکتر عباس اسدی


کارگروه علوم، تحقیقات و فناوری

دبیر علمی: دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه
استاد راهنما: دکتر محمدباقر خرمشاد


کارگروه فرهنگ و ارشاد اسلامی

دبیر علمی: دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه
استاد راهنما: دکتر ابراهیم برزگر


کارگروه کشور

دبیر علمی: دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه
استاد راهنما: دکتر محمدباقر خرمشاد و دکتر ابوالفضل دلاوری


کارگروه امورخارجه

دبیر علمی: دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه
استاد راهنما: دکتر اصغر کیوان حسینی و دکتر سیدرضا موسوی‌نیا


در این جلسات، شرکت‌کنندگان با مبانی پارلمانی و الزامات قانونی لازم برای برگزاری رأی اعتماد آشنا شدند و شیوه‌های مختلف ارزیابی وزرا را مورد بررسی قرار دادند.

در این رویداد، بر اساس قوانین داخلی مجلس و سند بالادستی برنامه توسعه هفتم، نمایندگان با فعالیت‌های مختلفی نظیر تذکر، سؤال و تحقیق و تفحص آشنا شدند.

اهداف و دستاوردها
این شبیه‌سازی به دنبال ارتقاء مهارت‌های ارتباطی، تفکر انتقادی و افزایش مشارکت مدنی در میان دانشجویان بود. در پایان این برنامه، شرکت‌کنندگان گواهینامه‌هایی به رسمیت شناختن توانمندی‌های خود در حوزه حکمرانی دریافت کردند.

این رویداد به عنوان اولین تجربه شبیه‌سازی پارلمان در دانشگاه علامه طباطبایی با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای تربیت سیاستمداران آگاه و توانمند آینده طراحی شده بود و نشان از توجه دانشگاه به آموزش عملی و مؤثر در حوزه علوم سیاسی دارد.


نظر شما :