بررسی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خوابگاه های دانشجویان دختر

بررسی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خوابگاه های دانشجویان دختر

۲۷ تیر ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۵۸۲ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها انجمن ها
تعداد بازدید:۲۶۵۷
در نشست تخصصی ارائه نتایج و یافته های پیمایش ملی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خوابگاه های دانشجویان دختر ؛مسئولان، کارشناسان و سرپرستان حوزه خوابگاه های دانشجوییِ دانشگاه های منطقه یک، گزارشی از نتایج و یافته های پیمایش ملی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خوابگاه های دانشجویان دختر در دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه دادند.
بررسی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خوابگاه های دانشجویان دختر

دفتر سیاستگزاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی نشست تخصصی ارائه نتایج و یافته های پیمایش ملی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خوابگاه های دانشجویان دختر  را در دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منطقه1 را با حضور مسئولان وزارت علوم، معاونین و کارشناسان دانشگاه های سطح یک کشور (دانشگاه علامه، تهران، الزهرا، هنر، تربیت مدرس، شهید رجایی و علم و صنعت) سه شنبه 26 تیر 97 در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار کرد.

 


 دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص خوابگاه ها گفت: ما باید سرمایه گذاری کنیم که براساس کدام مرامنامه خوابگاه ها را سازماندهی کنیم و فعالیتهای خاصی برای اقشار مختلف در نظر بگیریم و به صرف دادن مکان و غذا تلقی از خوابگاه نشود. آموزش های فوق برنامه، مهارتی، تفریحی، ورزشی و .... همه از مواردی است که دانشجو می تواند از آنها بهره ببرد. ما باید دانشجویان را مطالبه گر و مسئول بار بیاوریم. دانشجویان چالش بین سنت و مدرن را تجربه می کنند. حال آیا ما برای دانشجویان برنامه تربیتی قرار دهیم یا اینکه دانشجو را محدود کنیم تا آسیب نبیند؟ و به نظر بنده داشتن برنامه تربیتی و مرام نامه اولویت دارد و باید به این سمت پیش برویم.

در این نشست؛ گزارشی از نتایج و یافته های پیمایش ملی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خوابگاه های دانشجویان دختر در دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد. این پیمایش در حوزه های رفاهی، فرهنگی و اجتماعی خوابگاه های دانشجویان دختر در مناطق دهگانه آموزش عالی در ۲۲ دانشگاه به اجرا درآمده است و واجد داده ها، اطلاعات و یافته های معتبری است که می تواند مبنایی برای ارزیابی وضعیت کنونی خوابگاه ها و برنامه ریزی برای ارتقای آن باشد. این پژوهش در سال ۹۶-۱۳۹۵ به همت دکتر سراج زاده به انجام رسیده است. 

در ابتدا دکتر نعمت الله ایران زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن عرض سلام و خوش آمد به حضار گفت: بسیار خرسندم که دانشگاه علامه طباطبائی شاهد یک رویداد مهم در عرصه فرهنگ است که برآمده از پژوهش و مطالعه میدانی است و امیدوارم در این نشست از دیدگاه همکاران و از نتایج پژوهش استفاده شایان ببریم.


سپس دکتر حسین سلیمی بجستانی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی گزارش بومی شده از وضعیت خوابگاه های دختر دانشگاه علامه ارائه داد. وی گفت: فعالیتهای فرهنگی حوزه خوابگاه ها خوشبختانه با تعامل دو معاونت فرهنگی و اجتماعی و معاونت دانشجویی و بصورت همکاری متقابل این مهم را انجام می دهند و این یکی از تجارب موفق دانشگاه علامه است. عدم تغییر مسئولان خوابگاه های دانشجویی در روند کار تاثیر مثبتی دارد و این برای ما مورد سنجش قرار گرفته است. بنده پیشنهاد می کنم دو واحد درسی با عنوان زندگی خوابگاهی در قالب دروس رسمی آموزش قرار گیرد و این برنامه دارای ضمانت اجرا باشد و مراکز مشاوره دانشگاه ها برگزاری این آموزش را بر عهده بگیرند.

 

در ارائه شرکت کنندگان در نشست ضمن معرفی خودشان، پیشنهادها و دیدگاه های شان را مطرح کردند.

