نسبت ليبراليسم و انقلاب اسلامى در دانشگاه علامه طباطبائی بررسی شد

نسبت لیبرالیسم و انقلاب اسلامى در دانشگاه علامه طباطبائی بررسی شد

۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۷۴۵ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها انجمن ها
تعداد بازدید:۵۳۹
نشست "نسبت لیبرالیسم و انقلاب اسلامی" باحضور شهریار زرشناس روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه ادبیات و فرهنگ شنبه ۲۴ آذر 1397 در سالن شهید همت دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
نسبت لیبرالیسم و انقلاب اسلامى در دانشگاه علامه طباطبائی بررسی شد

نشست "نسبت لیبرالیسم و انقلاب اسلامی" باحضور شهریار زرشناس روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه ادبیات و فرهنگ و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی شنبه ۲۴ آذر 1397 در سالن شهید همت دانشکده ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای نشست  زرشناس به تبیین نسبت لیبرالیسم و انقلاب اسلامى پرداخت و گفت:  اقتصاد ایران از زمان رضاشاه بصورت "شبه مدرن" درآمد که توسط عوامل خارجی هدایت می شد. وابستگی بی حد و مرز و اقتصاد تک محصولی از ویژگی های برجسته ی اقتصاد شبه مدرن است. 

وی افزود: منطق نئولیبرال نفع شخصی افراد یا جناح ها را مدنظر دارد که قشر ضعیف جامعه را زیر چرخ های خود له می کند.  انقلاب اسلامی انقلابی بود علیه شبه مدرنیته، اما به جد می توان گفت اقتصاد و فرهنگ ما متاثر از تفکر نئولیبرال ها و شبه مدرن هاست. ما عمده ی مشکلاتمان در ساختهای شبه مدرنیستی ای است که برای ما ایجاد کرده اند و بعد از انقلاب بسیاری از این ساخت ها عوض نشده است. اقتصاد شبه مدرن، فرهنگ شبه مدرن و صورت بندی شبه مدرنیته ای که به ما تحمیل شد، آنچنان وضعیت فاجعه باری در کشورمان به وجود آورد که منجر به اعتراض جامعه ایرانی در برابر این پدیده و در نتیجه انقلاب57 شد.

وی گفت: ما برای این که اقتصاد خودمان را سروسامان بدهیم باید ساخت اقتصادی را تغییر دهیم.1-اقتصاد نیرومند 2-عدالت محور بودن از لوازم داشتن اقتصاد خوب است و تا زمانی که تابع نظام جهانی باشیم نمی توانیم اقتصادی نیرومند داشته باشیم. برای رسیدن به رفاه و رهایی از وضعیت ناخشنود امروز باید از چهارچوبی که در تقسیم کار جهانی برای ما تعیین شده است دور شویم.

در پایان دانشجویان به پرسش هایی پیرامون موضوع مورد بحث پرداختند.

 

 


نظر شما :