در برگزاری انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی، جانبداری خاصی به نفع یا علیه هیچ فرد یا جریانی وجود ندارد

۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۰۳۴ اخبار فرهنگی نشریات
تعداد بازدید:۲۴۶
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، می گوید: در برگزاری انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی، جانبداری خاصی به نفع یا علیه هیچ فرد یا جریانی وجود ندارد و هر گونه اظهارات خلاف سیاست این انتخابات، نادرست و مهمل بوده و واقعیت ندارد.
در برگزاری انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی، جانبداری خاصی به نفع یا علیه هیچ فرد یا جریانی وجود ندارد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، می گوید: در برگزاری انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی، جانبداری خاصی به نفع یا علیه هیچ فرد یا جریانی وجود ندارد و هر گونه اظهارات خلاف سیاست این انتخابات، نادرست و مهمل بوده و واقعیت ندارد.

غلامرضا غفاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به برگزاری هفدهمین نشست مدیران مسئول نشریات دانشگاهی، گفت: در برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر، همه موارد شفاف و قانونی، است و هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد. برگزاری صحیح انتخابات که روزهای ۱۸ تا ۲۰ خردادماه برگزار می‌شود، بر اساس شیوه نامه سیاست و هدف معاونت فرهنگی است.
رئیس شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی در خصوص زمان برگزاری این انتخابات، اظهار کرد: بر اساس شیوه نامه برگزاری شورای مرکزی ناظر، اداره کل فرهنگی و اجتماعی باید بعد از برگزاری انتخابات کمیته‌های ناظر دانشگاه‌ها و در نهایت تا خردادماه، انتخابات شورای مرکزی ناظر را برگزار کند.
غفاری افزود: این فاصله زمانی، تابع بررسی انتخابات کمیته‌های ناظر دانشگاه‌ها و رسیدگی به اعتراض‌ها، شکایت و تمهیدات لازم برای انتخابات بوده که امری اداری و اجرایی است. در ادوار گذشته نیز زمان انتخابات در اردیبهشت یا خرداد ماه بود.
معاون وزیر علوم، خاطرنشان کرد: بنابراین، امسال نیز انتخابات در فاصله زمانی اردیبهشت تا خرداد طبق مقررات برگزار می‌شود. بدیهی است با در نظر گرفتن فراهم بودن شرایط انتخابات، زمان آن تعیین می‌شود.
رئیس شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی، گفت: امسال به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان از نیمه اردیبهشت و نبود امکان برگزاری انتخابات، اعضای شورای مرکزی ناظر پس از بحث، بررسی و با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف با اجماع و بدون حتی یک رأی مخالف، زمان فعلی را مناسب‌ترین تاریخ برای برگزاری انتخابات تشخیص دادند.
غفاری اظهار کرد: مقرر شد انتخابات بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شود. بر این اساس، تمهیدات لازم برای آن به عمل آمده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درخصوص دلیل حضور نیافتن برخی دانشگاه‌ها در هفدهمین همایش مدیران مسئول، گفت: در حال حاضر و طبق ضوابط موجود، ۵۰ دانشگاه و اتحادیه علمی و تشکل‌های اسلامی دانشجویی در این همایش امکان شرکت دارند و فهرست اسامی آنها به انضمام اسامی مدیران مسئول نشریات دانشجویی منتشر شده است.
این مسئول وزارت علوم، اظهار کرد: این ۵۰ دانشگاه و اتحادیه، بیشترین تعداد نشریات فعال را به خود اختصاص داده اند، اما تعدادی از دانشگاه‌ها به دلایل مختلف، امکان شرکت در این همایش را پیدا نکرده اند.
رئیس شورای مرکزی ناظر، افزود: تعدادی از دانشگاه‌ها و به طور عمده مراکز آموزش عالی اعلام کرده اند که نشریه فعال دانشجویی ندارند، بنابراین نام آنها در فهرست منتشر شده قرار نگرفته است.
به گفته وی، تعدادی از دانشگاه‌ها در موعد مقرر یا در مهلت تعیین شده از سوی شورا (تا ۳۱ فروردین ۹۸) انتخابات کمیته‌های ناظر بر نشریات را برگزار نکرده اند که این دانشگاه‌ها نیز نمی‌توانستند در همایش شرکت کنند که این مسئله، مصوبه شورای مرکزی ناظر محسوب می‌شود و دبیرخانه هم ملزم به اجرای آن است.
غفاری تاکید کرد: برخی از از دانشگاه‌ها نسبت به ارسال کامل گزارش برگزاری انتخابات تا آخرین جلسه شورا که در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار شد، اقدام نکردند که شورا با توجه به فقدان مستندات کامل نمی‌توانست انتخابات آنها و شرایط لازم را برای شرکت در انتخابات تأیید کند.
معاون وزیر علوم، اظهار کرد: بنابراین، دانشگاه‌های یاد شده بر اساس نظر شورا امکان شرکت در انتخابات را نخواهند داشت و سرانجام با بررسی مستندات و گزارش‌های ارسال شده به دبیرخانه شورای مرکزی ناظر، گزارش تعدادی از دانشگاه‌ها دارای اشکال در برگزاری انتخابات کمیته تشخیص داده شد که مطابق مقررات نمی‌توانستند در انتخابات شرکت کنند.
به گفته غفاری، تمام این موارد در جلسات شورای مرکزی با جزئیات مطرح شده و به اطلاع اعضای شورا رسید. همچنین صورت جلسات شورا که به امضای اعضا رسید، موید تفکیک تمام موارد و دلایل عدم امکان شرکت تعدادی از دانشگاه‌ها است.
هفدهمین همایش نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی از فردا شنبه ۱۸ خردادماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مدت دو روز آغاز به کار می‌کند.
در این همایش، دو نفر از مدیران مسئول نشریات در انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی نامزد شده و با رأی سایرین برای عضویت در این شورا انتخاب می‌شود.
از مدت‌ها قبل برخی حواشی در خصوص برگزاری این همایش از جمله تأخیر در انتخابات شورای مرکزی و تداخل امتحانات پایان ترم با زمان این انتخابات مطرح شد.


نظر شما :