انجمن های علمی حلقه مفقوده دانشگاه کارآفرین هستند

انجمن های علمی حلقه مفقوده دانشگاه کارآفرین هستند

۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۸۱۸ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها انجمن ها
تعداد بازدید:۶۶۴
رییس دانشگاه بوعلی سینا گفت: انجمن های علمی نمایندگان بدنه دانشجویی در دانشگاه ها و گروه های آموزشی هستند آنها اجزای بسیار مهم و تاثیرگذار و حلقه ارتباطی مفقوده ای هستند که میتوانند در کنار گروه های آموزشی در پیشبرد اهداف دانشگاه کار آفرین موثر باشند.
انجمن های علمی حلقه مفقوده دانشگاه کارآفرین هستند

دکتر محمدی فر، رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان در مراسم اختتامیه نشست کارشناسان انجمن های علمی دانشگاه های کشور که روز چهارشنبه ۲۱ مرداد ماه در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد اظهار کرد: هم اکنون دانشگاه های کشور درحال ورود به نسل۳ که دانشگاه کار آفرین بوده و ارتباط آن با جامعه و صنعت به صورت سیستماتیک و نظامند است. در نسل جدید دانشگاه کار آفرین و ارتباط با صنعت نیازمند پرورش دانشجویان خلاق هستیم.

وی با اشار به این نکته که آموزش های موجود در دانشگاه با مهارتهای لازم برای ورود دانش اموختگان به بازار کار بسیار فاصله دارد افزود: انجمن های علمی نمایندگان بدنه دانشجویی در دانشگاه ها و گروه های آموزشی هستند آنها اجزای بسیار مهم و تاثیرگذار و حلقه ارتباطی مفقوده ای هستند که می توانند در کنار گروه های آموزشی در پیشبرد اهداف دانشگاه کار آفرین موثر باشند.

دکتر محمدی فر گفت: انجمن های علمی باید دنبال هم افزایی باشند و از رقابت بیهوده پرهیز کرده و در کنار هم قرار گیرند و در مسیر رشد یکدیگر گام بردارند.

وی همچنین بر ایجاد انجمن های علمی در دانشگاه ها و ارتباط آنها در بدنه دانشجویی و شناسایی مسایل و مشکلات و ایجاد بانک ایده ها در دانشگاه ها و تهیه و تدوین پازل های پژوهشی تاکید کرد.

وی شبکه سازی و ایجاد ارتباط در حوزه های مختلف و ممانعت از جزیره ای عمل کردن توس گروه های مختلف در دانشگاه ها را عامل پیشرفت در مسیر بالندگی کشور در عرصه بین المللی دانست.

دکتر رحیم زاده، مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، در این نشست اظهار داشت: کارشناسان فرهنگی اصلی ترین و با ثبات ترین سطح ساختاری در دانشگاه ها بوده و حافظ تجربه های دانشگاهی و به عبارتی حافظه تاریخی دانشگاه هستند.

وی افزود: حوزه فرهنگی و کارشناسان این حوزه بخش اصلی مواجهه دانشگاه با دانشجو هستند از این رو هر نوع پرداخت و سرمایه گذاری که در حوزه کارشناسان در دانشگاه ها صورت گیرد یک سرمایه گذاری مهم و قابل توجهه در دانشگاه ها خواهد بود.

دکتر رحیم زاده در خصوص ضرورت هویت بخشی به حوزه فرهنگی وکارشناسان اظهار کرد: این جلسات پیش آنکه جنبه کاری و تکنیکی داشته باشد جنبه هویت بخشی به حوزه کارشناسی در عرصه فرهنگ است. در کنار هم قرار گرفتن کارشناسان در این نشست ها به حوزه فرهنگی یک هویت جمعی داده و به آن موضوعیت می دهد.

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی باتاکید بر این امر که انجمن ها و تشکل های دانشجویی فرصتی برای رهایی دانشجویان از نظامات رسمی و الگوها و ضوابط سخت دانشگاه است خاطر نشان کرد: انجمن های علمی نباید بازتولید کننده و تکرار کننده نظام رسمی دانشگاهی باشند اگر مناسبات رسمی دانشگاه در قالب تشکل های دانشجویی مجدداً تکرار شود موجب دور شدن انها از اهداف اصلی خود که رهایی از مناسبات رسمی و سازمانی و پرداختن به علاقمندی هاست فاصله گرفته و فضا دچار تنش و افسرگی خواهد شد

وی افزود: اگر در فضای عمومی دانشگاه امید، اعتماد، میل به تحقیق و توسعه، نشاط و آرمان خواهی وجود داشته باشد قطعاً در آن دانشگاه شاهد تولید علم و مقاله و... خواهیم بود.

