نشست‌ «سبک زندگی ایرانی‌اسلامی»، به همت کانون قرآن‌ و عترت، در پردیس مرکزی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

نشست‌ «سبک زندگی ایرانی‌اسلامی»، به همت کانون قرآن‌ و عترت، در پردیس مرکزی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

۱۴ آبان ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۵۹۸ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۴۸۵
رئیس اندیشکده سبک زندگی ایرانی و اسلامی گفت: سیستم‌های اجتماعی‌ای در حال شکل‌گیری است که از یک طرف ذهن را پر می‌کند و از طرف دیگر با ایجاد آرزو جیب مردم را خالی می‌کند.
نشست‌ «سبک زندگی ایرانی‌اسلامی»، به همت کانون قرآن‌ و عترت، در پردیس مرکزی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

رئیس اندیشکده سبک زندگی ایرانی و اسلامی گفت: سیستم‌های اجتماعی‌ای در حال شکل‌گیری است که از یک طرف ذهن را پر می‌کند و از طرف دیگر با ایجاد آرزو جیب مردم را خالی می‌کند.

 نشست‌ «سبک زندگی ایرانی‌اسلامی»، به همت کانون قرآن‌ و عترت، در پردیس مرکزی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

در این نشست حسین عباسی‌اصل، استاد مباحث سبک زندگی و رئیس اندیشکده سبک زندگی ایرانی و اسلامی به صحبت در مورد سیستم‌های اجتماعی و داشتن آگاهی لازم قبل از برخورد با تبلیغات رسانه‌های غربی پرداخت.

وی‌ گفت: سیستم‌هایی اجتماعی از زمان فرعون توسط هامان به وجود آمد، این سبک‌ها همانند سبک آموزشی که هر فردی باید از دوره ابتدایی شروع کند و پس از گذراندن دوران راهنمایی و دبیرستان به دانشگاه می‌روند همه را کنترل می کرد.

عباسی ادامه داد: امروزه  آرزوهای مختلفی به وجود آمده است که تحمیل آنها به مردم توسط رسانه‌ها انجام می‌شود. مسئله این‌جاست که برای برآورده کردن این آرزو ها کسانی موفق‌تر هستند که از توان مالی بیشتری برخوردار باشند.

رئیس اندیشکده سبک زندگی ایرانی و اسلامی تشریح کرد: مثلا کمپانی انمیشن‌سازی و سرگرمی والت دیزنی که صاحب آن یک یهودی است کالسکه‌ سیندرلا را به افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند به قیمت بالایی اجرا می‌دهد که در این مورد فقط افرادی از عهده‌ مخارج این مراسم بر می‌آیند که ثروتمند باشند و این امر موجب سر خورگی افرادی که ناتوان از انجام این کار هستند، می‌شود.

این استاد حوزه افزود: وجود شبکه‌هایی ماهواره‌ای و پخش برنامه هایی هدف دار توسط آنها باعث یک شکل‌شدن افرادی که آنها را تماشا می کنند شده است.این امرنشان می‌دهد‌که نیت این شبکه ها و برنامه‌ها کانالیزه کردن رفتار افراد است. وقوع این موضوع بازگشت همان شیوه هامانی است. هدف هامان برای ایجاد سیستم‌های اجتماعی کنترل افراد جامعه و القای ربوبیت فرعون به مردم بود.

وی گفت: امروزه هم وظیفه سیستم‌های روابط عمومی وتبلیغات از یک سو برای خالی کردن جیب افراد و از‌ سوی دیگر برای پر کردن ذهن آنها با مطالبی است که ذهن‌شان را تحت کنترل درآورد.

وی اظهار کرد: طبق آیات قرآن آرزو ایجاد کردن برای مردم کار شیطان است، شیطان وظیفه دارد که برای انسان آرزو بسازد و  آنها را حریص کند تا برای آرزوهای واهی تلاش بیهوده کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه برطبق تعالیم دینی قناعت بزرگ‌ترین نعمت برای مردم است، ادامه داد: تبلیغات در حال نابودی این نعمت الهی هستند.

وی گفت: افرادی که تبلیغات را طراحی می کنند نقطه ضعف مخاطب خود را به خوبی می شناسند و به این دلیل که مردم ما ناخودآگاه ضعیفی نسبت به تبلیغات دارند در مقابل آنها ناتوان هستند.

عباسی اصل در پایان در پاسخ به این سوال که چرا ما نمی‌توانیم به تبلیغاتی که مسائل دنیوی را ترویج می کنند گوش دهیم و فقط باید به تعالیم دینی توجه کنیم به این مسئله اشاره کرد که اضطراب و بدهی یکی از تعالیم غرب است به این معنا که اضطراب زمانی در مردم بوجود می آید که بدهکار می شوند. توجه به تبلیغات و عمل به آن باعث بدهکار شدن مردم می‌شود.

گفتنی است نشست سبک های زندگی ایرانی اسلامی چهارشنبه های هر هفته و به مدت هفت جلسه از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

عکس: فاطمه جعفری-عطنا


نظر شما :