آغاز به کار دوازدهمین همایش نشریات دانشجویی در مشهد

آغاز به کار دوازدهمین همایش نشریات دانشجویی در مشهد

۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۱۴۲ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها انجمن ها
تعداد بازدید:۴۷۶
نشست کارشناسان نشریات دانشگاه های سراسر کشور صبح امروز با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.
آغاز به کار دوازدهمین همایش نشریات دانشجویی در مشهد

نشست کارشناسان نشریات دانشگاه های سراسر کشور صبح امروز با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛محمد هادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ در ابتدای این نشست ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) و تشکر از میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در سخنانی با اشاره به جایگاه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها و ضرورت ارتقای آن گفت: نشریات دانشجویی فعالیت مکتوبی است که کنشگران آن عرصه، مسئولیت مطالب نوشته شده از سوی خود را می پذیرند و این امر می تواند به ارتقای فعالیت های فرهنگی و خود اصحاب نشریات منجر شود و یکی از فعالیت هایی است که می تواند جریان انجام کار فرهنگی را بیش از پیش عقلانی نماید

عسکری حضور و نقش آفرینی جمع کثیری از دانشجویان پیرامون یک نشریه دانشجویی را نکته مثبت و قابل توجهی دانست و افزود: دانشجویان در یک نشریه در کسوت صاحب امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر، تجربه یک کار تیمی را مرور می کنند و اگر جمعیت نویسندگان یک نشریه را در نظر بگیریم ۵۰ نفر از دانشجویان در تولید و انتشار آن فعالیت می کنند و این امر می تواند به جلب مشارکت بیشتر دانشجویان کمک نماید.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی آشنایی دانشحویان فعال در حوزه نشریات با روشهای ایجاد در آمد برای فعالیت های فرهنگی از طریق جلب کمک های بیرون از دانشگاه با استفاده از جذب آگهی را از دستاوردهای کار در حوزه نشریات دانشجویی ارزیابی کرد و افزود: ویژگی برجسته نشریات دانشجویی این است که نشریات ویترین اندیشه دانشجویان دانشگاه هستند و از طریق نشریات می توانیم نگرش ها و بینش های دانشجویان را مشاهده کنیم.

وی به ضرورت تحلیل محتوا در حوزه نشریات دانشگاهی افزود: با تحلیل محتوای نشریات دانشجویی می توان محتوا و موضوعات نشریات را طبقه بندی کرد اگر این تحلیل محتوا هر ساله صورت گیرد، روند عمقی نشریات را نشان می دهد و ارزشها و نگرش های دانشجویان را آشکار می کند و می توان از بررسی آنها به راهکار رسید. این راهکار ها چون از درون دانشگاه بیرون می آید قابل اعتناست و می تواند در سیاستگذاری و برنامه ریزی در این خصوص مورد استفاده قرار گیرد. تحلیل محتوا می تواند نمای کلی وضعیت و نحوه توزیع مسائل و نحوه توزیع گروه های فعال را تعیین نماید و با طبقه بندی مسائل استخراج شده از تحلیل محتوا تیپ بندی مسائل و راهکار های مناسب ارائه می شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: از کارشناسان دانشگاه ها انتظار می رود که حداکثرهمکاری برای جلب مشارکت دانشجویان را به عمل آورند و تاکید کرد در این زمینه مسامحه و سهل انگاری به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

عسکری با اشاره به ضرورت مستند سازی در حوزه نشریات دانشگاهی گفت: در حال حاضر آرشیو مدونی از فعالیت نشریاتی دانشگاه ها در اختیار نداریم و با راه اندازی سامانه جامع نشریات دانشگاه به دنبال آن هستیم که مشکلات در این حوزه را به حداقل برسانیم.

وی ساماندهی به مراحل صدور پروانه انتشار نشریات دانشگاهی، تسهیل ارتباط بین فعالان نشریات دانشگاه های کشور، امکان تبادل تجربیات، امکان گزارش گیری لحظه ای ساماندهی، مستند سازی نشریات، و ایجاد صفحه ای مستقل ویژه هر دانشجوی فعال و هر دانشگاه را بخشی از ویژگی های سامانه جامع نشریات دانست و گفت: پس از رونمایی از سامانه این سامانه تنها مرجع رسمی و معیار اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حوزه نشریات خواهد بود.

محمد هادی عسکری، در بخش دوم سخنان خود با اشاره به ضرورت هویت بخشی به کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گفت: خدای متعال را شاکریم که توفیق عنایت فرمود و موفق شدیم نشست های تخصصی کارشناسان فرهنگی را برگزار کنیم چرا که برگزاری نشست ها یک بحث ارتباطی صرف نیست و به صورت عملی نتیجه می دهد.

وی جشنواره های مختلف را عصاره فعالیت های انجام شده در حوزه معاونت های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاه ها دانست و گفت: امسال علیرغم محدودیت های مالی و استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی و سازمان های دولتی در راستای افزایش امید و نشاط اجتماعی و جلب مشارکت دانشجویان جشنواره ها برگزار می شود و دستور العمل آنها به دانشگاه ها ابلاغ شده است

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی در پایان اظهار امیدواری کرد که با استعانت از خداوند متعال و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) شاهد ارتقای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باشیم.

همچنین در ابتدای مراسم دکتر معتمدی، مدیر فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه دانشگاه فردوسی ضمن عرض خیرمقدم به کارشناسان فرهنگی دانشگاه ها به آمادگی دانشگاه فردوسی برای اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

گفتنی است در این نشست کارشناسان در خصوص دستورالعمل جشنواره نشریات دانشگاهی و عملیاتی شدن سامانه نشریات دانشگاهی به بحث و تبادل نظر پرداخته و در روز دوم با حضور عضو حقدودان شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی مسائل و مشکلات حقوقی مورد ارزیابی و در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار می شود.


نظر شما :