نشست دبیران و اساتید مشاور انجمن های علمی دانشجویی دانشکده روانشناسی

نشست دبیران و اساتید مشاور انجمن های علمی دانشجویی دانشکده روانشناسی

۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۵۸۳۰ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها انجمن ها
تعداد بازدید:۱۰۹۴
صبح امروز (یکشنبه 19 فروردین 97) نشست دبیران و اساتید مشاور انجمن های علمی دانشجویی دانشکده روانشناسی با حضور هیئت رئیسه دانشکده و مسئولین معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سالن جلسات این دانشکده برگزار شد.
نشست دبیران و اساتید مشاور انجمن های علمی دانشجویی دانشکده روانشناسی

صبح امروز (یکشنبه 19 فروردین 97) نشست دبیران و اساتید مشاور انجمن های علمی دانشجویی دانشکده روانشناسی با حضور هیئت رئیسه دانشکده و مسئولین معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سالن جلسات این دانشکده برگزار شد.

نشست دبیران و اساتید مشاور انجمن های علمی دانشجویی دانشکده روانشناسی به پیشنهاد دکتر ایران زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و به منظور تعامل و همفکری و ارائه راهکار در جهت پیشبرد اهداف انجمن های علمی دانشجویی و رفع مشکلات و نواقص موجود تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این نشست آقای رحمت خواه کارشناس انجمن های علمی دانشجویی به ارائه گزارشی از فعالیتها و روند کارها و مشکلات پیش روی انجمن های علمی پرداختند، مهمترین مواردی که ایشان خاطرنشان ساختند در خصوص شفافیت مالی، عملکرد موازی و تمرکز بر فعالیتهای بیرون دانشکده ای بود سپس اساتید مشاور و دبیران انجمن های علمی دانشجویی از رشته های مختلف دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی به معرفی خود و  ارائه و طرح مشکلات و پیشنهادها و چالش های انجمن علمی خود پرداختند. مهمترین مواردی که در این جلسه به آن اشاره شد عبارتند از:

- تشهیل در فرآیند برگزاری کارگاه های آموزشی اعم از صدور مجوز، گواهی پایان دوره، هزینه دوره و مکان برگزاری دوره آموزشی

- بازنگری در نحوه محاسبه حق ازحمه اساتید 

- ارتباط انجمن های علمی دانشجویی با صنعت و فراهم آوردن این بستر از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه

- برگزاری دوره هایی که منجر به کسب و کار شود و بصورت نهادینه اشتغالزا باشد.

- توجه و اهمیت دادن به انجمن های علمی بین رشته ای به منظور جلوگیری از موازی کاری فعالیتها

- مجوز برگزاری کارگاه های آموزشی در دانشکده ها حتی در روزهای پنجشنبه و تعطیل

- آموزش نحوه گزارش دهی و تنظیم اسناد مالی برای دبیران انجمن های علمی دانشجویی

- حمایت دانشکده ها از انجمن های علمی دانشجویی و تعامل دوسویه بین امور عمومی دانشکده و دانشجویان

- در نظرگرفتن مکان خاص برای تبلیغات انجمن های علمی در هر دانشکده

- برگزاری جشن دانش آموختگی ویژه هر رشته با محوریت انجمن های علمی دانشجویی به عنوان برگزار کننده

- انتقال دانش و آموزش انجام فعالیتها با توجه به اسنادبالادستی و آیین نامه ها از سوی معاونت فرهنگی برای کلیه دبیران

- رقابت و تعامل انجمن های علمی دانشجویی رشته های مختلف و برگزاری فعالیتهای مشترک در سایه تعامل 

- کوتاه شدن روند دریافت مجوز فعالیت در خصوص برگزاری استارت آپ ها و بازدیدهای علمی

در ادامه این نشست دکتر احمد برجعلی رئیس داشکده روان شناسی و علوم تربیتی بیان داشت: مغفول شدن نقش دانشکده ها در انجمن های علمی دانشجویی با حضور اساتید مشاور مقداری پررنگ شده است. دخیل شدن نظر دانشکده روان شناسی در خصوص محتوای کارگاه های آموزشی از مواردی است که باید تحت نظارت دانشکده باشد. انجمن های علمی باید کار محتوایی علمی انجام دهند و از مباحث مالی فاصله بگیرند و هدف آنها تقویت بنیه علمی دانشجویان باشند و بنده با آن موافق هستم. 

