آغاز مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه علامه

آغاز مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه علامه

۰۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۶۲۵ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها انجمن ها
تعداد بازدید:۸۴۸
آیین افتتاحیه مرحله ششم کشوری مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به همت دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان دانشجویان کشور 5 اسفند 96 با حضور 12 تیم آغاز به کار کرد.
آغاز مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه علامه

آیین افتتاحیه مرحله ششم کشوری مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به همت دانشگاه علامه طباطبائی، سازمان دانشجویان کشور و جهاد دانشگاهی واحد علامه 5 اسفند 96 با حضور 12 تیم آغاز به کار کرد.

در این مراسم مهندس زجاجی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: خود مناظره یعنی ابراز نظر کردن و در این خصوص باید بحث و گفت‌وگو صورت گرفته باشد. مناظره یک عمل دو طرفه مبتنی بر استدلال براب کشف حقیقت استبنابراین در برهه‌ای باید مناظره را همانند کارگاه‌هایی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند مورد تمرین قرار داد.

وی در ادامه به فواید ترویج مناظره در جامعه پرداخت و تصریح کرد: اولین فایده مناظره این است که انسان‌ها با صحبت، افکار و مسیر را از لحاظ کمی و کیفی به هم نزدیک می‌کند و در این خصوص علما، دانشجویان و دانشگاهیان نسبت به سایر اقشار برای مناظره سزاوارتر هستند چون مناظره نیاز به علم داردبنابراین مناظره چون ماهیت علمی و دانشی دارد باید دانشجویان مشتاق مناظره باشند و دانشگاهیان پیشرو در این زمینه هستند.

وی در تکمیل فواید مناظره افزود: دیگر فواید مناظره امید آفرینی است و این مهم در سرنوشت جامعه نقش اساسی دارد و شما می‌بینید که همه برای توسعه کشور دارای نظرات مختلف می‌باشند و این نشان‌دهنده این واقعیت است که علم و اطلاعات فقط در انحصار یک شخص و یا گروه نیست و لذا لازم است که این اطلاعات در کنار هم گذاشته شوند. همچنین باید از مسئولین بخواهیم که با هم مناظره داشته باشند و این مناظرات بهتر است که به سمت امید و امید آفرینی حرکت کندمناظره دارای پیش شرطی است که پیش شرط آن داشتن صبر و تحمل است و همراه با طلب توضیحات باید طرف مقابل صبر رادهم ضمیمه آن کند.

دکتر حسین سلیمی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عنصر گمشده اندیشه ورزی در جامعه ما، عنصر گفتگو است

وی در آیین افتتاحیه مرحله ششم کشوری مناظرات دانشجویی که به همت دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان دانشجویی کشور برگزار می‌شود در ابتدا گفت: عنصر گمشده اندیشه ورزی در جامعه ما، عنصر گفتگو است. زیرا عده ای به آن به عنوان ابزار نگاه می کنند؛ در صورتیکه گفتگو میان دانشجویان ابزار نیست بلکه خود اندیشه استدر گذشته از گفتگو به عنوان تنها هنر معلم در زمینه اندیشه ورزی نام می بردند و می بینیم که در این زمینه افلاطون می گوید: باید آن را همانند فرزندی که متولد می شود، آن را متولد کنیم و در این خصوص افلاطون تمامی آثارش را به زبان گفتگو نگاشته است.

ریاست دانشگاه علامه طباطبایی افزود: زمانیکه چنین تفکری به جهان اسلام راه یافت؛ انیشه ورزی و دانش اکتسابی با گونه افلاطونی در میان متفکران اسلامی آمیخته شد و نتیجه آن تولید اندیشمندانی همچون فارابی است. و او در این مسیر اندیشه افلاطون و سقراط را تلفیق کرد و توانست از طریق گفتگو یا دیالوگ، اندیشه را از بالقوه به بالفعل تبدیل کندوی گفتگو را نعمت الهی توصیف کرد و در این باره گفت: خداوند گفتگو را در اختیار انسان قرار داد تا اندیشه بارور شودو بنابراین دیالوگ ابزار ظهور تفکر و اندیشه است و با مونولوگ یا تک گویی هیچگاه اندیشه شکل نمی گیرد و دوران تک گویی به پایان رسیده است.

سلیمی افزود: امروز نقطه نجات نظام آموزشی ما دیالوگ است و اینکه استادی می آید و یک طرفه دانش خود را که خودش هم بعضاً به ان شک دارد به دانشجویان منتقل می کند، دوران آن دیگر تمام شده است. لذا ما نیاز داریم کلاس های درسی ما به گونه ای باشد تا دانشجویان وقتی از کلاس خارج می شوند، پرسش های بیشتری را در ذهن خود بپرورانند. همچنین باید این را در نظر داشت که عقل و خوش سخنی، ابزارهای علم هستند و بر جدال ارجحیت دارند.

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری: مناظره ابزاری است برای تولید معرفت و دانش

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه مرحله ششم کشوری مناظرات دانشجویی گفت: برگزاری چنین نشست‌ها و مناظراتی را باید به عنوان یک کنش جمعی تلقی کرد که این امر سبب تقویت میل به فعالیت‌ها و کنش های جمعی بیشتر در جامعه را فراهم خواهد ساخت.

وی ادامه داد: در جامعه ما از مناظره به عنوان یک حلقه مفقوده برای کنش جمعی نام برده می شودبنابراین اگر این کنش جمعی در میان جامعه علمی کشور توسعه یابد، اهمیت آن دوچندان می شود. زیرا از این بخش از جامعه به عنوان بخش مرجع نام می برند. همچنین جامعه علمی کشور از ضریب نفوذ بالایی برخوردار است و توانایی تکثیر خودش را در بدنه و بافت اجتماعی کشور دارد.

غفاری مناظره را ابزاری برای تولید معرفت و دانش توصیف کرد و در این باره افزود: مناظره امری است در باب گفتگو که برای تولید معرفت و دانش به کار گرفته می شود و بنابراین این سنت دیرینه باید تداوم یابد. چون اگر به تاریخ تمدن ها نگاهی بی اندازیم، می بینیم که با توسعه گفتگو، آن تمدن دوران درخشانی داشته است و لذا برای نمایش تمدنی‌مان راهی جزء گفتگو نداریم.

 در پایان هریک از اعضای 12 تیم برگزیده و راه یافته به مرحله کشوری این مسابقات خود را برای حضار معرفی کردند.

 


نظر شما :