نشست «شکاف بین نسل ها و نتایج آن» با حضور دکتر عبدالله غلامرضا کاشی

نشست «شکاف بین نسل ها و نتایج آن» با حضور دکتر عبدالله غلامرضا کاشی

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۴۶۶ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها انجمن ها
تعداد بازدید:۱۰۳۲
نشست «شکاف بین نسل ها و نتایج آن» با حضور دکتر عبدالله غلامرضا کاشی به همت انجمن اسلامی دانشکده روانشناسی دوشنبه 28 آبان 1397 در سالن دفاع دانشکده ارتباطات برگزار شد.
نشست «شکاف بین نسل ها و نتایج آن» با حضور دکتر عبدالله غلامرضا کاشی

نشست «شکاف بین نسل ها و نتایج آن» با حضور دکتر عبدالله غلامرضا کاشی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به همت انجمن اسلامی دانشکده روانشناسی دوشنبه 28 آبان 1397 در سالن دفاع دانشکده ارتباطات برگزار شد.

در این نشست دکتر غلامرضا کاشی گفت: شکاف نسلی یا انقطاع نسلی وقتی پیش می آید که دونسل از لحاظ احساسات، عواطف، هیجانات و... از یکدیگر فاصله بگیرند. گسست نسلی یا شکاف بین نسل ها، امری مدرن است که بعد از صنعتی شدن به وجود آمد. گسست نسلی یک پدیده است و جز بحران های مدرنیته می باشد.

آیا گسست نسلی پیشینه دارد؟

در سنگ نوشته های سومری لوحی به دست آمده است که بر روی آن نوشته است "جوانان خیلی متفاوت نسبت به نسل خود عمل می کنند و می خواهند تمدن ما را از بین ببرند. افلاطون در نوشته های خود می گوید:"ما با پدران مان اختلاف داریم". در تاریخ ادیان هم گسست نسلی وجود داشته و مردم به شدت شالوده شکنی می کردند و با اندیشه های هم دوره خود ناسازگار بودند. امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید:" چرا ارزش های خود را بر فرزندان خود تحمیل می کنید فرزندان شما برای نسلی دیگر هستند".

وی گفت: شکاف نسلی فقط مربوط به ایران و مشرق زمین نیست، بلکه مساله ایی جهانی است و همه ی دنیا درگیر آن است ولی نوع و کیفیت آن متفاوت است. کشور های توسعه یافته مانند آمریکا و ژاپن هم گرفتار گسست نسلی هستند. تفاوتی که بین نسل جدید و گذشته دارد این است که نسل گذشته عمدتا خواهان حفظ عوامل موجود است و می خواهد ایثار و از خودگذشتگی کند؛ اما نسل جدید می خواهد وجود خود را اثبات کند و برای خود زندگی کند. شکاف نسلی که به وجود آمد هم جنبه ی مثبت دارد و هم جنبه منفی.جنبه مثبت آن این است که در تاریخ بشریت تغییر و تحول به وجود آمد و اگر این اختلاف نبود، پیشرفتی هم وجود نداشت. جنبه منفی آن این است که نسل جدید هر آنچه را که مربوط به گذشته است کنار می گذارد. در حالی که در گذشته هم عواملی مفید وجود دارد.

ایشان در خاتمه افزود: گسست نسلی در ایران براساس عوامل زیر به وجود آمده است:

۱.هدف زندگی (اهداف زندگی نسل گذشته و جدید متفاوت است).

۲.معنا زندگی (معنا زندگی بین دونسل متفاوت شده است).

۳.آداب و رسوم

۴.نگاه به زندگی

۵.ارزش های اخلاقی

۶.اعتقادات و باور های دینی (حوزه باور های دو نسل فرق نکرده است فقط روایت آن متفاوت است. نسل گذشته به باور های دینی، نگاهی شریعت مدارانه دارند؛ اما نسل جدید نگاهی عاشقانه).

۷.رویکرد ایدئولوژیک

چگونه می توان گسست نسلی را مدیریت کرد؟

۱.نسل جدید و قدیم یک دیگر را نادیده بگیرند.

۲.بین نسل جدید و قدیم دیالوگ و گفت و گو برقرار شود.

 

تهیه خبر:  انیس رخشانی


نظر شما :