کارگاه آموزشی جایگاه خانواده در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان برگزار شد

کارگاه آموزشی جایگاه خانواده در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان برگزار شد

۱۹ دی ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۹۴۰ اخبار فرهنگی اطلاعیه ها انجمن ها
تعداد بازدید:۶۶۶
به همت واحد ارتباط خانواده و دانشگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی کارگاه آموزشی جایگاه خانواده در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان (ویژه خانواده های محترم دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی) با تدریس دکتر ابوالقاسم عیسی مراد عضو هیأت علمی دانشگاه و نویسنده کتاب آسیب های روانی و اجتماعی همراه با جلسه پرسش و پاسخ، صبح امروز چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۸ تا ۳۰: ۱۰ در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد.
کارگاه آموزشی جایگاه خانواده در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان برگزار شد

به همت واحد ارتباط خانواده و دانشگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی کارگاه آموزشی جایگاه خانواده در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان (ویژه خانواده های محترم دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی) با تدریس دکتر ابوالقاسم عیسی مراد عضو هیأت علمی دانشگاه و نویسنده کتاب آسیب های روانی و اجتماعی همراه با جلسه پرسش و پاسخ، صبح امروز چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۸ تا ۳۰: ۱۰ در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد.

این نشست با استقبال پرشور خانواده های دانشجویان (حدود 50 نفر از آنها) برگزار شد. در این نشست دکتر عیسی مراد ضمن اشاره به مبانی ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان و اینکه درک متقابل و انتظارات والدین از یکدیگر چه نقشی دارد بیان داشت: والدین و دانشجویان در چند مسأله که از آنها پرسش شد یک جواب بیشتر نداشتند و آن این است که "همدیگر را درک نمی کنیم" و این انفجاری از آسیبها را در پی دارد. امام صادق(ع) می فرمایند "لا تنظروا الی کثره الصلاه" یعنی زیاد به ظواهر توجه نکنیم و اگر با فرزندانمان محرم و راحت شدیم و با آنها همراهی کنیم و متوجه مشکلات آنها شدیم می توانیم بصورت پیشگیرانه مسائل را حل کنیم. برای اینکه مخاطب را بشناسیم باید از آنها دوری نکینیم و خود را به آنها نزدیک کنیم و هر اتفاقی و هر رفتاری که از آنها اطرافیان سر زد یک چرا؟ جلوی آن بگذاریم. و باید در پی معلول باشیم و به ماجرا نگاه کنیم، نه اینکه سبب را جستجو کنیم.

وی افزود: تکرار رفتارها موجب اخلاق می شود و این رفتارها زاییده فکر ما بوده است. فرزندان ما نیاز به بابا و مامان دارند و این دو را با هم می خواهند نه اینکه ما چه شغل و سمتی داریم و چه کسی هستیم. آنها تناقض رفتاری بین پدر با مادر و با یکدیگر ار نمی خواهند و اگر فرزند گرایش به یکی داشت و پشت دیگری مخفی شد این بنای مشکل در خانواده را به بار می آورد. باید تربیت صحیح را به فرزندانمان بیاموزیم و این تنها وظیفه مادر خانواده نیست و پدر نیز باید نقش پدر بودن خود  را ایفا کند. حال چقدر از نیازهای فرزندانمان را می دانیم. از همین الان باید مقدمات رفاقت با فرزندانمان را فراهم کنیم و این در عمل و رفتار ماست و نه در حرف های ما. باید تعارض بین قول و همل را برداریم و با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم فرزندان ما تعارض نداشته باشند. و این به دلیل دوری ما از فرزندانمان است. حال به هر وسیله ای که شده است باید در پی رفع تعارض باشیم. 

ایشان در بخشی دیگر بیان داشت: ما در برخی خانواده ها دچار تغافل هستیم نه غفلت. یعنی می دانیم و توجه نمی کنیم و ایت یک تحلیل روانشناختی بسیار دقیق است. خلاصه اینکه اول باید مخاطب را بشناسیم و رفیق شویم و اگر می شود ورود پیدا کنیم و اگر نمی توانیم باید کمک بگیریم و با نزدیک شدن به فرزندانمان مشکلاتشان را بشناسیم و دنبال معلول باشیم نه سبب مشکلات. دانشجوی ما در دنیایی از کنجکاوری ها، عمق تفکر و .... سیر می کند و در مرحله اول باید خوب آنها را بشناسیم؛ شناخت ما از حقوق آنها، خواسته ها، افکار، داشته ها و توانایی هایشان، توانمندی ها، هیجان ها و .... باعث می شود مشکلاتشان را بشناسیم. 

دکتر عیسی مراد در خصوص ارائه راهکارها گفت: تکنیک گپ زدن و گفتگو برای ارتباط پیدا کردن والدین با بچه ها، نگاه چشمی به یکدیگر و ارتباط نگاهی است که ما گاهی مواقع باید با فرزندانمان داشته باشیم. البته باید خطوط قرمز را رعابت کنیم و حریم ها رعایت شود. این موارد عمده مشکلات را حل می کند. گاهی باید یاد بگیریم که ابهت پدر و مادر به امر و هی کردن نیست و گاهی حتی بزرگترها باید عذرخواهی کنند و این موجب صمیمی شدن و رفیق شدن با فرزندانمان می شود البته این باید مسیری دو طرفه باشد و متقابلا این رفتار صورت گیرد.

گفتنی است این نشست به دلیل استقبال خانواده ها به بیش از 4 ساعت طول کشید و در خاتمه به پرسش های خانواده ها پاسخ داده شد.

گفتنی است واحد ارتباط خانواده و دانشگاه چهار کارگاه دانشگاه، خانواده و آموزش با موضوعات نحوه تعامل والدین با فرزندان در دوران دانشجویی، جایگاه خانواده در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان، نقش تعامل خانواده و دانشگاه در تربیت دانشجویان و نقش خانواده‌ در ازدواج موفق دانشجویان را برگزار می‌کند.

احمد برجعلی، ابوالقاسم عیسی‌مراد، کیومرث فرحبخش و محسن محمدی از اعضای هیئت‌علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی در این کارگاه‌ها حضور خواهند یافت.

علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه‌ها می‌توانند به دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه (خانم جلیلیان ۴۸۳۹۳۵۰۶ ) و همچنین مرکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه علامه طباطبائی تماس گرفته و ثبت‌نام کنند.


نظر شما :