شصتوهفتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در تهران

شصتوهفتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور صبح امروز با حضور گسترده معاونان فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و با سخنرانی مسئولان فرهنگی و علمی دوم و سوم مهر 1404 در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.
افتتاحیه این اجلاس صبح چهارشنبه دوم مهرماه با محوریت گفتمان دانشگاه هویتساز؛ حکمرانی فروتنانه، همگرایی کریمانه و به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزار شد . این مراسم میزبان سخنرانی دکتر ناظم بکائی، دکتر خسروپناه، دکتر شالچی و دکتر پندار بود که به ترتیب به موضوعات نقش دانشگاهها در هدایت نسل جوان، ترویج علم و فرهنگ، تقویت اعتماد و همبستگی اجتماعی، و مدیریت منابع مالی و زیرساختها پرداختند. همچنین دکتر هدی غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست حضور داشتند.
تأکید بر هویت ملی و نقش دانشگاهها
در آیین افتتاحیه،دکتر زهرا ناظم بکائی، رئیس دانشگاه الزهرا(س)، با خوشامدگویی به مهمانان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، بر اهمیت فرهنگ و هویت ملی در تربیت نسل جوان تأکید کرد. وی فرهنگ را مجموعهای از دانشها، باورها، قوانین و شیوههای زندگی دانست که هویت یک ملت را شکل میدهد. ایشان با توضیح معنای لغوی فرهنگ («فر» به معنای شکوه و عظمت و «هنگ» به معنای سنگینی و وقار) و انواع آن (ملی، عمومی، تخصصی و سازمانی)، یادآور شد که فرهنگ هویتبخش ملت است و باید با سازوکارهای حفاظتی حفظ شود.
دکتر ناظم بکائی با اشاره به تمدن کهن ایران و دانشمندانی چون زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، خوارزمی و ابنسینا، تأکید کرد که دانشگاهها افزون بر تعلیم علم، باید دانشجویان را به سوی رشد معنوی، تفکر اخلاقی و تقویت هویت ملی رهنمون کنند تا دانشمندان فرهیختهای با دو بال «دین و دانش» تربیت شوند.
وی افزود: دانشگاهها باید زیستبوم مناسبی فراهم آورند تا دانشجویان در کنار کسب تخصص علمی، با سبک زندگی سالم و معرفت نفس آشنا شده و هویت ملی آنان تقویت شود.
راهبردهای فرهنگی و اجتماعی
سپس دکتر عبدالحسین خسروپناه،دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تبیین ظرفیتهای فرهنگی و علمی کشور، چهار راهبرد اصلی برای تقویت امید و اعتماد اجتماعی در دانشگاهها ارائه کرد:
آگاهیبخشی مبتنی بر میراث تمدنی ایران
معرفی دستاوردهای علمی کشور در حوزههایی مانند پزشکی، نانو، بیوتکنولوژی و کوانتوم
بهرهگیری از مدیریت متعهد و کارآمد
استفاده از فناوریهای نرم اجتماعی از طریق جشنوارهها، اردوهای علمی و فرهنگی و کرسیهای آزاداندیشی
وی همچنین نقش خیرین در حمایت از برنامههای فرهنگی دانشگاهها را راهبردی و امیدبخش توصیف کرد.
تاکید بر مسئولیت اجتماعی دانشگاهها
در ادامه،دکتر شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با گرامیداشت یاد شهدای شاخص دوران دفاع مقدس از جمله شهیدان فقهی، مینوشه، عباسی، باکویی و ذوالفقاری، بر مسئولیت دانشگاهها در قبال جامعه تأکید و اظهار داشت: «دانشگاهها باید حتی با اقدامات کوچک، در کاهش مشکلات مردم سهیم باشند و نسل جوان را در مسیر خدمت و مسئولیتپذیری هدایت کنند.»
مدیریت مالی و توسعه زیرساختهای فرهنگی
همچنین دکتر پندار،معاون مالی وزارت علوم، با اشاره به موفقیت دانشگاهها در ورود بدون کسری بودجه به سال تحصیلی ۱۴۰۴، بر اهمیت تنوع بخشی به منابع مالی، تقویت حوزه فرهنگی و توسعه زیرساختها تأکید کرد و افزود: «با همکاری معاونان فرهنگی و مالی، دانشگاهها میتوانند مسیر رشد علمی و فرهنگی خود را با ثبات پیش ببرند.»