سپس دکتر زهرا پارساپور مدیر کل دفتر سیاستگزاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از پژوهش انجام شده را ارائه داد. وی گفت: اگر مهمترین هدف دانشگاه تربیت افراد متخصص و دارای هویت باشد دانشگاه است که باید هویت را به دانشجو بدهد. مسئولیت پذیری نسبت به خود و اجتماع را باید از خوابگاه ها یادبگیرند. چرا که میزان حضور دانشجویان در دانشگاه به طور میانگین 24 ساعت در هفته است و مابقی زمان هفته را دانشجویان در خوابگاه ها به سر می برند. همچنین دانشجویان با وجود فرهنگ، قومیت ها، آداب و رسوم مختلف و گوناگون فضای جدیدی را  به اسم خوابگاه را تجربه می کنند. ما موظفیم زمینه های رفاهی، فرهنگی، اجتماعی و ... را برای آنها فراهم آوریم و باید رابطه دوسویه بین مسئولین و دانشجویان رخ دهد تا اجتماع کوچک به خوبی شکل بگیرد. در پایان ایشان به مهمتررین نکات پژوهش اشاره کردند:

نتیجه گیری چندین گزاره:

- عدم مطلوبیت کیفیت عینی زندگی خوابگاهی، کیفیت ذهنی آن را نامطلوب کرده است.

- سنخ آسیب های اجتماعی دختران خوابگاهی، امر جنسی و رابطه با جنس مخالف است.

- احساس و واقعیت ناامنی در دختران خوابگاهی بالاست.

- نارضایتی از امکانات رفاهی در میان همه دانشجویان از گروه های اجتماعی مختلف شایع است.

- خوابگاه دختران با رویکرد اقتدار طلبانه و به دور از نظام مشارکتی مدیریت می شود.

- دختران. شهروند خوابگاهی نیستند.

- فعالیت ها و برنامه های فرهنگی، با نیازهای دانشجویان متناسب سازی نشده است.

- دانشجویان نگرش مثبتی به زندگی خوابگاهی دارند.

- دختران خوابگاهی دچار احساس محرومیت نسبی هستند.

همچنین دستاوردهای بسته سیاستی خانه های دانشجویی مطرح شد:

- افزایش رضایت دانشجویان از کیفیت زندگی در خانه های دانشجوی

- ایجاد یک محیط زندگی امن و حمایتگر

- افزایش توانمندی های علمی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان

- افزایش سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان

- جلب مشارکت دانشجویان در اداره و مدیریت امور مربوط به خانه های دانشجویی

- بر ساخت شهروندانی مشارکت جو و در عین حال مطالبه گر

- غنی سازی اوقات فراغت

در ادامه زهرا جعفری کارشناس مسئول دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه مسائل و مصادیق عینی پیرامون وضعیت فرهنگی خوابگاه ها پرداخت و راهکارهای پژوهش انجام شده را با جزئیات و آمار و ارقام برای حضار ارائه داد. از مهمترین مواردی که اشاره کرد:
- وضعیت رفاهی خوابگاه ها و سنجش رضایت از آن
- وجود امنیت در خوابگاه ها که بسیار مورد توجه دانشجویان دختر است.
- نگاه دانشجویان به پیامدهای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی که از اولویت های دانشجویان است.
- ارزیابی شیوع آسیب های اجتماعی در بین دانشجویان خوابگاهی
وی افزود: در نهایت بسته جامع سیاستگذاری و برنامه راهبردی و عملیاتی شده منتج از پژوهش با توجه به توضیحاتی که دکتر پارساپور اشاره کردند در قالب دو کتابچه در اختیار دانشگاه ها قرار خواهد گرفت.

همچنین دکتر هدی غفاری مدیر برنامه ریزی و نظارت فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به کلید واژه شهروند خوابگاهی که در پژوهش از آن اسم برده شد به تبیین حقوق شهروندی پرداخت و با توجه به منشور حقوق دانشجویی که حول چهار محور آموزش و پژوهشی، فرهنگی-اجتماعی و سیاسی، صنفی و رفاهی و انضباطی سامان یافته است حق خوابگاه را جزو حقوق برمی شمرد که در دانشگاه علامه طباطبائی علاوه بر دو بعد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، صنفی و رفاهی به علت برگزاری دوره های مهارت افزایی در سطح خوابگاه ها با محور آموزش هم پیوند خورده است. همچنین با توجه به تعامل خوب معاونت فرهنگی و اجتماعی با معاونت دانشجویی کارنامه قابل قبولی در مورد فعالیتهای فرهنگی خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علامه داریم. در این مورد به تربیت نیروها و رابطین فرهنگی می توان اشاره کرد. جشنواره صنایع دستی و جشنواره غذاهای محلی، برنامه های مذهبی و اردوهای زیارتی به صورت دوره ای و منظم، برگزاری جشن تولد برای برای بیش از 2500 نفر از دانشجویان به صورت ماهانه و بسیاری از فعالیتهای دیگر.

 





 


نظر شما :