برگزیدگانی از دانشگاه علامه طباطبائی در نهمین دوره جشنواره فارابی

برگزیدگانی از دانشگاه علامه طباطبائی در نهمین دوره جشنواره فارابی

۲۴ دی ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۲۴۰ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها انجمن ها
تعداد بازدید:۳۳۹۸
صبح امروز (یکشنبه ۲۴ دی ۹۶) مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی با دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن اجلاس سران برگزار شد.
برگزیدگانی از دانشگاه علامه طباطبائی در  نهمین دوره جشنواره فارابی

 صبح امروز (یکشنبه ۲۴ دی ۹۶) مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی با دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این میان نام دو نفر از دانش آموختگان دانشگاه علامه طباطبائی به چشم می خورد؛ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی این موفقیت را به سرکار خانم دکتر نفیسه شوشی نسب و سرکار خانم دکتر سمیه سادات طباطبائی و خانواده بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی تبریک عرض می کند و برایشان توفیقات روزافزون را از خداوند منان مسئلت دارد.

- درباره نویسنده

نفیسه شوشی نسب متولد سال ۱۳۶۴ در شهر مشهد است. وی کارشناسی خود را در رشته حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رساند و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه تهران با تخصص حقوق خصوصی سپری نمود. کسب رتبه دو آزمون دکتری از جمله افتخارات ایشان است. از جدیدترین مقالاتی که خانم شوشی نسب به چاپ رسانده می توان به «تحلیل حقوقی اوراق بهادار به مثابه ارزشی» و «مطالعه تطبیقی شبه اسناد تجاری» اشاره نمود. ایشان در حال حاضر وکیل پایه یک دادگستری است.

- چکیده اثر

خلق و وضع اوراق بهادار به عنوان یک ابداع مهم حقوقی، کمتر از اختراع چرخ و ماشین بخار نیست، چرا که در سیر تکامل شرکت ها و سازمانهای اقتصادی، تحرک و پویایی، بدون خلق اوراق بهادار به عنوان دارایی مالی قابل معامله سریع توسط میلیون ها سرمایه گذار امکان ناپذیر بود. سال هاست که ادبیات مالی و حقوقی در ایران از خلاء نظری در ارتباط با مفاهیمی همچون «سرمایه گذاری»، «پس انداز»، «خرید و فروش ریسک» و «اوراق بهادار» رنج میبرد. اثر حاضر با تبیین رابطه اقتصاد مالی و اقتصاد واقعی در پی تحلیل رابطهی اقتصاد مالی با پدیده های حقوقی مثل «شرکت » و «اوراق بهادار» است. این کتاب با پرداختن به مبانی نظری حقوق اوراق بهادار و ارائه یک تحلیل اقتصادی، راه را برای طرح سئوالاتی در خصوص مالیت حقوق اوراق بهادار، معاملات آنها از جمله بیع، اجاره و رهن و این که اصولاً اوراق در کدام دسته از مقولات حقوقی مرسوم قرار میگیرند، گشوده است..

 

 

- درباره نویسنده

سمیه سادات طباطبایی در یکم دی ماه ۱۳۶۲ در شاهرود به دنیا آمد. وی دوره کارشناسی خود را در رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه علامه طباطبایی گذراند و در سال ۱۳۹۴ با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «رساله الغفران دراسه روی آبی العلاء النقدیه فیه و مصادر الکتاب معترجمته الی الفارسیه» با راهنمایی دکتر علی گنجیان خناری، استادان مشاور رساله دکتر مرادی و دکتر کرمی؛ موفق به اخذ مدرک دکتری از دانشگاه علامه طباطبایی شد. تدریس از سال ۱۳۹۰ تا کنون در دانشگاه های سمنان، دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه کوثر بجنورد از جمله سوابق علمی ایشان به شمار میرود. از ایشان مقالات علمی پژوهشی و علمی تخصصی بسیاری به چاپ رسیده است. همچنین ترجمه بیش از ۱۵ جلد کتاب از جمله فعالیتهای علمی ایشان به شمار می آید.

- چکیده اثر

آبوالعلاء معری از ادیبان نام آور جهان اسلام است که در سدهٔ چهارم هجری (۴۴۹-۳۶۳ه) میزیست. وی نویسنده، شاعر و اهل لغتی است که افزون بر مهارت و توانمندیهای ادبی و لغوی، اندیشه، منش و روش زیستنشی نام او را بر سر زبانها انداخته است این رسالهٔ با عنوان نسک " پژوهشی در اندیشه های انتقادی ابوالعلاء در «رساله الغفران» و کاوش در آبشخورهایش؛ همراه با برگردان رساله به فارسی» از چهار باب تشکیل شده است که سه باب اول بخشهای تحلیلی، به زبان عربی و باب چهارم برگردان «غفران» - به زبان فارسی می باشد. باب نخست پژوهشی است دربارهٔ شرایط سیاسی، اجتماعی و ادبی حاکم بر عصر معری؛ واکاوی زندگی مخدانابعی او و نیز معرفی «رسالهٔ الغفران» و بررسی ساختار و محتوای آن. باب دوم به شرح و تبیین اندیشه های انتقادی آبوالعلاء در «رساله الغفران» اختصاص یافته است. باب سوم جستاری است دربارهٔ منابع تاثیرگذار بر ابوالعلاء

 

گفتنی است محمدعلی قره داغی از عراق، هانس گائوبه از آلمان، برنارد اوکین از ایرلند، منیر درکیچ از بوسنی هرزگوین، آیت‌اله شیخ محمدآصف محسنی قندهاری از افغانستان، محمود ایوب از لبنان در بخش خارجی و محمدباقر وثوقی و منصور صفت گل در رشته تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی(بخش بزرگسال)٬ ژانت بلیک در رشته حقوق حقوق(بخش بزرگسال)، لیلا حق پرست در رشته زبان و ادبیات (بخش جوان)٬ سید مرتضی هاشمی مدنی در رشته علوم اجتماعی و ارتباطات (بخش جوان)، مهدی صارم در رشته علوم اقتصادی مدیریت و حسابداری (بخش جوان) و سید جواد طباطبایی در رشته علوم سیاسی روابط بین الملل و مطالعات منطقه در بخش گروه‌های علمی ار برگزیدگانی هستند که از سوی رئیس‌جمهوری لوح تقدیر دریافت کردند.

همچنین مرحوم عباس زریاب خویی، مرحوم حمید عنایت٬ حسین معصومی همدانی، امیر هوشنگ ابتهاج، عبدالحسین نیک گهر و محمد نقی زاده نیز در سایر بخش‌ها توسط روحانی مورد تقدیر قرار گرفتند.


نظر شما :