در دومین روز از اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دکتر علی ربیعی، دستیار رئیسجمهور در امور اجتماعی بعنوان سخنران به موضوع اهمیت وفاق و همدلی در سطح حاکمیتی و همچنین در ارتباط با جامعه پرداخت.
دکتر ربیعی در توضیح این موضوع مطرح کرد: فهم شرایط هر دوره ای برای عبور از آن دوره یک پیش نیاز اساسی است. در طول تاریخ شکست هایی که خورده ایم نیز ناشی از فهم نادرست ما بود.
واقعیت این است که هیچ متجاوزی برای تغییر حکومت نمی آید همه متجاوزان تاریخ برای ماندن و سوزاندن و از بین بردن آمدند.
در این دوران ما مرجعیت رسانه را از دست داده ایم و رسانه های بیگانه که مغرضانه در جهت نفی منافع ملی گام بر می دارند، سردمداری می کنند.
ما باید نسل جدید را درک کنیم میدان بدهیم و ارتباط عمیق برقرار کنیم.
حفظ آرامش جامعه مهمترین اقدام ما در این روزگار است که از طریق امدادرسانی معیشتی و همدلی و درک انسان ها صورت خواهد گرفت.
ثبات، تاب آوری و همراه نمودن جامعه می تواند مسئولیت اجتماعی معاونت های فرهنگی در شرایط کنونی باشد.
معاونان فرهنگی فرصت ها را برای تربیت نیکو دریابند
حجه الاسلام رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها بعنوان سخنران اصلی برنامه اختتامیه شصتوهفتمین اجلاس معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها سخنان خود را با تجلیل از مقام شهدای آکادمیک آغاز نمود و گفت:
در این بخش ما افتخار داشتیم که در ابتدا خدمت خانواده شهدای جنگ اسرائیل علیه ایران بوده ایم که این دیدار فرصت مغتنمی بود که صحبت را با چنین آغاز نیکویی شروع کنم.
همه عزیزان حاضر، در دوران مهم مسئولیت هستید که عاقبت و انجامی دارد و همانطور که امیر المؤمنین می فرمایند، فرصت ها چون ابر در حال گذرند و ما فرصت محدودی داریم تا ایده ها و فعالیت هایی در این سطح را ساماندهی کنیم.
تربیت نیکو یک فرایند است که باید در ارکان مختلف دانشگاه از فضای محیطی، فعالیت های فرهنگی، متون درسی و... جاری باشد و باید یک هماهنگی و نظمی بین این جریان علمی در راستای نقش تربیتی جاری باشد.
کسی که روش نیکویی را به سنتی تبدیل کند، پاداش همه کسانیکه بر این سنت پرورش یابند برای او نیز مقرر خواهد شد و البته بالعکس آن نیز صادق است.
همچنین در دومین روز از اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دکتر محمد بهشتی عضو شورایعالی میراث فرهنگی با طرح این موضوع که احساس استیصال چه زمانی ما را مبتلا به خود می کند گفت استیصال به معنای اصل جداشده است تنه و ریشه درخت.
هویت تاریخی فرهنگی به معنای کیستی یک جامعه است. این همان اصلی است که از آن جدا افتاده ایم.
به شکل ملموس و واقعی باید پرداختن به هویت ایرانی را جدی گرفت و در این راستا دانشگاه به صورت جدی پرسش از ایران داشته باشد. ایحاد پرسش و تقویت لهن پرسشگر در دانشجو باعث می شود که هویت ملی او در یک تعامل دائمی و هدفمند تکامل یاید.
ما سال هاست که روایت پیروزی نداریم و این می تواند حس ناامیدی به جوانان ما تلقین می کند گویی سوار بر کشتی نوحی نیست که مقصدی داشته باشد. اینجا است که مساله روایت پیروزی برای ما بسیار مهم قلمداد می کند.
روایت پیروزی و نقش آفرینی ایران در تاریخ علمی و فرهنگی جهان با رجوع به اصل و ریشه خودمان کاملا در دسترس و موجود است.
نظر شما :