 

ایجاد فضای گفتگو و حضور صنعت دو رویکرد اصلی جشنواره یازدهم

محمد هادی عسکری در اختتامیه نشست کارشناسان انجمن های علمی دانشگاه های سراسر کشور ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و تشکر از میزبانی شایسته دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: امروز به دلیل شرایط خاص کشور، از دانشگاه انتظار می رود به رسالت تاریخی خود عمل نماید. بخشی از این رسالت در حوزه ای است که شما کارشناسان دانشگاه هامشغول به کار هستید.بدون تردید تعامل سازنده بدنه کارشناسی دانشگاه با دانشجویان درایجاد امید واعتماد اجتماعی درجامعه موثر است.

وی ادامه داد: بیست سال فعالیت موثر انجمن های علمی دانشجویی دردانشگاه ها ودستاوردهای فعالیت های فرهنگی واجتماعی مایه مباهات دانشگاه ودانشگاهیان است. اما نیاز به ساختارهایی داریم که بتواند به صورت موثر این کنش ها وکنشگران را مورد رصد وارزیابی قرار داده و با طراحی یک شبکه نوین، خروجی های انجمن های علمی دانشجویی را ساماندهی کرده و امروز این کنشگران بتوانند برای خود و جامعه تولید ارزش کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی جشنواره حرکت را عصاره فضایل انجمن های علمی دانشجویی خواند و خاطر نشان کرد: هم اکنون ده دوره از این جشنواره برگزار شده است و ما تعمد داریم جشنواره یازدهم را حرکت ۱۰+۱ بخوانیم چرا که معتقد هستیم بعد از ده سال باید در ساختار و کارکرد های انجمن های علمی دانشجوبی و به تبع آن جشنواره حرکت، همراستا با تغییرات والزام های محیط پیرامونی دانشگاه تغییراتی صورت گیرد.
وی در این خصوص گفت: به دنبال این هستیم که از رقابت های غیر سودمندی که قطب سازی های کاذب در بین دانشجویان وکنشگران فعال فرهنگی واجتماعی دردانشگاه ها ایجاد میکند و روان دانشجویان و کارشناسان را درگیر و آزرده خاطر می کند، بکاهیم
محمد هادی عسکری با اشاره به اینکه جشنواره حرکت تمرین نقش آفرینی به وسیله دانشجویان برای ایفای نقش فردای دانش آموختگی است افزود: در جشنواره حرکت امسال دو رویکرد را به صورت جدی دنبال می کنیم و آن ایجاد فضای گفتگو وگفت وگو محور بودن جشنواره است و دیگری به دنبال فراهم کردن زمینه حضور جدی بخش صنعت در جشنواره هستیم.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به بخش بین الملل جشنواره گفت: امیدواریم با تمهیدات به عمل آمده شاهد حضور دانشجویان وگروه های دانشجویی از دانشگاه های کشور های مختلف درجشنواره یازدهم باشیم.

مهندس عسکری خاطر نشان کرد: دانشگاه امروز باید دانشگاه موثر باشد و در حل مسایل کشور تاثیر گذار باشد از اینرو به دنبال تشکیل میزهای صنعت در جشنواره از طریق ارتباط با سایر وزارتخانه ها هستیم. وی مزیت این اقدام را بررسی و ارایه راهکار توسط دانشجویان وگروه های آموزشی دانشگاه ها ومراکز آموزشی در خصوص مسایل موجود در این سازمانها از طریق طرح در فضای جشنواره دانست وافزود: این فرایند به طور قطع ارتباط دانشگاه وصنعت را برقرار می کند.
مدیرکل فرهنگی واجتماعی وزارت علوم با اشاره به ظرفیت انجمن های علمی دانشجویی علوم انسانی وهنر ولزوم تقویت آنها دردانشگاه ها گفت: به دنبال آن هستیم که درساختار انجمن های علمی دانشجویی دراداره کل، بخشی را برای پیگیری برنامه های این انجمن ها تاسیس کنیم.
وی در پایان خطاب به کارشناسان گفت: بر اساس آموزه های دینی وماموریت های سازمانی لازم است درفراهم آوردن وخلق فضای با نشاط ومشارکت محور در دانشگاه تلاش نمایید تا دانشجویان بتوانند در کنار شما وبا تکیه برعنصر خلاقیت وتلاش علمی وفرهنگی در توسعه و اعتلای کشور نقش آفرین باشند.


نظر شما :