وی افزود: عوض شدن ریل جریان انجمن های علمی دانشجیی باید صورت بگیرد و به سمت مطالعه و کتابخوانی و سایر فعالیتها برود. بنده معتقدم آرم دانشگاه علامه اصالت دارد و نباید روی هر پوستر و ... نصب شود. کنترل موازی کاری، شفافیت مالی و فعالیتهای بیرون دانشگاه انجمن های علمی دانشجویی از وظایف معاونت فرهنگی است.

دکتر امیدبخش مدیر فرهنگی دانشگاه گفت: در اولین جلسه انجمن های علمی دانشجویی با اساتید مشاور بنده تاکید کردم که ارتباط های ما با یکدیگر بایدبیشتر باشد. تمام مشکلات ما با گفتگو و تعامل نزدیک با هم حل می شود و نیاز به رودرو شدن چهره به چهره داریم. دبیران انجمن های علمی پیگیر مطالبات و مشکلات باشند و صرفا مطرح کننده نباشند و اگر در قالب مطالبه باشد به نتیجه می رسد و باید در مورد آن فکر کرد.

دکتر غفاری مدیر برنامه ریزی و نظارت فرهنگی و اجتماعی در این نشیت بیان داشت: بیاییم یک بار همه با هم آیین نامه تاسیس انجمن های علمی دانشجویی را مطالعه کنیم. در این آیین نامه شرح وظایف و نحوه عملکرد انجمن های علمی به وضوح آمده است. تقویت خلاقیت در دانشجویان، ترویج کار گروهی و ... از مواردی است که از اهداف انجمن های علمی می باشد. کار ویژه اساتید مشاور نیز چنین است و ارائه راهبرد کلی از سوی معاونت فرهنگی است و هرکدام از انجمن های علمی دانشجویی بر اساس اقتضای رشته خود اساسنامه ای ارائه دهند و ما نیز از آن استقبال می کنیم. در خصوص فرآیند مالی در آیین نامه بسیاری از موارد به شفاف مطرح شده است و تنها نیاز به مطالعه دارد.

دکتر ایران زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گفت: همه ما در یک مسیر کار می کنیم و مدیریت هوشمند این است که همه با هم همدیگر را حمایت کنیم. بنده خواهش دارم که آیین نامه ها را مطالعه بفرمایید که در آن توانمندسازی بنیه علمی دانشجویان، خلاق کردن دانشجویان، تربیت دانشجوی متخصص، کارآفرینی و ... آمده است. حال انجمن های علمی باید نسبت به ساختار و تشکیل و انجام یک کار حرفه ای پیش بروند. ما باید ببینیم که ضعف هایی ممکن است در آموزش وجود داشته باشد و با استفاده از توان انجمن های علمی دانشجویی این خلاء را پر کنیم. در ماده 7 آیین نامه انجمن های علمی برگزاری کارگاه آموزشی یکی از 50 مواردی است که در آیین نامه به آن اشاره شده است. تولید و نشر محتوا، آشنایی با چهره های شاخص علمی، حمایت از کارآفرینی، گفتگو و هم اندیشی علمی، برگزاری مناظرات علمی و .... همه از مواردی است که می توانید به آن بپردازید و این نیازمند هوشمندی و حمایت است.

وی ادامه داد: برنامه تا مجوز آن از سوی معاونت فرهنگی صادر نشود فاقد اعتبار است و این نیازمند همکاری معاونت فرهنگی، دبیران انجمن های علمی و مسئولین دانشکده ها می باشد تا حلقه مشترک ایجاد شود و برنامه به نحو احسن برگزار شود. از سوی معاونت توسعه دانشگاه قول همکاری و آماده شدن ساختمان قدیم معاونت فرهنگی برای برگزاری کارگاه ها داده شده است. اساسنامه کانون دانش آموختگان در شرف تصویب است و امیدوارم تا حدی دغدغه شما دانشجویان را مرتفع کند. در پایان تقاضا دارم انضباط مالی را در انجام فعالیتهایتان سرلوحه قرار دهید و بنده از فعالیتهایی که شفافیت مالی ندارد حمایت نخواهم کرد.

 


نظر شما :